Jag behöver inte vässa mina timmermanspennor för jag använder dom inte :D för det är ju noll precision med dom.

Tog fram en ny mora och fick till spetsen hyffsat iaf :) så nu klarar jag mig ett tag iaf :D

Man bryter inte av hela stiftpennan men själva blyertsstiftet går av inuti så när man "trycker på" så kommer inget eller så åker bara stiftet tillbaka.

Springare skrev:
Jag behöver inte vässa mina timmermanspennor för jag använder dom inte :D för det är ju noll precision med dom.
Precisionen sitter framför allt i användaren och inte i verktyget, även om det såklart hjälper med bra verktyg ;)

Skojade bara :) Är inte noll precisionen men precisionen duger ju bara till timmer :D

Tsss, betyder det att du är skogshuggare och inte finsnickare då? ;) :D

Byggt badrum med pennan jag. Kan lugnt säga att precisionsfelen INTE beror på pennan iaf. :D Nu när den är vässad kan jag säkert bygga två till :)

Att bygga ett badrum med en penna är ju sjukt bra ;)

Absolut!
Jag behöver ha renoverat ett badrum i sommar.. sugen? :D

M
Har märkt att vissa TMP är svårare att vässa bra än andra. Hade blåa hultaforspennor ett tag och på de gick blyertsen av hela tiden. Gick sedan tillbaka till de röd-svarta. Hur bra som helst.

en vanlig blyertspenna som jag satt fast i en sån där "magnapull" som man har till id-kort och liftkort-funkar perfekt- rita linjen och släpp pennan! en pennvässare från skanska- en illgul miniatyrhjälm som syns bra i röran! kanska jag skulle sätta den i en magnapull åxå?

Jag måste säga, att efter i alla år använt timmermanspenna, att den är väldigt överskattad. Stiftpenna är definitivt bättre.
Men eftersom jag inte använder tumstock utan Talmeter, så är behovet att märka med penna reducerat till kanske 10%.

jag gav bort alla timmermanspennorna till svärfar, den enda jag har kvar är en hultafors för betong-dem är ungefär lika smidig som att försöka skruva med ett järnspett i en elcentral...:D

Är det bara jag som använder 0,3 alt 0,5 stift?
Använd örat som förvaringsställe så går de inte av. :D Enda problemet är väl att man letar efter den i fickorna i början innan man vant sig vid det och börjar fråga folk omkring om de sett pennjäveln.

Måste försvara TMP:an faktiskt - det går ändå inte att vara så noggrann som man skulle vilja och en stiftpenna duger ju så länge det är fina brädor/reglar. Det är väl ganska svårt att trycka en stiftpenna om man vill dra en ordentlig linje på OSB skivor och ohyvlade brädor. Har försökt med stiftpenna men det höll inte.

P
I brallan har man en finare stiftpenna, och i bältet har man en grövre. Då fixar man ohyvlat, OSB och allt annat också.

Död åt timmermanspennan!
Länge leve stiftpennan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.