Luft/vatten (vattenburen golvärme med framtemp på 25 grader)
22-23 grader allmänt, sovrum 19-20grader. Förbrukningen ligger på drygt 250-300kwh månaden på uppvärmning å vv, om de ligger på 0 till 2- dok e systemet lite överdimensionerat då de ska byggas till

nikasp
Vi som också bor i villa på 126 kv plus garage med 12-14 grader (enkelt konvektorelement), två vuxna och två småbarn, gör av med 15000 kWh. Tidigare ägaren gjorde av med 13000 kWh, ensam kvinna. I och för sig uppgraderade vi till ny FLVP i mars 2017 så det gör säkert sitt till.

P Pin skrev:
Jag tyckte tvärtom det var lite. Har själv 24 000 kWh på 200 m2 + 30 m2 garage som bara hålls frostfritt. Stockholm, hus från 1976.

P
P Pin skrev:
Jag tyckte tvärtom det var lite. Har själv 24 000 kWh på 200 m2 + 30 m2 garage som bara hålls frostfritt. Stockholm, hus från 1976.
Halva min förbrukning är väldigt bra om du har det. Har tegelhus fr 67 med bv sen har jag bastu, elgolvvärme på tre ytor som är konstant på (dock med schema) 200kvm inkl biyta. Har bytt samtliga glödlampor till led under året (hade 3st 70w i köket som jag bytta till 3st 8w)

Sen är det väl all julbelysning och skit som e på helatiden...

Juste två vuxna + 2 små på totalt 3år

J
22 på boytan (endast luft-luft, ingen stödvärme), vilket blir 20-21 i sovrummet längst bort. Ca 19 i källaren (endast elelement). Eldar i kaminen ibland, men försöker hålla under 24C. Luft-luften går då ner i viloläge så då sparar vi en del elkostnad. Självdrag. Ca 15000kWh/år, 70kvm + källare i samma storlek.

nikasp
Vi har mellan 21-22 grader mätt med en termometer mitt i huset på ca 1,2 meters höjd. Lite schysstare väderstation. Har alla termostater på max på radiatorerna utom i sovrummet där vi har det rätt svalt, tom lite väl kallt på golvet men man får kompromissa i ett förhållande. Alla sover bra i alla fall. Vi är vana från vårt torp där vi kör med värmedynor i sängen och det ryker om andedräkten ibland på vintern. Oisolerad övervåning som är rejält otät.

Aldrig under 23, jordvärme, och är det riktigt kallt ute så eldar vi i en vedspis och får uppåt 29 grader i köket. Hur härligt som helst. Jag ser att tråden kantrat lite mot energispar och ekonomi... Det där är nåt man får höra varje år, sänk innetemperaturen med en grad, skulle jag ha gjort så sedan jag hörde det först gången har jag fått ha så låg temperatur inne att det inte räckt med att ha frysdörren öppen :D

• Gilla
Per_Eriksson
  • Laddar…
Varmt o gott, skogen är full av ved
Fick en bieffekt av värmepumpen som håller varmt när man inte är hemma.
Det är varmare i halva sovrummet där pumpen blåser in från hallen, än i den andra halvan med stort fönster o dragig altandörr.
På mitt natthusbord visar termometern ca 18 grader, på sambons ca 21, det passar oss perfekt. När eventuella aktiviteter är klara kan man krypa år varsitt håll i sängen och få sin individuella temperatur .
I bilar brukar det väl kallas separata klimatzoner.

• Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
L
Mellan 17 och 19 grader. I källaren något varmare. Garaget runt 5. Har bergvärme.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Runt 22 grader i boytan, 17ish i källaren. Enda undantaget är sovrummet där min älskade sambo har fönstret öppet för att få det svalare. Ren gissning är att vi har runt 14 grader där (vilket enligt henne är perfekt.....).

Som trådskaparen fast tvärtom:
"Är lite snål så vi ligger på 19-20grader markplan 20-21 källarplan."
Tvärtom hos oss då vi sover i källarplanet (suterräng) och blir det ännu kallare där så må det vara, man sover ännu bättre i svalare luft. På övervåningen har vi ingen värme på alls, förutom i badrummet och i farstun. Resten värms upp av sol, matlagning och elektronik (samt uppstigande värme från bottenplan).

Frånluftsvärmepump med luft/vatten.

• Gilla
Duttarmajster
  • Laddar…
Just nu hemma hos oss
Hus från 1958, självdragvent, vattenburen värme
Skärmdump av en smart hem-app med temperatur- och fuktighetsmätningar i olika rum i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mer då alla är hemma å man eldar i kaminen
Temperaturgraf som visar temperaturväxlingar i ett vardagsrum över en vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bergvärme. Blandat golvvärme radiatorer. Samma framledningstemp. Utegivare / innegivare / Termostatstyrt i alla rum förutom hall ÖV samt vissa rum i källaren med ingjuten golvvärme.
230 m2 uppvärmt.

Hall 22°C
Master sovrum beroende på humör. Just nu bör/är 19°C
Barnsovrum A 21°C
Barnsovrum B 22°C
WC/dusch 22°C
Vardagsrum/kök 22.5-23°C

Källaren med allrum, tvättstuga, walking closet, badrum, hobbyrum, toaletter, förråd,omklädningsrum, håller alla rum runt 21°C

23°C, bergvärme från -96, 134 + 75 kvm uppvärmd yta, tilläggsisolerad villa från 1934. Den totala energiförbrukningen ligger på 16-17000 kWh per år. ( inkl elbil, 3 tonåringar och 2 vuxna )

22-23 i bostadsutrymmen. Jordvärme med inomhusgivare.
På vintern räcker det då sannerligen med att frysa när man är ute!

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi har stängt av nästan alla radiatorer och kör med en idiotiskt placerad LLVP (innerdelen sitter i trappan - värdelöst för att värma vardagsrum och kök men rätt ok för att torka tvätten) och en liten kamininsats.

Häromveckan var det 13 grader i köket på morgonen, det var lite svalt. Å andra sidan har vi en total energiförbrukning på 6500 kWh/år på 75 kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.