2 515 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Hur/var reglerar man temperaturen varmvatten i huset?
Vad är det som ska lösas?Fåglar skrev:
Vi är flera som försöker att lösa detta inklusive företaget/varmvattenberederan och rörmokare. Plus jag som som frågar som vanlig människa ej expert för att få en annan vinkel. Därför är min frågeställning rörig= eftersom jag inte är expert! Ingen vet hur vi ska lösa och jag undrar hur det är möjligt!!!
Varmvattenberedaren 100 L ( ny) knappt 1,5 år. Allt varmvatten försvinner efter en dusch ibland, sen går det 2-3 månader och det finns lagom. Sen så saknas det varmvatten igen efter 1 dusch. Sen fungerar allt i någon månad (daglig hushåll + dusch) och sen är det några dagar då det inte fungera, dvs. tar slut efter en dusch. Jättekonstigt tycker vi alla och klurigt som bara den. Det som ska lösas: var försvinner 100L varmvatten om ingen knappt använder, eller tar enbart 1 dusch? Hur får man det att fungera normalt?useless skrev:
Till att börja med. Detta är inget svårt problem för en riktig VVSare. Att "ingen vet" är nog för att man inte sett problemet.Fåglar skrev:
Varmvattenberedaren 100 L ( ny) knappt 1,5 år. Allt varmvatten försvinner efter en dusch ibland, sen går det 2-3 månader och det finns lagom. Sen så saknas det varmvatten igen efter 1 dusch. Sen fungerar allt i någon månad (daglig hushåll + dusch) och sen är det några dagar då det inte fungera, dvs. tar slut efter en dusch. Jättekonstigt tycker vi alla och klurigt som bara den. Det som ska lösas: var försvinner 100L varmvatten om ingen knappt använder, eller tar enbart 1 dusch? Hur får man det att fungera normalt?
Du har en burk med en elpatron som kokar vatten. Ett varmvattenrör och ett kallvattenrör till kranen. Kanske en blandningsventil däremellan. Thats it.
Ju mer information du förser oss med desto fortare löser någon problemet.
Det är två saker man kan skruva på - termostatratten på VVB - om det är en NIBE är det grå ratt men en nästan osynlig klack/ojämnhet i skalan utanför ratten (jag målade den med markeringspenna för att bli mer synlig) som markerar 60 grader C - pilen på ratten skall alltid vara som minst peka klacken eller ställas förbi denna i medurs och ändläge brukar ligga runt 90 - 95 grader C
Högre temperatur som 90 grader C sliter mer på värmeelementet och ger kalk i VVB, men också mer tillgänglig varmvatten, 60 grader C i en 100 l beredare brukar vara lagom för 1-pers hushåll och håller anständigt länge även för en lite längre dusch.
Efter varje justering på termostaten måste man justera blandningsventilen så att vattnet som går ut i rören mot dusch, handfat och diskbänk efter lite spolning ligger mellan 50 - 60 grader C - inte för kallt så att legionella kan växa, inte för varm att man riskera att skålla sig vid enbart varmvattenkran som öppnas eller max varm läge på blandaren i handfat och diskho.
Högre temperatur som 90 grader C sliter mer på värmeelementet och ger kalk i VVB, men också mer tillgänglig varmvatten, 60 grader C i en 100 l beredare brukar vara lagom för 1-pers hushåll och håller anständigt länge även för en lite längre dusch.
Efter varje justering på termostaten måste man justera blandningsventilen så att vattnet som går ut i rören mot dusch, handfat och diskbänk efter lite spolning ligger mellan 50 - 60 grader C - inte för kallt så att legionella kan växa, inte för varm att man riskera att skålla sig vid enbart varmvattenkran som öppnas eller max varm läge på blandaren i handfat och diskho.
Riktiga VVsare + experten på varmvattenberedaren företaget säger i korta drag att : det finns 100L, och att byta duschmunstycke kan minska problemet ( som vi ska göra typ nu), men det låter inte troligt att det är orsaken, utan kan minska problematiken med kanske några få procent.B Bjober skrev:Till att börja med. Detta är inget svårt problem för en riktig VVSare. Att "ingen vet" är nog för att man inte sett problemet.
Du har en burk med en elpatron som kokar vatten. Ett varmvattenrör och ett kallvattenrör till kranen. Kanske en blandningsventil däremellan. Thats it.
Ju mer information du förser oss med desto fortare löser någon problemet.
Jag frågar det jag vet att dom har sagt och samtalen vi haft, skulle inte fråga i denna tråd om dom hade löst det och att betala extra utan att dom löser problemet känns fel. Förslag är från varmvattenberedaren företaget är att dom gör en tjeck av varmvattenberedaren för ca 5000:- plus..., det känns verkligen som att slänga ut ännu mer pengar på detta.
Japp, jättetack för denna utförliga info och det är exakt det även jag vet, japp det är NIBE.X xxargs skrev:Det är två saker man kan skruva på - termostatratten på VVB - om det är en NIBE är det grå ratt men en nästan osynlig klack/ojämnhet i skalan utanför ratten (jag målade den med markeringspenna för att bli mer synlig) som markerar 60 grader C - pilen på ratten skall alltid vara som minst peka klacken eller ställas förbi denna i medurs och ändläge brukar ligga runt 90 - 95 grader C
Så när det skruvas på termostatratten på VVB, så ska det även skruvas var?
var är blandningsventilen? du menar vid rören inte på/vid VVB?
Mycket tacksam för ditt svar och din tid, tack!
Termostat sitter ofta under beredaren (uppåt). Blandningsventilen sitter på rören nedåt. Du måste inte skruva på den om du kan hantera att vattnet i kranarna ökat från 45 grader till 60 grader. Har du småbarn bör den såklart ställas ned...
jaha, tack för att klargör, så förvirrat innan, tacksam!Attitudeswe skrev:
Ok. Det hade varit bra om du förklarade det från början.Fåglar skrev:
Varmvattenberedaren 100 L ( ny) knappt 1,5 år. Allt varmvatten försvinner efter en dusch ibland, sen går det 2-3 månader och det finns lagom. Sen så saknas det varmvatten igen efter 1 dusch. Sen fungerar allt i någon månad (daglig hushåll + dusch) och sen är det några dagar då det inte fungera, dvs. tar slut efter en dusch. Jättekonstigt tycker vi alla och klurigt som bara den. Det som ska lösas: var försvinner 100L varmvatten om ingen knappt använder, eller tar enbart 1 dusch? Hur får man det att fungera normalt?
Bästa svaret
Har du eu bara 100l varmvatten så kan en långdusch lätt ta slut på vattnet.
Är beredaren installerad på en eller två fas? Om enfas så kan det utan vidare ta 2-3 timmar att så 5gradigt påfyllt vatten över 50 grader så blandningsventilen kan ge 35 grader.
Se till att den ör installerad på tvåfas om du prioriterar lyx. Höj tempen i tanken. Minska utspädning i blandningsventilen och lär hushållet att inte bränna händerna när man slår på fullt varmvatten i handfatet.
Är beredaren installerad på en eller två fas? Om enfas så kan det utan vidare ta 2-3 timmar att så 5gradigt påfyllt vatten över 50 grader så blandningsventilen kan ge 35 grader.
Se till att den ör installerad på tvåfas om du prioriterar lyx. Höj tempen i tanken. Minska utspädning i blandningsventilen och lär hushållet att inte bränna händerna när man slår på fullt varmvatten i handfatet.
Okej. Men om du vill veta hur du reglerar temperaturen i din varmvattenberedare så måste du tala om vad du har för prylar (helst med bilder).Fåglar skrev:
Jag hade liknande problem i mitt förra hus. Då var det blandningsventilen som kärvade.
Jag har också erfarenhet av kärvande blandningsventil.
Jag tyckte varmvattnet räckte men frun tyckte att det tog slut fort.
Efter ett tag kom vi fram till att vi båda upplevde att vattnet blev kallt mitt i en dusch, men jag visste ju att blandningsventilen dummar sig ibland och jag visste att det fanns varmvatten i beredaren. Jag fortsatte spola vatten tills varmvattnet återkom. Det gjorde det när blandningsventilen efter ett tag lossat från sitt kärvande läge.
Frun som inte var så insatt i de tekniska detaljerna trodde att varmvattnet var slut och skyndade sig att avsluta duschen.
Vi hade även ett fenomen där vattnet blev hetare om man spolade mycket men kallare om man spolade lite.
Jag tyckte varmvattnet räckte men frun tyckte att det tog slut fort.
Efter ett tag kom vi fram till att vi båda upplevde att vattnet blev kallt mitt i en dusch, men jag visste ju att blandningsventilen dummar sig ibland och jag visste att det fanns varmvatten i beredaren. Jag fortsatte spola vatten tills varmvattnet återkom. Det gjorde det när blandningsventilen efter ett tag lossat från sitt kärvande läge.
Frun som inte var så insatt i de tekniska detaljerna trodde att varmvattnet var slut och skyndade sig att avsluta duschen.
Vi hade även ett fenomen där vattnet blev hetare om man spolade mycket men kallare om man spolade lite.
Med effektavgifter ca 160-180:-/månaden extra så är det klart lite lyx att med 400V och 3 kW att få 100l beredaren varm igen på ett par timmar istället för > 6 timmar när man värmer med 1 kWh...Attitudeswe skrev:
Har du eu bara 100l varmvatten så kan en långdusch lätt ta slut på vattnet.
Blandningsventilen i vägghängd NIBE 100 liter sitter rakt ut mot vänster sidan med en vridbar ratt i armaturen under beredaren, ratten snett uppåt på mitten stänger av inkommade kallvatten medans ratten som går åt högra hållet är säkerhetsventilen (och den bör man vrida på ibland så att man hör den spola lite vatten i sin utlopp så att det rensar sina ventilsäten, koll att den fungerar och inte börja småläcka konstant och el och vattenräkningen stiger)
Som redan sagt att med med snålspolande duschmunstycke (6-8 liter minuten i stället för 12-20 liter i minuten) så kan man förlänga duschtiden med en given mängd varmvatten - det svåra är att hitta en duschmunstycke som upplevs ger varm dusch med bra spridning och tryck fast vattenmängden är mindre - och har insett hur bra 'gloria' https://www.biltema.dk/en-dk/leisur...jTaI7F53359j8-KHDIvizwuSiN3wP91x2WQwfIruDyug1 som fanns på biltema en gång i tiden i jämförelse med numera rätt många genomgångna duschar som fins på hotellrum av olika varianter med både mer och mindre vatten, lever fan rent ut sagt med olika lägen och 'massage' eller med breda duschplattor som ger 'regn' och man bara huttrar under den trots hinkvis med vatten för att det inte går få upp värmen på duschblandaren...
Det kan bli att prova igenom flertal duschhandtag av de mer snålduschande typerna innan man hittar sin favorit, och det är tur att många av dem inte är speciellt dyra om man undviker 'märkes' modellerna då en dyr duschandtag är ingen garanti för att den är bra och att vi har olika personliga önskemål i hur duschen skall arbeta
Redigerat:
Vill du felsöka på egen hand så är det lämpligt att börja vid beredaren.
Fungerar termostaten?
Håller vattnet ungeffär den temperatur som termostatvredet visar?
När du upplever att varmvattnet tagit slut, har beredaren börjat värma vatten då? Många beredare har en lampa som visar att den värmer, annars kan man ibland höra att det låter svagt, det sjuder i beredaren när den värmer. Syns eller hörs inget så kärvar nog termostaten. Startar beredaren om du vrider lite på termostaten?
När du upplever att varmvattnet tagit slut, är varmvattenröret ut ur beredaren kallt då? Är det fortfarande varmt där så får du fortsätta till blandningsventilen , för då ligger troligen felet där.
Visa oss beredaren och blandningsventilen så fortsätter vi därifrån.
Fungerar termostaten?
Håller vattnet ungeffär den temperatur som termostatvredet visar?
När du upplever att varmvattnet tagit slut, har beredaren börjat värma vatten då? Många beredare har en lampa som visar att den värmer, annars kan man ibland höra att det låter svagt, det sjuder i beredaren när den värmer. Syns eller hörs inget så kärvar nog termostaten. Startar beredaren om du vrider lite på termostaten?
När du upplever att varmvattnet tagit slut, är varmvattenröret ut ur beredaren kallt då? Är det fortfarande varmt där så får du fortsätta till blandningsventilen , för då ligger troligen felet där.
Visa oss beredaren och blandningsventilen så fortsätter vi därifrån.