23 018 läst ·
113 svar
23k läst
113 svar
Hur varmt har ni hemma?
Ser att mitt svar blev helt tokigt, två citat och ingen kommentar. Den försvann tydligen.
Krev att mängden fukt som luften kan bära är proportionell mot temperaturen (för enkelhetens skull kak vi säga linjärt inom det spann vi alla har inomhus). Försyår därför inte kommentaren om att kallt innebär fukt. Och varför skulle 16 grader vara en gräns?
Krev att mängden fukt som luften kan bära är proportionell mot temperaturen (för enkelhetens skull kak vi säga linjärt inom det spann vi alla har inomhus). Försyår därför inte kommentaren om att kallt innebär fukt. Och varför skulle 16 grader vara en gräns?
Det är väl klart att alla ska ha som dom vill och behöver utan att behöva be om ursäkt för det. Vi har ganska svalt hemma men det är för att vi trivs med det, inte för att vara duktiga och tänka på klimatet eller miljön.Maria T skrev:
Runt 21 grader har vi mellan oktober - april för där går min smärtgräns (fibromyalgi m m), det hjälp inte hur mycket jag klär på mig om inomhusluften är kallare, då kan jag ligga i soffan fullt påklädd med tofflor och två filtar och ändå frysa. Mannen tycker också det är OK, han är inte frusen men är nöjd med att slippa kofta inne. Jag/vi gör mycket annat för att spara, vara klimatsmarta, återvinna o s v, men inomhustemperaturen är det sista vi kommer spara in på.
Jag är inte heller ett dugg intresserad av att åka på semester till nåt varmare land och jag tycker det är jobbigt att bo på hotell eftersom det oftast är för varmt på rummen.
Vi har fire etasjer hvorav de to i midten har varme på. Ganger og gjesterom ligger vel på rundt 10 grader, mens soverommet har ca 17, Stue og kjøkken har akkurat nå 19-20 grader fordi jeg fyrer i ovnen. Siden det er litt vind og -10 grader ute vil temperaturen raskt falle til 16-17 i stua om vi ikke fyrer med ved. Gammelt hus fra 1916 uten tømmer i veggene. Vindtetting og litt isolasjon kommer etter hvert som vi pusser opp rommene. 
låter som en riktig normann. bott i norge i bodö i 11 år själv. gärna minus på sovrum och gang var standard...C Camlin skrev:Vi har fire etasjer hvorav de to i midten har varme på. Ganger og gjesterom ligger vel på rundt 10 grader, mens soverommet har ca 17, Stue og kjøkken har akkurat nå 19-20 grader fordi jeg fyrer i ovnen. Siden det er litt vind og -10 grader ute vil temperaturen raskt falle til 16-17 i stua om vi ikke fyrer med ved. Gammelt hus fra 1916 uten tømmer i veggene. Vindtetting og litt isolasjon kommer etter hvert som vi pusser opp rommene.![]()
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Huva, när det blåser rejält ute så ligger vi på 17-18gr men annars så går de bra med 18-20gr.
Huset byggt 1923 murat, som vi håller på att fylla hålväggen med skum och plocka ut gammalt slagg som är ditlagt vid byggnationen. Problem med slagg, samlar fukta i väggarna, isoleringsvärde står emot vid blåst men annars =0
Huset byggt 1923 murat, som vi håller på att fylla hålväggen med skum och plocka ut gammalt slagg som är ditlagt vid byggnationen. Problem med slagg, samlar fukta i väggarna, isoleringsvärde står emot vid blåst men annars =0
Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
HejP Pin skrev:
Jag hade velat veta om du fortfarande har samma åsikt med dagens elkris / elpriser?
Funderar på hur mycket jag ska / kan sänka värmet inomhus nu inför vintern. Jag har kört 23 grader tidigare. Känns kalt när man kommer under 22g. Inte roligt när man ser barnen fryser inomhus
Det där är nog en vanesak. Vi har under 20° inne, ibland ned mot 16 och det är inga problem. Jag har aldrig strumpor inomhus, ibland en kofta om det känns kyligt. Jag skulle aldrig stå ut med 23°. Lider sommartid istället!Saabgubben skrev:
Att det är en stor besparingspotential att sänka från 25 till 19 grader? Ja det tycker jag fortfarande. I mitt fall inte någon större skillnad i reda pengar mot 2018 då jag har bundet pris ett år till. Med rörligt pris idag är det bra många tusen i månaden.Saabgubben skrev:
Varför skulle barnen frysa? Är det barnen eller någon annan som tycker under 22 är kallt? De får aktivera sig med lek så håller de värmen.
Var en artikel idag om el och värme inomhus och hur det påverkar.
Värme inomhus rekommenderas till 20 grader ellet varmare beroende av ålder och ev. sjukdomar, så 20 grader kan vara perfekt men också 23-24 grader.
Svärföräldrarna en bit över 80 år brukar ha 24-25 grader och ändå någon extra tröja, där jag i t-tröja tycker det är obehagligt varmt.
Yngre personer kan ha lägre temp inne.
Så bara för att jag tycker det är skönt med lägre temperatur kanske någon annan i familjen behöver några grader högre, något att tänka på om man skruvar ned temperaturen och inte bara tänka utifrån sig själv.
Klipper in en notering om hur för kallt kan påverka från artikeln.
Värme inomhus rekommenderas till 20 grader ellet varmare beroende av ålder och ev. sjukdomar, så 20 grader kan vara perfekt men också 23-24 grader.
Svärföräldrarna en bit över 80 år brukar ha 24-25 grader och ändå någon extra tröja, där jag i t-tröja tycker det är obehagligt varmt.
Yngre personer kan ha lägre temp inne.
Så bara för att jag tycker det är skönt med lägre temperatur kanske någon annan i familjen behöver några grader högre, något att tänka på om man skruvar ned temperaturen och inte bara tänka utifrån sig själv.
Klipper in en notering om hur för kallt kan påverka från artikeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder