Freddan1 skrev:
österbacka: Inte för att vara sån, men det låter inte riktigt rätt i mina öron. Det måste finnas kostnader som inte är medräknade i ditt totalpris. Kan det möjligen vara det ni har belånat?
Det är säkert inga fel på dina öron...siffrorna stämmer. Det är positivt om man är lite om sig å kring sig, det blir bra mycket billigare så men en satans massa timmar i telefon och internet för å jaga rätt pris och pryl.

Maxikatten skrev:
Har du gjort allt arbete själv? Vad är HÖG standard? Att få ett kvadratmeterpris på 11000 med mer än normal standard är duktigt jobbat. Till exempel låter 45.000 VÄLDIGT billigt om allt det du nämner i trädgården ingår.
Stämmer siffrorna och alla tjänster är vita kan jag bara gratulera, ni har fått till ett kanonpris. :)
Vi hamnar på ca 13.700/m2 (enplans teglat med golvvärme (IVT 495 m 200m slang på tomten) i hela plattan med vidhängande dubbelgarage, två kaklade badrum, stora ytor klinkergolv, contura 660T kamin, centraldammsugare, några spottar i fönstersmygar o takfot, Ballingslövkök med bra maskiner från Husqvarna och nätverk/tele/TV i nästan alla rum. Dvs helt OK, men egentligen inte särskilt lyxigt)
Då tillkommer tomt och iordningställande av trädgård och vi landar på ungefär 16.000/m2.

Nä 2,2 för huset o trädgård borde gå att fixa. Fiskarhedenvillan har många prisvärda hus som inte är modulbyggda som Älvsbyhus utan de kan bygga precis som ni vill. Tänk igenom om ni vill ha ett eller flera plan. 1 1/2 är som ni nog har märkt redan billigare. Måste ni ha garage? En carport och motorvärmare till bilen kanske räcker om ni inte ska tokmeka. Trä eller annan fasad? Trä är ju klart billigast initialt men det är en hel del jobb och kostnader att hålla efter panelen. Ett separat förråd för diverse saker är bra, i garaget blir det rätt dammigt. Gärna en mindre klädkammare inne i huset också, för det man är mest rädd om (kläder extrasängar resväskor bla bla bla...). En friggebod på tomten för smutsiga saker som gräsklippare o skottkärra o annat nödvändigt är inte heller fel.
En del arbete själv såsom lister, smyg, fasadbelysning och golvlägg. Hög standard för oss är öppen spis, 16kvm badrum med "Konradsson Marte" på golv+väggar, 295mm isolering, 40 spotlights Sentens kök med Electrolux toppprylar osv, inte lyx men hög standard enligt mig.
Trädgården har vi gjort allt själva utom grovplaneringen.

Z
österbacka skrev:
En del arbete själv såsom lister, smyg, fasadbelysning och golvlägg. Hög standard för oss är öppen spis, 16kvm badrum med "Konradsson Marte" på golv+väggar, 295mm isolering, 40 spotlights Sentens kök med Electrolux toppprylar osv, inte lyx men hög standard enligt mig.
Trädgården har vi gjort allt själva utom grovplaneringen.
synd att man själv inte har kunskaperna så att man kan fixa sånt själv... för att dra ner pris...

Zelmilainen skrev:
synd att man själv inte har kunskaperna så att man kan fixa sånt själv... för att dra ner pris...
Egentligen inga stora pengar att tjäna på det jag gjorde själv, ångrar mig lite, tar bara tid och blir sämre än om snickarn gjort arbetet

Jag tror inte alla entreprenadformer passar alla köpare, då skulle vi bara behöva en form.

Vi bestämde oss med vilken entreprenadform vi ville bygga med innan vi bestämde vilket hus. Att bestämma sig för det avgör egentligen vad jag ska köpa.

Vad är det egentligen jag köper? Är det ett helt färdigt hus eller ett projekt? Vissa vill köpa ett helt färdigt hus medan andra vill köpa ett projekt de kan påverka och styra. De kräver olika insatser från dig som köpare.

Båda resulterar i ett hus som jag sen ska bo i men det är inte samma väg dit.

Redigerat:
Z
österbacka skrev:
Egentligen inga stora pengar att tjäna på det jag gjorde själv, ångrar mig lite, tar bara tid och blir sämre än om snickarn gjort arbetet
ingen utav oss kan såna grejer så vi skulle behöva ett NF/totalentreprenad. är isf lite inne på lb-hus classic serie.

Många gånger kan du få priser av andra aktörer på "väldigt liknande" husmodeller som den du nämner, några aktörer erbjuder fri arkitekthjälp. Vilket kan visa sig MYCKET intressant samt ekonomiskt fördelaktigt att låta fler leverantörer offerera på samma hus. Istället för att blint välja en hustillverkare för just deras husmodell.

Mer pengar över till utsmyckning och inredning;)

Låter som ett användbart tips, det ska jag definitivt ha i bakhuvet!

Z
sungam666 skrev:
Låter som ett användbart tips, det ska jag definitivt ha i bakhuvet!
ni har inte kollat lbhus classic serie? de har hög standard (anser jag) och är billiga jämfört mot många andra. de har ett hus på 185kvm. det har 3 med möjlighet till 4 sovrum nere, likadant på ovanvåningen. tänkte på att ni ville ha många rum.

Jo vi har kollat in dem. Jag mailade faktiskt LB-Hus för ett par veckor sedan men har inte fått nåt svar än. De har väl semester.... Classic serien är fin och vad jag har förstått på era kommentarer så verkar det som att de även håller en bra standard. Men samtidigt så vill man ju inte måla in sig i ett hörn direkt, vi hade tänkt träffa några olika hustillverkare och sedan satsa på något av dem.Vi har två barn och vill gärna ha många rum, så det var bra tänkt av dig!

Z
här svarar säljaren på mail supersnabbt och bra (norrköping). men jag tror som du att de kanske har semester. lbhus har ju ett hus på 147 med fyra sovrum och ett på 154 med tror jag och nåt mer kanske tom i classicserien. hoppas ni hittar ett som passar er sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.