23 018 läst ·
113 svar
23k läst
113 svar
Hur varmt har ni hemma?
Vad finns på ovanvåning?Oldboy skrev:
21 - 23 C på bottenvån. På ovanvån där vi normalt inte är ca 15 C (värmen avstängd). 10 - 15 C i ekonomiutrymmena. 18 C i tvättstuga och reservtoa. Garage och verkstad ouppvärmt.
180 m2 bostad, 30 m2 ekonomi och 66 m2 garage & verkstad. Gammal och tillbyggd skånelänga. Byggstd 1800-tal - 1980-tal. Direktverkande el, 3 x L/L & frånluftsVP/FTX.
Ni var snällare mot första barnet än den andra som fick det lite kallareD docboy skrev:Du gillar fukt du. Tempen ska väl enligt många ligga på 16 grader eller över för att inte få problem med för hög fukthalt inomhus.
Vi har fjärrvärme och bor i norra västerbotten.
Första året vi hade hus låg vi på 16 uppe där ingen bodde just då, och 20 nere. Nu med 2 barn och att vi numera vistas i hela huset som källare, huvudplan, övervåning samt garage, håller vi nu 22 nere och 20/21 uppe oför i garage.
Vart extremt liten skillnad på värmeräkningen när vi jämförde år när vi hade kallare mot de när vi nu har varmare.
Tror det vart i runda slängar 2000kr på ett år.
Betalar hellre än att vi fryser.
[bild]
Bild på vår förbrukning några år.
Inflytt 2009. Hade kallare inne det året 19/20C. 16C övervåning.
2010 varmare inne. 21/22C överallt.
Både 2009/10 var väldigt kalla vintrar.
2012 första barnet 2014 andra barnet. (Mammaledig de åren)
2013-2016 byte fönster sporadiskt från 2 glas till 3 glas.
Det jag tror påverkar mest är olika kalla vintrar och varmvattenförbrukningen. Ett badkar på 400l har tillkommit, och iaf jag duschar väldigt varmt.
Total uppvärmd yta är väl drygt 260m2. Tegelhus från 1964 bör tilläggas.
18 grader just nu i däckshuset. Ca 15 under däck. -4 utanför.
Huvudsaklig värmekälla en Glembring dieselkamin. Har en elradiator som backup om kaminen av någon anledning slocknar.
Värmekablar på utsatta punkter som potentiellt kan sänka fartyget. Dessa är kopplade via inverter från batteribanken. Det ger mig något dygn eller så om landströmmen skulle slås ut utan att batterterna tar för mycket stryk.
Mvh Findus
Huvudsaklig värmekälla en Glembring dieselkamin. Har en elradiator som backup om kaminen av någon anledning slocknar.
Värmekablar på utsatta punkter som potentiellt kan sänka fartyget. Dessa är kopplade via inverter från batteribanken. Det ger mig något dygn eller så om landströmmen skulle slås ut utan att batterterna tar för mycket stryk.
Mvh Findus
D docboy skrev:Du gillar fukt du. Tempen ska väl enligt många ligga på 16 grader eller över för att inte få problem med för hög fukthalt inomhus.
Vi har fjärrvärme och bor i norra västerbotten.
Första året vi hade hus låg vi på 16 uppe där ingen bodde just då, och 20 nere. Nu med 2 barn och att vi numera vistas i hela huset som källare, huvudplan, övervåning samt garage, håller vi nu 22 nere och 20/21 uppe oför i garage.
Vart extremt liten skillnad på värmeräkningen när vi jämförde år när vi hade kallare mot de när vi nu har varmare.
Tror det vart i runda slängar 2000kr på ett år.
Betalar hellre än att vi fryser.
[bild]
Bild på vår förbrukning några år.
Inflytt 2009. Hade kallare inne det året 19/20C. 16C övervåning.
2010 varmare inne. 21/22C överallt.
Både 2009/10 var väldigt kalla vintrar.
2012 första barnet 2014 andra barnet. (Mammaledig de åren)
2013-2016 byte fönster sporadiskt från 2 glas till 3 glas.
Det jag tror påverkar mest är olika kalla vintrar och varmvattenförbrukningen. Ett badkar på 400l har tillkommit, och iaf jag duschar väldigt varmt.
Total uppvärmd yta är väl drygt 260m2. Tegelhus från 1964 bör tilläggas.
D docboy skrev:Du gillar fukt du. Tempen ska väl enligt många ligga på 16 grader eller över för att inte få problem med för hög fukthalt inomhus.
Enligt många kanske, men var kommer dessa fakta ifrån? Och varför skulle det vara en brytpunkt vid just 16 grader?
Just nu är det hos mig:
- Vardagsrum 17.3 grader, 34% fuktighet
- TV rum 18.5 grader, 42 % fuktighet
- Utomhus -2 grader
Hur mycket fukt luften kan bära är temperaturberoende och varm luft kan bära med fukt än kall luft. Om vi förenklar lite kan vi säga att beroendet är linjärt vid de inomhustemperaturer vi diskuterar här. Den relativa fuktigheten betyder alltså olika saker (olika mängd ånga) vid olika temperaturer. Så det beror ju också på om vi pratar om relativ eller absolut fuktighet.
Men är fukt ett generellt problem på vintern? Luften brukar snarare vara torr inomhus på vintern.
Vi har systemet inställt på 21,8 grader i alla rum, inklusive garaget. Har både golvvärme och radiatorer i olika delar av huset. Temp ligger alltid inom +/- 0,3 grader, förutom vid solinstrålning då det kan bli betydligt varmare.
Totalt 272m2
Det är skönt att ha en bra inomhusmiljö!
Inomhus ska man inte frysa
Totalt 272m2
Men varför 21.8 i garaget? Gör du annat än parkera bilen där?Jonas_Olofsson skrev:
Vi har systemet inställt på 21,8 grader i alla rum, inklusive garaget. Har både golvvärme och radiatorer i olika delar av huset. Temp ligger alltid inom +/- 0,3 grader, förutom vid solinstrålning då det kan bli betydligt varmare.
Totalt 272m2
Garaget är ju så att säga ett hobbyrum ;-)
Runt 21 grader har vi mellan oktober - april för där går min smärtgräns (fibromyalgi m m), det hjälp inte hur mycket jag klär på mig om inomhusluften är kallare, då kan jag ligga i soffan fullt påklädd med tofflor och två filtar och ändå frysa. Mannen tycker också det är OK, han är inte frusen men är nöjd med att slippa kofta inne. Jag/vi gör mycket annat för att spara, vara klimatsmarta, återvinna o s v, men inomhustemperaturen är det sista vi kommer spara in på.