Funderar på om det är TN-C eller TN-S system från Vattenfalls anslutning. Det står med tejp 5 ledar kabel kopplad TN-C, så antar att det är det men dom har dragit en 5-ledare till kopplingsplinten som kunden får komma åt. Deras anslutning vid sin matning är plomberad. Hur kan jag mäta för att ta reda på det? Och går det att mäta sig fram till om dom använt jorden eller nollan som PEN om det är TN-C system hela vägen?
Ingen central är ansluten på andra sidan än.
Ingen central är ansluten på andra sidan än.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Om de säger att de kopplat en femledare som TN-C så har de (ska ha...) använt den grön/gula som PEN och lagt den blå åt sidan. De ska dessutom ha kopplat skåpet så att det framgår vid din utgående kundplint ifall du har TN-C, TN-S eller en kombination:
- Vid TN-C så har du endast en PEN ansluten.
- Vid TN-S så hade du både PE och N anslutna.
- Vid en kombination har du både PEN och N anslutna.
Om båda plintarna PEN/PE och N är anslutna kan man ju ohmmäta mellan dessa för att bekräfta att de är sammanbundna, om inte på inkommande plint så i servisledningens matningspunkt. Men jag skulle ju även vilja se hur de kopplat för att vara säker på att PE/PEN verkligen är potent till att leva upp till det.
Eftersom du har ett nybygge så kan du använda TN-S överallt, och då är det ju synd att servisledningen är TN-C. Du kanske kan höra med nätägaren ifall de är villiga att koppla om till TN-S. Om du däremot har planer på reservkraft eller solceller kan det finnas fördelar med TN-C, men jag är inte riktigt säker på det.
- Vid TN-C så har du endast en PEN ansluten.
- Vid TN-S så hade du både PE och N anslutna.
- Vid en kombination har du både PEN och N anslutna.
Om båda plintarna PEN/PE och N är anslutna kan man ju ohmmäta mellan dessa för att bekräfta att de är sammanbundna, om inte på inkommande plint så i servisledningens matningspunkt. Men jag skulle ju även vilja se hur de kopplat för att vara säker på att PE/PEN verkligen är potent till att leva upp till det.
Eftersom du har ett nybygge så kan du använda TN-S överallt, och då är det ju synd att servisledningen är TN-C. Du kanske kan höra med nätägaren ifall de är villiga att koppla om till TN-S. Om du däremot har planer på reservkraft eller solceller kan det finnas fördelar med TN-C, men jag är inte riktigt säker på det.
Tack för snabbt och utförligt svar.
Det är vid inkommande serviceplint som PE och N är anslutna och ingen tejp finns på PE för att markera att det är PEN, det är det som förbryllar mig. Ska testa att ohmmäta i morgon. Har dom ingen kontakt mellan varandra så har dom alltså kopplat TN-C eftersom N ska vara undanlagd då, har jag förstått rätt?
Det är vid inkommande serviceplint som PE och N är anslutna och ingen tejp finns på PE för att markera att det är PEN, det är det som förbryllar mig. Ska testa att ohmmäta i morgon. Har dom ingen kontakt mellan varandra så har dom alltså kopplat TN-C eftersom N ska vara undanlagd då, har jag förstått rätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Bara för att vara tydlig - bilden visar utgående kundplint uppe till höger.
Den grövre arean på PE-ledaren antyder att det är en PEN, men är i så fall felmärkt. Ett vanligt fel i mätarskåp tydligen.
Sedan ska du som sagt vara mycket försiktig med att dra några slutsatser av mätningar. På din plint ska det finnas kontakt mellan PE och N oberoende av hur nätägaren har kopplat servisen. Finns ingen kontakt då är skåpet gravt felkopplat.
Den elektriker som kopplar in huvudledningar här bör kontrollera förutsättningarna. Men du vet kanske lite historia. Kom skåpet färdigkopplat eller vem gjorde det? Du kan också fråga nätägaren mer exakt hur de kopplade in servisledningen och om de vill koppla om till TN-S ifall det skulle vara TN-C, om du vill ha TN-S.
Den grövre arean på PE-ledaren antyder att det är en PEN, men är i så fall felmärkt. Ett vanligt fel i mätarskåp tydligen.
Sedan ska du som sagt vara mycket försiktig med att dra några slutsatser av mätningar. På din plint ska det finnas kontakt mellan PE och N oberoende av hur nätägaren har kopplat servisen. Finns ingen kontakt då är skåpet gravt felkopplat.
Den elektriker som kopplar in huvudledningar här bör kontrollera förutsättningarna. Men du vet kanske lite historia. Kom skåpet färdigkopplat eller vem gjorde det? Du kan också fråga nätägaren mer exakt hur de kopplade in servisledningen och om de vill koppla om till TN-S ifall det skulle vara TN-C, om du vill ha TN-S.
Ah, så klart! Tänkte inte på att den var grövre. Bara på att den inte var märkt.
Det är Vattenfall som kopplat allt på plats.
Tack för all hjälp Bo!
Ringde Vattenfall och dom har kopplat TN-C och märkt upp med blå tejp.
Var är tejpen? Troligtvis under plomberingen och fel precis som du sa, ska ju vara uppmärkt i båda ändar.
Men nu vet jag iaf.
Det är Vattenfall som kopplat allt på plats.
Tack för all hjälp Bo!
Ringde Vattenfall och dom har kopplat TN-C och märkt upp med blå tejp.
Var är tejpen? Troligtvis under plomberingen och fel precis som du sa, ska ju vara uppmärkt i båda ändar.
Men nu vet jag iaf.
Det saknas ingen märkning den som ska till är vad som sitter vid inkommande kabel om den är kopplad TN-C och då med tillägg på grön-gul ledare. Enda du behöver titta på är vad som är skyltat vid servisens inkoppling dvs TN-C eller TN-S oberoende av om femledare är använd vid TN-C. Är det märkt TN-C kan du använda PE som PEN om det behövs och vid märkning TN-S är det kört pga den tidigare delningen och du får fortsätta med ren PE och N från kundplinten.L Linos skrev:
Inget konstigt med detta utan något som är giltigt för många typer av kopplingsutrustningar och där matningen bestämmer hur ev skensystem på "nollsidan" kan användas för utgående ledningar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Men matningen är ansluten under plomberad lucka och därmed inte synlig. Det som kunden ser är kundens plint så det måste vara rätt märkt där också. Om PE-ledaren kan användas som PEN så måste den vara märkt så. Man måste ju veta ifall man kan gå ut med både TN-C och TN-S från mätarskåpet.
Även om inkommande är TN-C så sker övergången till TN-S vid servisledningens inkopplingspunkt genom en bygling till N-plinten. Därför behövs ingen tilläggsmarkering på gröngul eftersom den är enbart PE efter den punkten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Det är just det jag vill komma fram till. Om den saknar blå tilläggsmärkning så måste jag kunna lita på att det är en PE och inte en PEN. Den grövre arean på skyddsledaren bäddar ju för möjligheten att det kan vara en PEN.
Man får gå på den märkning nätägaren sätter vid servisanslutningen alternativt ställa frågan dit kring hur den är kopplad. I de fall femledare är utnyttjade för TN-C med blå oansluten är det i princip alltid märkt hur det är lagt samma med det mer ovanliga fallet TN-S in då sitter det markerat också. På senare tid med rekommendationen att serviser företrädesvis kopplas TN-C är det vanligt med en märkning antingen TN-C eller TN-S för att undvika misstag i efterföljande anslutning.
PE vid kundplinten är inte annorlunda än PE-skenan i en central ansluten TN-C bara förflyttad några dm via en mjukledare med rätt area enligt tillverkarnas sätt att lösa det. Dvs det är bara servisens typ som avgör möjlig användning av den anslutningen och inte annorlunda än andra skenor etc på nollsidan av olika typer fördelningar. Visst vore det bra med möjlighet att syna servisanslutningen och inte behöva förlita sig på märkning och andra uppgifter. Såna skåp med polykarbonatskiva över plomberade utrymmet förekommer ibland också.
Frågan är vad en märkning/ommärkning av internförbindningen skulle tillföra i fallet mätarskåp, vem skulle ansvara för att den hålls korrekt i olika fall eller omläggningar? Förståelsen för hur de olika fallen beroende på servis ska användas vid kundplinten får förhoppningsvis ligga på den som ansluter där, läge kanske för punkt i EKP. Om tex ledaren dit skulle vara en skena direkt ut från plomberade utrymmet och med en parallell för N skulle då den för PE/PEN tejpas på eller lackas i färg osv? Som sagt här passar det bättre att se det som i övriga typer av fördelningar med nackdelen att man inte kan se och förvissa sig på så sätt.
PE vid kundplinten är inte annorlunda än PE-skenan i en central ansluten TN-C bara förflyttad några dm via en mjukledare med rätt area enligt tillverkarnas sätt att lösa det. Dvs det är bara servisens typ som avgör möjlig användning av den anslutningen och inte annorlunda än andra skenor etc på nollsidan av olika typer fördelningar. Visst vore det bra med möjlighet att syna servisanslutningen och inte behöva förlita sig på märkning och andra uppgifter. Såna skåp med polykarbonatskiva över plomberade utrymmet förekommer ibland också.
Frågan är vad en märkning/ommärkning av internförbindningen skulle tillföra i fallet mätarskåp, vem skulle ansvara för att den hålls korrekt i olika fall eller omläggningar? Förståelsen för hur de olika fallen beroende på servis ska användas vid kundplinten får förhoppningsvis ligga på den som ansluter där, läge kanske för punkt i EKP. Om tex ledaren dit skulle vara en skena direkt ut från plomberade utrymmet och med en parallell för N skulle då den för PE/PEN tejpas på eller lackas i färg osv? Som sagt här passar det bättre att se det som i övriga typer av fördelningar med nackdelen att man inte kan se och förvissa sig på så sätt.
Om jag skall gissa så är anledningen till att skyddsjordsledare är grövre är för att täcka in alla anslutningsfallen utan att elektrikern behöver komplettera med extra material.Bo.Siltberg skrev:
Det allra tydligaste i det fallet då både servis- och huvudledning är TN-C är att markera med blå tejp och dessutom ta bort nolledaren ifrån huvudledningsplinten. Då går det inte att misstolka. Jag gissar dock att man ofta låter både bygeln mellan PE- och N-plintarna på ingående sida, samt ledningen upp till huvudledningsplinten, sitta kvar. Anledningen är att det då senare går att byta huvudledningen till TN-S utan att bryta plomberingen och ändra kopplingen på inkommande sida. Eller är det helt tokigt tänkt?
Redigerat:
Du kan nog gott som väl insatt i frågan ha självförtroende nog här att inte gissa. Möjligheten att ansluta serviser av båda typerna är ju väl förutsedda som standardskåpen byggs, Givetvis ska man inte kludda så att det önskvärda att kundplinten direkt och enkelt går att ansluta TN-S oavsett matning störs eller görs otydlig. Att börja bygga om osv mer än det självklara med bygel i eller ur på nätsidan vore knappast ett fall framåt.
Lösningen är standardmässig på skåpstypen sen lång tid för "alla" tillverkarna i olika utföranden.
Lösningen är standardmässig på skåpstypen sen lång tid för "alla" tillverkarna i olika utföranden.