P Per Mattsson skrev:
Inte direkt, men som husägare har man ansvaret att se till att elanläggningen är säker Händer det nåt pga att nån som inte behörig gjort eller kopplat fel misstänker jag att försäkringsbolaget inte gillar det och reducerar ersättningen. Blir nån skadad pga felaktig inkoppling blir nog polisen inblandad.
Du borde varit tydligare med att det var en gissning.

Du och tusen andra påstår att det blir "bekymmer" med försäkringsbolagen om en obehörig gjort installationen, men ännu har ingen kunnat visa att det är så. Försäkringsbolagen har normalt inget intresse i detta.

Att prata om fel i detta sammanhang är egentligen OT, men hur som helst gör man fel så åker man dit oberoende av om man hade behörighet eller inte. Försäkringsbolaget försöker givetvis hitta en syndabock att ställa anspråk på. Vilken skillnad skulle frågan om behörighet göra menar du?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Tycker det låter märkligt med en BRF med 2 faser. Normalt sätt är det 1 eller 3.
Det är väl köket som har två faser framdragna, inte hela lägenheten?

useless useless skrev:
Det är väl köket som har två faser framdragna, inte hela lägenheten?
Så kan det iofs vara, kanske jag som övertolkar

Jag tror 2 faser a 10a kommer bli problematiskt i ett kök med det du räknar upp. Både en diskmaskin och en tvätt klara sig normalt inte på en c10:a.
Har själv daragit fram 3 faser till mitt kök och då har jag ändå gasspis (med el ugn). En fas till ugnen, en till kyl, fläkt, tvätt och diskmaskin och en fas till uttagen. Och då fick jag ändå öka säkringen till 13a för tvätt disk då den gick sporadiskt när de användes samtidigt. Vi får hoppas att din elektriker dragit 2.5m2 kablar, då jag misstänker att du antingen har eller måste säkra upp.

E
Det finns inga två faser i gruppledningar, detta forumet verkar närmast besatta av att välja de mest besynnerliga lösningarna!

Det kan vara att lägenheten endast har två faser men kolla detta väldigt noga då det är mycket mycket mer ovanligt än 3-fas och 1-fas.

Ta en bild på mätardisplayen och lägg upp om du är osäker.

Du nämnde att du hade bristande språkkunskaper så du inte kunde kommunicera med elektrikern på dennes hemspråk, det kanske ändå var så att denne sa 3-fas fast du misshörde?

Betala inget förrän detta är utrett!

• Gilla
jassaj
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Du och tusen andra påstår att det blir "bekymmer" med försäkringsbolagen om en obehörig gjort installationen, men ännu har ingen kunnat visa att det är så. Försäkringsbolagen har normalt inget intresse i detta.

Att prata om fel i detta sammanhang är egentligen OT, men hur som helst gör man fel så åker man dit oberoende av om man hade behörighet eller inte. Försäkringsbolaget försöker givetvis hitta en syndabock att ställa anspråk på. Vilken skillnad skulle frågan om behörighet göra menar du?

Ja du kanske har rätt men jag kan väl tycka att det vore rimligt ....fast så kanske inte det är. Man kanske kan ringa ”ärliga harrys bussiga elbyrå med runt hörnet garanti” utan nån dom helst kunskap och klara sig undan om det händer nåt.

En elektriker måste fylla i ett protokoll på vad han gjort , finns inget sånt protokoll kanske ansvaret hoppar till ägaren av anläggningen....men ärligt talat så vet jag inte om det är så.

E
P Per Mattsson skrev:
Ja du kanske har rätt men jag kan väl tycka att det vore rimligt ....fast så kanske inte det är. Man kanske kan ringa ”ärliga harrys bussiga elbyrå med runt hörnet garanti” utan nån dom helst kunskap och klara sig undan om det händer nåt.

En elektriker måste fylla i ett protokoll på vad han gjort , finns inget sånt protokoll kanske ansvaret hoppar till ägaren av anläggningen....men ärligt talat så vet jag inte om det är så.
Det är som så att det svenska elsystemet är uppbyggt med en mängd säkerhetsmarginaler.

Därför kan du tumma på vissa utan något synligt resultat. Du kan dra lampsladdar, skippa jordning och säkra dessa 25A.

Du kan också skicka säkerhetsbälte, koppla bort airbag och lossa 3 av med fälgskruvar och dra på i 150 på motorvägen.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är som så att det svenska elsystemet är uppbyggt med en mängd säkerhetsmarginaler.

Därför kan du tumma på vissa utan något synligt resultat. Du kan dra lampsladdar, skippa jordning och säkra dessa 25A.

Du kan också skicka säkerhetsbälte, koppla bort airbag och lossa 3 av med fälgskruvar och dra på i 150 på motorvägen.
Ja, fast det som står i sista stycket är inte olagligt (150 på motorvögen kan faktiskt vara lagligt, min fru får köra i 250 på 30-väg i sitt jobb, och hon är varken polis, brandman eller ambulanspersonal)

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…

E El-Löken66 skrev:

jo så är det nog....håller på med maskinsäkerhet och det är en massa regler...men i slutändan är det ingen som blivit dömd så länge man kan visa hur man tänkte.

Ang Ful-el hittade jag några fall
https://www.elinstallatoren.se/inne...-domen-har-ar-obehoriga-installatorens-elfel/

https://www.viivilla.se/bygg/sakerhet/tacker-forsakringen-egenkopplad-el/

och lite info :
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...arig-for-elen/sa-tar-du-ditt-ansvar-for-elen/

E
S sunqan skrev:
Ja, fast det som står i sista stycket är inte olagligt (150 på motorvögen kan faktiskt vara lagligt, min fru får köra i 250 på 30-väg i sitt jobb, och hon är varken polis, brandman eller ambulanspersonal)
I 250 förbi en skola med lekande barn. Nja, tillåt mig tvivla.

Oavsett vilket så nämnde jag inget om lagligheten i det hela men det kan ju också vara en aspekt.

Mikael_L
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Tycker det låter märkligt med en BRF med 2 faser. Normalt sätt är det 1 eller 3.
Ett till utlåtande på detta för att klargöra läget tycker jag vore lämpligt.
Det är lite ovanligt, men finns. Jag bytte el i en lägenhet i höstas som hade så. Det är långt mellan gångerna man stöter på det.

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
P Per Mattsson skrev:
Ursprunget till frågan var om det blir "bekymmer" med försäkringsbolaget ifall en obehörig har gjort installationen. Det är ett mycket vanligt påstående som jag söker bevis för.

Jag hävdar att det blir inga bekymmer så länge som elinstallationen är gjord enligt boken, även om det inträffar en olycka. Om t.ex en brandorsak går att härleda till elinstallationen, men utan att det går att visa att den är felaktig, då ska det inte påverka försäkringen (ersättningen). Men försäkringsbolag är sin egen domstol och kommer givetvis att försöka krångla sig ur ersättningen. De har dock inget lagstöd för att kräva att arbetet är gjort med "rätt" behörighet. Det som gäller (borde gälla) är det faktiska utförandet vid tiden för olyckan, och där har innehavaren ett ansvar för att anläggningen är väl underhållen.

Jag ser inga "säkerhetsmarginaler" där, ingenting att "tumma" på vad gäller säkerhet. Lampsladdar har sitt givna användningsområde. Går man utanför boken, då kan det bli "bekymmer".

P Per Mattsson skrev:
Det enda protokoll som innehavaren av en privat bostad kan kräva är gruppförteckningen. Provningsprotokoll är valbar och måste överenskommas i förväg. Det finns inga papper på att en anläggning är "godkänd". Ett försäkringsbolag kan inte kräva sådana "bevis".
P Per Mattsson skrev:
jo så är det nog....håller på med maskinsäkerhet och det är en massa regler...men i slutändan är det ingen som blivit dömd så länge man kan visa hur man tänkte.
Precis, har man följt boken så går man (tyvärr) fri, även om boken är fel...
P Per Mattsson skrev:
Ang Ful-el hittade jag några fall
Vi ska som sagt inte blanda in fel här. Gör man fel så ska man få en massa bekymmer, oberoende av ifall man har all behörighet som går att få. Jag brukar förorda att om man inte är säker på att inte orsaka ett försäkringsärende, då ska man låta bli det arbete man har i tankarna, oberoende av behörighet.

• Gilla
Per Mattsson och 1 till
  • Laddar…
Vore bra om TS kom tillbaka med bilder av skåp och ev kök, men jag tycker det låter som ett klassiskt exempel där man renoverar en gammal lägenhet som har haft gas spis och ugn och ingen tvättmaskin. Nu skall allt detta in elektrifierat. Det kan vara så att bara två grupper är dragna till köket eller att bara lägenheten bara har två faser in, eller så är det inga problem alls. Men jag är rätt säker på att TS behöver en elkunnig person som hen kan kommunicera med.

E El-Löken66 skrev:
I 250 förbi en skola med lekande barn. Nja, tillåt mig tvivla.

Oavsett vilket så nämnde jag inget om lagligheten i det hela men det kan ju också vara en aspekt.
Kapitel 11 i trafikförordningen är spännande.

Men faktum kvarstår - elinstallationsarbete är olagligt om det utförs av en person som inte ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram(Eller har behörighet och gör det åt sig själv).
Köra fortare än gällande hastighetsbegränsning behöver inte vara det.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.