Jag har lagt nytt papptak på en frigge. Jag tänkte köpa vindskiveplåt typ VISK från Lindab och sätta dit. Har letat runt på nätet efter guide, de enda jag hittar är på raka "vanlig" vindskiveplåt. Det funkar ju inte på en sån här med extra vinkel. Skickade frågan till Lindab, svaret var "Kontakta en fackman". Så nu hoppas jag på hjälp härifrån.

Schema över vinklad vindskiveplåt med måttangivelser där måtten på sidor och vinklar specificeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förstår inte frågan.
Vad är det du ska klippa/vika?

S Stubai skrev:
Jag förstår inte frågan.
Vad är det du ska klippa/vika?
Det är den del som är inringad. Men jag har nog kommit på hur jag ska göra. Precis som på utsidan där man klipper (se länk till video ovan) så får man klippa den del jag markerat i rött. Sedan får man vika in den under den andra och sätta en överlappsslruv. Den del som är 28 mm motsvarar den del man viker (ovansidan) på den plåt de har i videon.

Diagram av böjd plåtdel markerad i rött, med mått 28 mm, 25 mm, 12 mm, 110 mm och 15 mm.
Skapa konto

Inte fan blev det vackert. Får nog plocka hem min falstång och sedan öva lite innan man gör en ny till den där friggen.

Plåtdetalj monterad på en takkant, med flera skruvar synliga och en osymmetrisk skarv i hörnet. Bakgrunden visar träd och grusmark i skugga.
Skapa konto

Rickard.
Vem bryr sig inte står du väl uppe på taket så ofta, ser det bra ut från marken så är det bra 😉

Rickard. Rickard. skrev:
Vem bryr sig inte står du väl uppe på taket så ofta, ser det bra ut från marken så är det bra 😉
Nä, det är sant. Har ju lite annat att stå i som är viktigare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.