J
Hjälper en vän som flyttat in i en lägenhet utomlands. Det finns bara en lamphållare i taket. Dimmer på väggen. Kan inte se någon märkning på lamphållaren och dimmer kontakten sitter rätt rejält (inmålad :().

Min vän har försökt med en lampa men den flimrar och ger dålig belysning.

Finns det något sätt att veta hur många watt dimmern klarar utan att skära runt dimmern?

J
Det är troligen en ledlampa kompisen provat med. Dom flimrar ofta om man har en traditionell dimmer. Problemet är inte styrkan. Köp istället en traditionell lampa med glödtråd eller typ halogen så funkar det.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
Flimmar gör den väl för att dimmern är gjord för glödlampa/halogen och ni ansluter en LED lampa.
Byt dimmern mot en vanlig strömbrytare eller en ny dimmer för LED, men då måste ni ha koll på att dimmern inte kräver nolla (om det inte finns i dosan).
Dimmern klarar normalt kanske 200-300 Watt glödlampa.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
Nog inte styrkan på lampan det handlar om. En del dimmers klarar inte vanliga lågenergilampor. Byt lampa till en som klarar dimmer.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Jag vann med en sekund :p
Yes om man inte hittar dessa lampor så byt dimmern.

• Gilla
  • Haha
janerik12 och 2 till
  • Laddar…
J
Liten uppdatering.

Taklampan kan styras av två olika väggbrytare. En är en dimmer och en är en vanlig på/av strömbrytare.

Ni hade rätt att lampan va boven i dramat. Min vän köpte följande LED (fast traditionell) som är dimmbar.

Lampan flimrar inte längre men till och från släcks lampan och tänds kort där efter. Spelar ingen roll om dimmern är på max eller inte.

Är det dimmern som kan vara sönder?

J
J janerik12 skrev:
Liten uppdatering.

Taklampan kan styras av två olika väggbrytare. En är en dimmer och en är en vanlig på/av strömbrytare.

Ni hade rätt att lampan va boven i dramat. Min vän köpte följande LED (fast traditionell) som är dimmbar.

Lampan flimrar inte längre men till och från släcks lampan och tänds kort där efter. Spelar ingen roll om dimmern är på max eller inte.

Är det dimmern som kan vara sönder?
Svårt att säga. Jag hade skippat LED helt. Finns ingen butik i närheten beställ på Amazon eller nåt med halogen eller gammaldags glödtråd.
Incandescent på engelska.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.