1 950 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hur vet man vilken dimension på kabel man behöver?
Hej.
En snabb fråga hur vet man vilken dimension på en kabel man ska ha?
Har ba ta hört typ att man kan köra 3g1.5 upp till 100 meter sen bör man övergå till 3g.2.5
Men finns de liksom nåt schema för detta? Och i följdfråga hur vet man vad ens kabel ska säkras av med?
En snabb fråga hur vet man vilken dimension på en kabel man ska ha?
Har ba ta hört typ att man kan köra 3g1.5 upp till 100 meter sen bör man övergå till 3g.2.5
Men finns de liksom nåt schema för detta? Och i följdfråga hur vet man vad ens kabel ska säkras av med?
Svaret på den frågan är: Det beror på.
Vad ska du driva för last? Dvs hur mycket effekt behöver du ta ut i bortre ändan och hur mycket spänningsfall tolererar den utrustningen. Sen styrs det andra av regler, som t.ex. att kabeln inte ska bli för varm eller orsaka brand om den kortsluts. Den ska också kopplas bort automatiskt vid fel mot jord numera. I tillägg till detta har man ekonomiska hänsyn som blir intressanta vid större strömmar.
Tiderna varierar men för en normal gruppledning så är det 200 ms vid fel fas-nolla eller fas-jord.
Avsäkringen räknar man ut baserat på den ström som kan uppstå längst bort i ledningen vid stum kortslutning som garanterat löser ut ett skydd. Dvs skyddet man avsäkrar ledningen med ska garanterat lösa ut, inom 200 ms, vid kortslutning längst bort. Man får titta på karakteristik för olika skydd för att veta vilken ström som krävs.
Att man "kan köra 3G1,5 upp till 100 m" är en tumregel (och det låter långt i mina öron för att vara en tumregel). Dessa kan tillämpas i de flesta fall men 100 m 1,5 kvmm är nog dags att börja räkna på.
Vad ska du driva för last? Dvs hur mycket effekt behöver du ta ut i bortre ändan och hur mycket spänningsfall tolererar den utrustningen. Sen styrs det andra av regler, som t.ex. att kabeln inte ska bli för varm eller orsaka brand om den kortsluts. Den ska också kopplas bort automatiskt vid fel mot jord numera. I tillägg till detta har man ekonomiska hänsyn som blir intressanta vid större strömmar.
Tiderna varierar men för en normal gruppledning så är det 200 ms vid fel fas-nolla eller fas-jord.
Avsäkringen räknar man ut baserat på den ström som kan uppstå längst bort i ledningen vid stum kortslutning som garanterat löser ut ett skydd. Dvs skyddet man avsäkrar ledningen med ska garanterat lösa ut, inom 200 ms, vid kortslutning längst bort. Man får titta på karakteristik för olika skydd för att veta vilken ström som krävs.
Att man "kan köra 3G1,5 upp till 100 m" är en tumregel (och det låter långt i mina öron för att vara en tumregel). Dessa kan tillämpas i de flesta fall men 100 m 1,5 kvmm är nog dags att börja räkna på.
Vad kabel klarar termiskt (alltså hur varm den blir) finns tabeller. Men vilken area som behövs för att uppfylla utlösningsvillkåren (dvs att säkringen säkert ska lösa ut) får du räkna på utifrån vilket ström som kommer att flyta genom kabeln vid en kortslutning och hur lång tid det sedan tar för säkringen att lösa vid den strömmen. För att kunna svara på det behöver du veta förimpedansen, dvs impedansen i den punkten där du vill ansluta din kabel.A Adamlarss skrev:
Du har inte skrivit vilken säkringsstorlek du vill ha, men om du menar 10 A är 100 meter en så lång sträcka att man absolut måste räkna på det.
Dessutom behöver man räkna med att någon kanske stoppar in en skarvsladd i uttaget längst bort, dvs det behövs marginal.
Att slarva med detta kan vara livsfarligt, eftersom det leder till att säkringen inte löser inom föreskriven tid vilket kan leda till personfara eller brand eller både och.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Den allra första faktorn är hur mycket ström du vill ha. Du och endast du kan tala om vad du vill kunna driva längst bort i kabeln. Utan denna uppgift kan du räkna med 1000 meter 1.5 mm² om du så vill.
Önskad belastningsström ger en viss storlek på säkringen som skyddar kabeln.
Säkringens märkström ger tillsammans med kabeln förläggning vilken area som kabeln behöver ha. Här finns grova tumregler som 10 A / 1.5 mm² och 16 A / 2.5 mm².
Säkringen som skyddar kabeln ska lösa ut inom föreskriven tid vid ett jordfel (kortslutning) längst bort i kabeln. Kabelns längd har en inverkan här. Ju längre kabel, desto högre resistans och desto lägre ström. Man kan därför behöva gå upp i area här.
Kabelns längd har också en inverkan på spänningsfallet. Det får inte bli högre än vad anslutna apparater klarar av. Grovt säger man max 4 %.
Kablarnas resistans mellan transformatorkiosken och den punkt där din ledning utgår ifrån är också en faktor som ska vägas in i föregående två punkter.
En gruppledning 10 A / 1.5 mm² i en "normal" villa får vara max säg 30 meter.
Önskad belastningsström ger en viss storlek på säkringen som skyddar kabeln.
Säkringens märkström ger tillsammans med kabeln förläggning vilken area som kabeln behöver ha. Här finns grova tumregler som 10 A / 1.5 mm² och 16 A / 2.5 mm².
Säkringen som skyddar kabeln ska lösa ut inom föreskriven tid vid ett jordfel (kortslutning) längst bort i kabeln. Kabelns längd har en inverkan här. Ju längre kabel, desto högre resistans och desto lägre ström. Man kan därför behöva gå upp i area här.
Kabelns längd har också en inverkan på spänningsfallet. Det får inte bli högre än vad anslutna apparater klarar av. Grovt säger man max 4 %.
Kablarnas resistans mellan transformatorkiosken och den punkt där din ledning utgår ifrån är också en faktor som ska vägas in i föregående två punkter.
En gruppledning 10 A / 1.5 mm² i en "normal" villa får vara max säg 30 meter.
Nej enbart ren nyfikenhet, intressant att lära sig ändå och aldrig riktigt helt fattat hur man ska avgöra vad för kabel man behöver till vissa jobb. Som ett exempel man ska dra ut ström till en friggebod, många kör 5g6mm2 kabel till detta och jag har aldrig riktigt tänkt på varför man använder just en sån kabel och tänkte mest om man kan räkna ut de på ett riktigt sätttommib skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Den kabeln rekommenderas för att man ska slippa tjata om att få de uppgifter som man behöver för att kunna räkna, och dels för att slippa räkna (för att man inte kan). 5G6 mm² är en grov tumregel som funkar i 99% av alla villor.
... till min frigga går det en EKKJ 4G2,5+2,5. Avsäkrad 3x16 A. I friggan sitter ett trefasuttag och en 10A säkring för att kunna gå ner i area på ledningarna till belysning och övriga uttag.
Men jag kan ju också räkna om jag vill. Har absolut inte gjort det i detta fallet dock.
Någon gång ska jag koka lite vatten men eftersom jag har trafon 50 m från huset så misstänker jag att det är lågt Zför i skåpet
Men jag kan ju också räkna om jag vill. Har absolut inte gjort det i detta fallet dock.
Någon gång ska jag koka lite vatten men eftersom jag har trafon 50 m från huset så misstänker jag att det är lågt Zför i skåpet
Om man håller sig till under 50m gruppledning för 16A belastningström för 2,5 mm2 och 10A för 1,5 mm2 (tänk uttagsgrupper där man inte vet vad folk pluggar i) så hamnar man ganska precis på rekommendationen på max 5% spänningsfall i båda fallen.
((18,51 x 1,2 x 50 x 2 x 10 x 0,8 x 10^-3) / 1,5) / (230 x 100) = 5,2 % för 10A och 1,5 mm2 okänd last som exempel.
((18,51 x 1,2 x 50 x 2 x 10 x 0,8 x 10^-3) / 1,5) / (230 x 100) = 5,2 % för 10A och 1,5 mm2 okänd last som exempel.
Klicka här för att svara