Halvt OT, men ett försök att beskriva känslan.

Jag kommer ihåg det som om det var igår, men det var ju faktiskt förra århundradet, närmare bestämt 1994. Det var då vi fick en modern kyl/frys. Jag tassade upp på natten och tog ett glas vatten i köket. Då slogs jag av sällhetens tystnad, endast ett milt purrande, och det var inte katten. Slog mig ned i kökssoffan i mörkret och tittade på den blida gröna indikatorlampan som talade om att allt var frid och fröjd i skåpet. Där blev jag sittande i flera minuter, och jag var såå lycklig.

Annat var det tidigare. Då stod det ett runt bulligt kylskåp med frysfack, från efterkrigstiden. Stort kromat handtag och ett likaså kromat emblem med texten General Electric. Det hade en stor bred och mycket bedagad dörr-/tätlist, samt en kompressor som lät som om kolven gick på tvären. Ett coolt skåp som endast saknade en stor Coca-Cola-dekal utseendemässigt, men som nu saknade allt rent funktionsmässigt...

När det gamla skåpet var nytt så var det förmodligen de dåvarande ägarna som satt och myste i köket över sitt lyxiga och ultramoderna kylskåp.

Hur vida om det är sant men var det inte lite mer klass på att vara elektriker förr? Har hört att Elektrikern kom i frack och höghatt och installerade en strömställare och ett lamputtag och kanske ett vägguttag i köket.
Nu snackar vi iofs material som var riktigt jäkla jobbiga att montera.
Fast de hade iofs bara 2 trådar att hålla koll på eller 3 då de hade tändtråd. Svetten måste ha runnit i pannan om de skulle koppla några mellantrådar med.

Det fanns/finns ett fåtal som betalade efter hur många lampor man hade. Tror det fanns något "skydd" för att man inte skulle kunna montera in starkare lampor som isf löste ut. Det var väl snarare så att Driftmaskinisten vid kraftverket som hade gratis belysning och kanske någon person som gett mark osv. Jag tror detta fortfarande finns kvar fast i väldigt lätträknad form

Låt gå för att vissa yrken som dirigenter, dansare, skådespelare arbetat i frack, men aldrig mer handfast arbete. På gamla bilder så kan man se arbetare med vit skjorta och väst och förmän i kostym på fabriksgolven.

Salle60 skrev:
Jag har jobbat på ett elnätsbolag som har en stor samling med gamla elmätare, den äldsta tror jag var från 1887, det var ett vanligt pendelur där det sitter en magnet längst ner på pendeln, och under den sitter en spole där likströmmen går genom, så att ju mer ström kunden förbrukade ju kortare slag fick klockan och då fortade den sig, så att de första mätaravläsarna kollade hur mycket elmätarklockan fortast sig, detta fick göras en gång i veckan eftersom mätaren hade ett 8-dygnsverk som avläsaren fick dra upp varje vecka. Priset på en sådan mätare var strax under 100 kr, kan nämna att 100 år senare var priset detsamma för en enfasmätare.....
1887 så var 100kr lika med ca 6200kr i dagens penningvärde... Lite kuriosa bara ;)

Avemo skrev:
Jag är osäker på varifrån jag fått denna, men jag har aldrig använt den. [bild]
Dom kallas för "tjyvnallar" och var till för att ta ström från en lampa, det var tydligen så förr att man betalade per uttag och detta var ett sätt att utöka det hela därav namnet tjyvnalle. http://home.swipnet.se/elsamling/stickproppar_skarvuttag_1.htm Denna sida har jag surfat på i timtal, vet inte det är något med gamla elgrejer det är så mycket historia. http://home.swipnet.se/elsamling/

Ett lite vanligare namn var tjuvkontakt eller bara tjuvar.

Lamptjyv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.