Hej

Jag håller på med att bygga ett tvåplanshus på cirka 110m2 där det kommer att ligga klinkers i två badrum,bastu, hall och kök. Vattenburen golvvärme kommer att ligga i hela huset. Som värmepump blir det förmodligen Nibe 410P eller 2020+vvm330. På sommaren är det många som säger att man bör ha värme på klinkersgolven för att inte uppleva dem som kalla. Hur bör jag värma upp dessa? Hur är dessa alternativ kostnadsmässigt:

1.Strypa alla slingor förutom de till klinkersgolven och låta värmepumpen värma vattnet till golven även på sommaren.

2. Installera elslingor som körs endast på sommaren.

Kommer alternativ 1 göra att pumpen startar och stoppar mycket eller blir det knappt någon skillnad då även tappvatten måste värmas och flödet på slingorna borde inte behöva vara stort?

Hälsningar Johan

Vi har elvärmda klinkersgolv enbart i badrum. Vi värmer dem inte alls på sommaren och uppfattar inte dem som speciellt kalla.

Vår säljare rekommenderade alternativ 2 ..... men jag tror vi får nöja oss med kalla golv i badrummet på sommaren

Kan det va ide med en egen mindre pump/krets till klinkersgolven..

solvärme panel på taket.... som värmer på sommaren.. Nja, kanske spårade i väg, lite...

ClasseClas
PÅ min FLVP kan jag ställa in sommarvärme. Då shuntas det ut 20 grader till golvvärmen. Nu behöver jag inte använda den finessen för VVB i FLVP läcker värme till pannan iaf.

KOlla vilka möjligheter du har med din VP med sommarvärmefunktion. Vattenburen gv + elgolv på sommaren borde vara overkill idag.

Har värmepumpen många start och stopp när du cirkulerar vattnet i värmegolven på sommaren jämfört med om du inte gör det? Hur stort är flödet på slingorna på sommaren jämfört med på vintern?

Jag tror att det är möjligt att på något sätt få värmepumparna att skicka ut varmt vatten även på sommaren. Frågan är då om det är optimalt för värmepumpen. Å ena sidan kan man tycka att det borde krävas lite flöde med varmt vatten som värmer att det påverkar värmepumpen marginellt jämfört med att endast värme tappvatten. Å andra sidan kan det göra att värmepumpen får slå på och av ofta och det kan då slita onödigt mycket på pumpen. Vilket antagande är rätt?

Har värmepumpen många start och stopp när du cirkulerar vattnet i värmegolven på sommaren jämfört med om du inte gör det? Hur stort är flödet på slingorna på sommaren jämfört med på vintern?

Jag tror att det är möjligt att på något sätt få värmepumparna att skicka ut varmt vatten även på sommaren. Frågan är då om det är optimalt för värmepumpen. Å ena sidan kan man tycka att det borde krävas lite flöde med varmt vatten som värmer att det påverkar värmepumpen marginellt jämfört med att endast värme tappvatten. Å andra sidan kan det göra att värmepumpen får slå på och av ofta och det kan då slita onödigt mycket på pumpen. Vilket antagande är rätt?

På IVT490 så är det fabrikinställt 17 gr. sommartemp. om man vill ha värme i vissa golv även sommartid så skruvar man upp sommartempen på 30 gr. och termostaterna i dom rum man inte vill ha värme stänger man av eller vrider ner till 0.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.