13 551 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Hur vässar man bäst timmermanspennan?
Stiftpennor som man använde innan CAD fanns, dvs 2 mm stiftpennor som man har en speciell stiftvässare till, är, enligt min mening, den optimala pennan vid snickeriarbeten. Om man behöver precision, vänder man bara på stiftet, så har man en nyvässad ände där. Tyvärr har de blivit dyra på senare tid, och dessutom är det svårt att få tag i de riktiga av aluminium. De nya är ofta gjora av plast, och, som sagt, dyra. Kanske 60 spänn.
För övrigt är min personliga uppfattning att timmermanspennor och tumstockar kan dra åt h-e...
För övrigt är min personliga uppfattning att timmermanspennor och tumstockar kan dra åt h-e...
Jösses, undrar var jag har lagt min sån gamla stiftpenna för 2 mm. Den vore nog bra att ha 
Min morfar, som inte bara var morfar utan också snickare lärde mig att vässa blyertspennor med morakniv när jag var ganska liten. Det är enkelt om man styr kniven försiktigt med vänster tumme när man täljer. Då kan man lätta lite på trycket när man kommer till blyertset och då går det inte av. (Pennan i vänster hand och kniven i höger alltså och ta stöd på knivens rygg med vänster tumme.)
Morfar hade ingen pennvässare i modern mening. Hans pennvässare till vanliga blyertspennor som användes till korsord och annat var en lite mindre kniv, en så kallad pennkniv. Kanske den heter så just därför att den är till för att vässa just pennor?
Pennvinkelslip....? Nej, det har jag aldrig hört talas om
Min morfar, som inte bara var morfar utan också snickare lärde mig att vässa blyertspennor med morakniv när jag var ganska liten. Det är enkelt om man styr kniven försiktigt med vänster tumme när man täljer. Då kan man lätta lite på trycket när man kommer till blyertset och då går det inte av. (Pennan i vänster hand och kniven i höger alltså och ta stöd på knivens rygg med vänster tumme.)
Morfar hade ingen pennvässare i modern mening. Hans pennvässare till vanliga blyertspennor som användes till korsord och annat var en lite mindre kniv, en så kallad pennkniv. Kanske den heter så just därför att den är till för att vässa just pennor?
Pennvinkelslip....? Nej, det har jag aldrig hört talas om
Kör med vanlig gul skolpenna och bläckpenna ,jag tycker det är en hygglig kombination.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden