7 899 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Hur viktigt är servitut?
Sida 1 av 2
Vid vårt hus ligger 3-kammarbrunnen på grannens tomt. Det har aldrig upprättats något servitut på detta utan "det har under alla de år som brunnen legat där aldrig varit några problem".
Men om nu vi som nya ägare inte kommer överens med grannen, eller om grannen säljer och får en som inte vill ha en brunn på sin mark - hur risigt ligger vi till då? Kan kommunen blanda sig i? Vad är det som gäller kring detta?
Men om nu vi som nya ägare inte kommer överens med grannen, eller om grannen säljer och får en som inte vill ha en brunn på sin mark - hur risigt ligger vi till då? Kan kommunen blanda sig i? Vad är det som gäller kring detta?
Är det inte så att det finns nåt som heter av gammal hävd som innebär att om det "alltid" varit så kan det inte bara ändras. Då kan man tvinga fram ett servitut eller nåt sånt. Jag är inte säker men har för mig jag läst om det här innan. Gäller kanse inte vid trekammarbrunn eftersom den kan flyttas dock!
Vi har inget servitut på vår infart som går över grannens mark. Vårt hus har ingen annan väg in. Vi måste passera någon av våra grannars mark för att nå vår gård... Det finns inget servitut, vi borde väl skaffa men har ej blivit av. Och grannarna visste inte ens om att det inte fanns när vi nämnde det för nån månad sedan.
Vi har inget servitut på vår infart som går över grannens mark. Vårt hus har ingen annan väg in. Vi måste passera någon av våra grannars mark för att nå vår gård... Det finns inget servitut, vi borde väl skaffa men har ej blivit av. Och grannarna visste inte ens om att det inte fanns när vi nämnde det för nån månad sedan.
Nej, du kan inte använda dig utav hävd!
Saknas det avtal så är det säkrast du ordnar till ett sådant snarast. Han kan kräva att du tar bort din trekammarbrunn.
Så skriv snarast ett servitut eller ett nyttjanderättsavtal!
//Anders
Saknas det avtal så är det säkrast du ordnar till ett sådant snarast. Han kan kräva att du tar bort din trekammarbrunn.
Så skriv snarast ett servitut eller ett nyttjanderättsavtal!
//Anders
Förra ägarna försökte skriva ett men grannen vill inte "för att det alltid...." osv. Hur skiljer sig nyttjanderättsavtalet från servitutet?
Ett servitut är beständigt. Nyttjanderättsavtalet kan (och bör) ha en paragraf om uppsägning.
Servitutet kan inte säljas. Nyttjanderätten däremot kan överlåtas (såvida parterna inte har uttryckligen överenskommit om annat).
Servitutsrätten är kopplad till fastigheten som sådan. Nyttjanderätten knyts till ägarna, och parterna kan avtala i förväg om de vill att rättigheten ska kunna överlåtas till nya ägare eller ej.
Servitutet kan inte säljas. Nyttjanderätten däremot kan överlåtas (såvida parterna inte har uttryckligen överenskommit om annat).
Servitutsrätten är kopplad till fastigheten som sådan. Nyttjanderätten knyts till ägarna, och parterna kan avtala i förväg om de vill att rättigheten ska kunna överlåtas till nya ägare eller ej.
Servitut skrivs för all framtid (om inte bägge parter vill säga upp), ett nyttjanderättsavtal kan skrivas på max 49 år.
Du som brukare bör får till ett servitut som ni sen skriver in i fastighetsregistret. Din motpart "bör" får till ett nyttjanderättsavtal.
så kämpa för ett servitut och vill han inte så gör ett nyttjanderättsavtal. Nu vet jag inte hur stor yta du brukar av hans mark eller hur det ser ut runt omkring, men jag brukar värdera och få igenom många avtal på 25 år med ca 100m2 för ca 10-15 tkr.
Så rimligt kan vara 500:-/ år, utan att ha sett vilken del du tar i anspråk samt hur det ser ut runt omkring.
//Anders
Du som brukare bör får till ett servitut som ni sen skriver in i fastighetsregistret. Din motpart "bör" får till ett nyttjanderättsavtal.
så kämpa för ett servitut och vill han inte så gör ett nyttjanderättsavtal. Nu vet jag inte hur stor yta du brukar av hans mark eller hur det ser ut runt omkring, men jag brukar värdera och få igenom många avtal på 25 år med ca 100m2 för ca 10-15 tkr.
Så rimligt kan vara 500:-/ år, utan att ha sett vilken del du tar i anspråk samt hur det ser ut runt omkring.
//Anders
OK, tack. Men vad händer om han vägrar både det ena och det andra? Då sitter man på pottkonten eller har man till och med ramlat i om han säljer man får en "elak jävel" som granne?
I första hand skulle jag själv se mig om andra sätt att lösa behovet på egen mark. När detta är helt omöjligt finns vägar att tvinga sig fram.
Om parterna inte enas i sämja kan du ansöka om lantmäteriförrättning. Ett så avgörande intresse som VA-lösning väger tungt för pågående markanvändning. Men jag vill varna för att detta kan bli en kostbar variant för dig som initierar förrättningen. Istället för att vräka pengar på "juridiska piruetter" blir säkert både du och grannen blir gladare av att du betalar en rimlig peng som ersättning för en stabil servitutsrätt.
Märker du att grannen frivilligt är redo att godta ett servitut råder jag dig att inte nöja dig med ett avtalsservitut. Är ni eniga kostar det inte mer än ett par tusen att ordna den här viktiga saken som officialservitut hos lantmäterimyndigheten nästan direkt "över disk". Ett sådant servitut är mer robust än ett avtalsservitut.
Om parterna inte enas i sämja kan du ansöka om lantmäteriförrättning. Ett så avgörande intresse som VA-lösning väger tungt för pågående markanvändning. Men jag vill varna för att detta kan bli en kostbar variant för dig som initierar förrättningen. Istället för att vräka pengar på "juridiska piruetter" blir säkert både du och grannen blir gladare av att du betalar en rimlig peng som ersättning för en stabil servitutsrätt.
Märker du att grannen frivilligt är redo att godta ett servitut råder jag dig att inte nöja dig med ett avtalsservitut. Är ni eniga kostar det inte mer än ett par tusen att ordna den här viktiga saken som officialservitut hos lantmäterimyndigheten nästan direkt "över disk". Ett sådant servitut är mer robust än ett avtalsservitut.
Jag hade inte räknat med att om TS begär en lantmäteriförättning att han "vinner". Avlopp till EN fastighet som man med säkerhet kan lösa på sin egna fastighet för ca 50-100 000:- överväger med stor sannolikhet till att beslutet skulle bli att avloppet skall väck från grannen. Jag skulle precis som billy_bäver skriver inte ens tänka tanken att blanda in det juridiska i detta, då det med stor sannolikhet blir lika dyrt som att anlägga en ny trekammarbrunn på din egna fastighet.
Så svaret på din fråga om du ramlat i potten? Ja, så fort grannen den befintliga eller nya kräver att du flyttar avloppet alternativt kräver en hög ersättning.
Ett vanligt avtalsservitut duger gott, men är du osäker på formuleringen så bör du använda lantmäteriet. Tror deras taxa ligger runt 1 000:-/ h. Räkna med ett par tusingar, då lantmätaren säkert vill ut och kika på plats, har du sen RIKTIG otur så vill lantmäteriet ha ut NAI Svefa som värderar intrånget och då är vi uppe i ca 10-15 tkr.
Så svaret på din fråga om du ramlat i potten? Ja, så fort grannen den befintliga eller nya kräver att du flyttar avloppet alternativt kräver en hög ersättning.
Ett vanligt avtalsservitut duger gott, men är du osäker på formuleringen så bör du använda lantmäteriet. Tror deras taxa ligger runt 1 000:-/ h. Räkna med ett par tusingar, då lantmätaren säkert vill ut och kika på plats, har du sen RIKTIG otur så vill lantmäteriet ha ut NAI Svefa som värderar intrånget och då är vi uppe i ca 10-15 tkr.
Problemet med trekammarbrunnar är att MVH-myndigheten brukar vilja att de kombineras med ytkrävande markbädd. Mellan raderna i detta fall läser jag ytbrist, eftersom inte ens själva brunnen ligger på egen mark. Men jag kanske gissat fel.
Värdering av sakkunniga blir onödig om parterna i förväg är eniga om att ersättning inte ska utgå, alternativt själva har avtalat ett belopp.
Värdering av sakkunniga blir onödig om parterna i förväg är eniga om att ersättning inte ska utgå, alternativt själva har avtalat ett belopp.
Ah, här gäller det att baka kakor alltså =). Vår fastighet är avstyckad till vanlig villatomtsstorlek (1600 kvm) så det borde inte vara omöjligt att anlägga där. Gissningsvis är orsaken till att den ligger hos grannen att det var enklare eftersom huset ligger alldeles upp mot tomtgränsen och VA-ut är gjort åt det hållet.
Oooh shit .... min kära sambo kom ju naturligtvis att tänka på att vår tomt ligger på en fornlämning - förmodligen en medeltida bytomt (som någon påpekade, byn ser väldigt oskiftad ut vid Laga skiftet, så det är t o m troligt att den alltid legat där...)
EDIT: så till ovan nämnda kostnad kommer naturligtvis risken för en utredning av en ny plats...
EDIT: så till ovan nämnda kostnad kommer naturligtvis risken för en utredning av en ny plats...
Redigerat: