Hej forumet! Har ett Götenehus byggt 1997 med pålad krypgrund där jag för kanske 15 år sedan lade in 10 cm extra singel och fuktspärrande plast då jag inte var riktigt nöjd med byggarens ursprungliga arbete (för tunt grus på vissa ställen). Dränering gjordes med dubbla "vanliga" gula rör som kopplades till dagvattnet. Marken är gammal sjöbotten/lera så gott om fukt där. Har under alla dessa år aldrig sett någon fuktpåslag innen i grunden, klart det syns lite droppar på undersidan av plastduken, men ingenting på träreglar eller annanstans. På utsidan så har det sjunkit kanske 20-30 cm runt om på lika många år vid husväggen, men inte heller där något som indikerar fukt. Takfoten runt om skyddar väl mot regn för den går ut nästan 100 cm vilket hjälper till att hålla torrt. Min fråga är hur vet jag när det är dax för dränering ? Hört allt mellan 15-50 år när jag läser på olika forum. Ett alternativ är att låta det vara och bara fylla på med singel mot huset så att det blir lite fall igen. Tacksam för tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.