1,5 planshus byggt 1949 i Malmö med 78 kvm källare.

Vi har fjärrvärme i huset, och nu när termostaten är inställd på 22 grader så har vi knappt 21 grader i bodelen av huset, och knappt 18 grader i källaren (i det stora rummet som också har den enda radiatorn i källaren.)

Vi har precis dränerat huset med isodrän, så en viss isolering. Golvet är oisolerat och inget jag vill göra.

Det stora rummet vill vi gärna vill ha som lek/biorum med en temperatur på 20 grader, så vi vill lyfta temperaturen med ytterligare två grader.

Vi ska bo i huset i minst 20 år är planen.

Vad är det effektivaste sättet att få upp temperaturen i källaren (investeringskostnad inkl löpande energikostnader)?

Jag har funderat på Luftvärmepump modell billigare från Jula då jag tänker att den inte kommer att slitas allt för mycket.
 
Totte_S
Med den infon du gett så tänker jag spontant en eller flera radiatorer till på värmeslingan från fjärrvärmen. 78 m2 är mycket för en radiator. Kan du posta en planlösning över källaren?
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Vad betalar du per kWh för fjärrvärme?

Jag har också fjärrvärme och jag har räknat på ifall det i något scenario skulle betala av sig att komplettera med en llvp. Svaret har blivit nej. Det är i så fall ifall man vill ha AC-funktion på sommaren som är den största fördelen, inte det ekonomiska.

Jag tror också på att koppla på fler element på befintlig krets
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Precis, fler radiatorer i källarn plus ett uppreglat Nivell-golv eller motsvarande som värmeisolerar mot den kalla betongplattan men samtidigt hanterar och för bort fukten som kommer underifrån huset.
 
är radiatorn dubhar inkällaren strypt, har för mig att det utöver termostat finns en ventil som stryper maxflödet. Det kanske går att trimma den lite. Sätt fläktar på radiatorn för att få ut mer värme i den och sprida värmen bättre i rummet. Kanske inte tar dig hela vägen men det är två saker att testa och kostar inget (experimentera med nån fläkt du har redan). Sen kanske det räcker med el element för att lyfta tempen det sista.

Har liknande förutsättningar, vårt golv blir aldrig komfortabelt, borde ha satsat på heltäckningsmatta i källarrummet.
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Med den infon du gett så tänker jag spontant en eller flera radiatorer till på värmeslingan från fjärrvärmen. 78 m2 är mycket för en radiator. Kan du posta en planlösning över källaren?
Delen jag vill värma är ca 25 kvm. Rött är där radiator sitter idag, och blått är rummet som vi vill värma upp till 20. Övriga rum bryr jag mig inte om.
Lägenhetsplanritning med blåmarkering för rum som ska värmas och röd linje för befintlig radiator. Nålfiltsmatta planeras på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kommer att lägga nålfiltsmatta på golvet.
 
N naikon skrev:
Vad betalar du per kWh för fjärrvärme?

Jag har också fjärrvärme och jag har räknat på ifall det i något scenario skulle betala av sig att komplettera med en llvp. Svaret har blivit nej. Det är i så fall ifall man vill ha AC-funktion på sommaren som är den största fördelen, inte det ekonomiska.

Jag tror också på att koppla på fler element på befintlig krets
Ca 1 kr kWh

Se inlägg här ovan med planlösning
 
J Josth skrev:
Precis, fler radiatorer i källarn plus ett uppreglat Nivell-golv eller motsvarande som värmeisolerar mot den kalla betongplattan men samtidigt hanterar och för bort fukten som kommer underifrån huset.
För lågt i tak (200 cm och jag är 196) för att göra något med golvet om vi inte bilar upp. Jag tänker nålfiltsmatta.
 
  • Gilla
robert_m
  • Laddar…
Nytt element avsett för ändamålet, eller snarare hur mycket värme och flöde det finns tillgängligt.
Kontakta en rörmokare och få garanti på dina 20 grader, eller mer :-)
/W
 
K Kanotisten skrev:
Delen jag vill värma är ca 25 kvm. Rött är där radiator sitter idag, och blått är rummet som vi vill värma upp till 20. Övriga rum bryr jag mig inte om.
[bild]
Vi kommer att lägga nålfiltsmatta på golvet.
Ser väldigt likt vår situation, för mig fastnade värmen i hörnet. tror du kommer långt med matta, få ut mer värme och sprida den.
 
Sätt in så många radiatorer som du önskar ha. En i varje rum som du sedan kan styra med termostat.

Att börja kladda med LVVP förstår jag inte när fungerande värmesystem finns. För mig blir det kaka på kaka FÖRUTOM möjligheten att köra kyla isf. Men i en källare torde behovet vara minst.
 
En radiator till under fönstret gör nog susen. Finns nån radiator i tvättstugan att dra rören ifrån? Dörröppningarna vid röda radiatorn ställer ju till det lite annars.
 
K Kanotisten skrev:
För lågt i tak (200 cm och jag är 196) för att göra något med golvet om vi inte bilar upp. Jag tänker nålfiltsmatta.
Under nålfiltsmattan hade jag lagt någon typ av luftiga plastplattor tex Bergoplattan, vi hade det på inglasade balkongen när vi bodde i bostadsrätt, svågern har lagt det i hela sin källare med någon typ av heltäckningsmatta.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Demmpa Demmpa skrev:
Under nålfiltsmattan hade jag lagt någon typ av luftiga plastplattor tex Bergoplattan, vi hade det på inglasade balkongen när vi bodde i bostadsrätt, svågern har lagt det i hela sin källare med någon typ av heltäckningsmatta.
Bra förslag, har samma på balkongen och det gör stor skillnad. Eller möjligen så med pluppar på baksidan. Köpte mina plattor på jula.

Vill du inte sätta stora radiatorer så går det att bara sätta långa rör eller tak/väggpaneler som är riktigt tunna.

Har en polare med elvärme i golvet, han styr efter timpris och kör på om det är billigare än annan värme.
 
Totte_S
Du behöver kanske inte värme i övriga utrymmen, men värmen stiger uppåt och kommer dig tillgodo på våningen ovanför. Att dessutom värma upp en källare brukar vara hälsosamt för husets mående. Hade det varit mitt hus och jag ändå skulle ta dit en rörmokare så hade jag absolut satt in fler radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.