13 551 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Hur vässar man bäst timmermanspennan?
Tog fram en ny mora och fick till spetsen hyffsat iaf
så nu klarar jag mig ett tag iaf 
Man bryter inte av hela stiftpennan men själva blyertsstiftet går av inuti så när man "trycker på" så kommer inget eller så åker bara stiftet tillbaka.
Man bryter inte av hela stiftpennan men själva blyertsstiftet går av inuti så när man "trycker på" så kommer inget eller så åker bara stiftet tillbaka.
en vanlig blyertspenna som jag satt fast i en sån där "magnapull" som man har till id-kort och liftkort-funkar perfekt- rita linjen och släpp pennan! en pennvässare från skanska- en illgul miniatyrhjälm som syns bra i röran! kanska jag skulle sätta den i en magnapull åxå?
Jag måste säga, att efter i alla år använt timmermanspenna, att den är väldigt överskattad. Stiftpenna är definitivt bättre.
Men eftersom jag inte använder tumstock utan Talmeter, så är behovet att märka med penna reducerat till kanske 10%.
Men eftersom jag inte använder tumstock utan Talmeter, så är behovet att märka med penna reducerat till kanske 10%.
Är det bara jag som använder 0,3 alt 0,5 stift?
Använd örat som förvaringsställe så går de inte av.
Enda problemet är väl att man letar efter den i fickorna i början innan man vant sig vid det och börjar fråga folk omkring om de sett pennjäveln.
Använd örat som förvaringsställe så går de inte av.
Måste försvara TMP:an faktiskt - det går ändå inte att vara så noggrann som man skulle vilja och en stiftpenna duger ju så länge det är fina brädor/reglar. Det är väl ganska svårt att trycka en stiftpenna om man vill dra en ordentlig linje på OSB skivor och ohyvlade brädor. Har försökt med stiftpenna men det höll inte.