38 746 läst ·
4 svar
39k läst
4 svar
Hur vet jag om det ska vara vänsterhängd eller högerhängd balkongdörr...
Hur vet jag om jag ska ha högerhängd eller vänsterhängd balkongdörr? Har för mig att jag läst någonstans att man tittar utifrån sett hur gångjärnen sitter. Står jag utifrån och gångjärnen sitter till vänster så är den vänsterhängd eller? Och då antar jag att den andra dörren med gångjärnen till höger är högerhängd?? Tänker jag rätt eller är det inifrån sett man tittar?
Tacksam för lite hjälp...
Tacksam för lite hjälp...
Då var det rätt jag tänkte iallafall
Tack!!
Tack!!
Och är det en inåtgående så kollar man från insidan. "Hö-hängd inifrån sett" brukar det benämnas, ingen kort benämning men det är väl just för att det så lätt kan bli fel. Vet inte om alla förnstertillverkare och dörrtillverkare benämner det så men dom flesta brukar göra just på det sättet.
Alltid från gångjärnssidan. det finns inget som heter höger hängd inifrån.
Det är absolut vanligast med dörrar som öppnas utåt därför brukar det vara utifrån man ser det men ta som vana att alltid kolla från gängjärnssidan.
Det är absolut vanligast med dörrar som öppnas utåt därför brukar det vara utifrån man ser det men ta som vana att alltid kolla från gängjärnssidan.
styrman1,
Som jag skrev. Tillägget finns för att det inte ska bli fel. Risken är att man tar som vana och kollar utifrån vilken sida gångjärnen sitter på. Då blir det fel på en inåtgående dörr. Elitfönster benämner på detta sätt vid beställning.
Mitt svar var bla till Acropora som skrev:
"Man tittar ifrån utsidan vart gångjärnen sitter .Och sitter dom på vänster sida så är det en Vänsterhängd dörr..."
Som jag skrev. Tillägget finns för att det inte ska bli fel. Risken är att man tar som vana och kollar utifrån vilken sida gångjärnen sitter på. Då blir det fel på en inåtgående dörr. Elitfönster benämner på detta sätt vid beställning.
Mitt svar var bla till Acropora som skrev:
"Man tittar ifrån utsidan vart gångjärnen sitter .Och sitter dom på vänster sida så är det en Vänsterhängd dörr..."
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Någon som vet vad detta kan ha varit?
Grund & Markarbeten -
Hur vet jag om det ärRödalg eller salt utsläpp från putsen.
Fasad -
Hur vet jag om det finns asbest i lim
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vet någon om det går att använda Ryobi batterier till Meec.
Verktyg & Maskiner -
Kommunens debitering för att tömma slambrunn. Är det vettigt??
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.