Efter mycket tänkande kom jag på att det inte är mödan värt att experimentera med egna lösningar i detta fall.

Särskilt inte när det gäller saker som rör sin raringars hälsa och välbefinnande.

Jag köper nya värmelampor i en djuraffär i morgon och så var det problemet ur världen, men tack för all input :)

• Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker ju förstås att det är trevligt att man ser djuren också när de ligger och "solar" på kvällen i ett rum med dämpad belysning.
Och de säger säkert till själva om det är för varmt/kallt, genom att flytta sig.

À propos det, och lite on topic.
Hustrun köpte en värmelampa att hänga upp ovanför en sittpinne i vårt ouppvärmda hönshus.
Lampan hängdes upp och kopplades in.
Sedan på natten visade det sig att ingen tupp eller höna satt under värmelampan :)
De hade flyttat sig åt den ena och den andra sidan. Bortkastade pengar!

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Efter mycket tänkande kom jag på att det inte är mödan värt att experimentera med egna lösningar i detta fall.

Särskilt inte när det gäller saker som rör sin raringars hälsa och välbefinnande.

Jag köper nya värmelampor i en djuraffär i morgon och så var det problemet ur världen, men tack för all input :)
Jag har alltid en reservlampa till mitt terrarie hemma, men en gång var jag lat, och satte i reservlampan utan att köpa en ny.

Så en kväll gick såklart lampan sönder, ersatte med en 60w glödlampa, och istället för 35-40 grader som det brukar vara i terrariet så kröp det ner mot 20-22 på värmeplatsen. Så det var ett avsevärt tapp i värme..

Köpte såklart en "riktig" lampa sedan direkt dagen efter.

Om jag nu ska börja reptilnörda mig på detta forum :) Så måsta jag nämna att de allra flesta terarie- och akvarielampor behöver bytas minst en gång om året (för det mesta oftare) vare sig de lyser eller ej.
Och så låg det till för mig. De lampor hadde lös men det var ändå dags att byta dem.

De enda lampor som man kan ha tills de svartnar är väll gammaldags glödtrådslampor. Och sådana har i alla fall inte jag använt i på säkert 10 år.

En vanlig koltrådslampa vet jag inte om den blir så varm och i synnerhet inte en vanlig 60W lampa. I så fall tror jag att en halogenlampa blir åtskilligt mycket varmare och säkert skulle uppfattas av din sköldpadda.

Något som varken har med glödlampor, sköldpaddor eller husdjur är den här sidan jag fann häromdagen och som är klart läsvärd.

http://stop-child-trafficking.22web.org

Tråden ligger ju under "off topic" så jag antar/hoppas att länken är ok.

Btw, om 5 månader är det midsommar och det blir åter mörkare för varje dag. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.