1 467 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hur vet jag hur stark lampa jag kan använda
Hjälper en vän som flyttat in i en lägenhet utomlands. Det finns bara en lamphållare i taket. Dimmer på väggen. Kan inte se någon märkning på lamphållaren och dimmer kontakten sitter rätt rejält (inmålad
).
Min vän har försökt med en lampa men den flimrar och ger dålig belysning.
Finns det något sätt att veta hur många watt dimmern klarar utan att skära runt dimmern?
Min vän har försökt med en lampa men den flimrar och ger dålig belysning.
Finns det något sätt att veta hur många watt dimmern klarar utan att skära runt dimmern?
Flimmar gör den väl för att dimmern är gjord för glödlampa/halogen och ni ansluter en LED lampa.
Byt dimmern mot en vanlig strömbrytare eller en ny dimmer för LED, men då måste ni ha koll på att dimmern inte kräver nolla (om det inte finns i dosan).
Dimmern klarar normalt kanske 200-300 Watt glödlampa.
Byt dimmern mot en vanlig strömbrytare eller en ny dimmer för LED, men då måste ni ha koll på att dimmern inte kräver nolla (om det inte finns i dosan).
Dimmern klarar normalt kanske 200-300 Watt glödlampa.
Liten uppdatering.
Taklampan kan styras av två olika väggbrytare. En är en dimmer och en är en vanlig på/av strömbrytare.
Ni hade rätt att lampan va boven i dramat. Min vän köpte följande LED (fast traditionell) som är dimmbar.
Lampan flimrar inte längre men till och från släcks lampan och tänds kort där efter. Spelar ingen roll om dimmern är på max eller inte.
Är det dimmern som kan vara sönder?
Taklampan kan styras av två olika väggbrytare. En är en dimmer och en är en vanlig på/av strömbrytare.
Ni hade rätt att lampan va boven i dramat. Min vän köpte följande LED (fast traditionell) som är dimmbar.
Lampan flimrar inte längre men till och från släcks lampan och tänds kort där efter. Spelar ingen roll om dimmern är på max eller inte.
Svårt att säga. Jag hade skippat LED helt. Finns ingen butik i närheten beställ på Amazon eller nåt med halogen eller gammaldags glödtråd.J janerik12 skrev:Liten uppdatering.
Incandescent på engelska.
Klicka här för att svara