Vi har två hus på gården, 1860 och 1937 båda med sk. sparspis?

Köksspisarna eldas som vanligt, men rökgaserna kan styras på två sätt.

Antingen via en främre enkelpipa rakt upp ut ur huset.

Eller så via en bakre pipa som går upp till bjälklagshöjd och sedan vänder ner till 0,5m över golvet för att sedan gå upp ur huset.

Är detta en vanlig konstruktion?

Vi funderar på att ansluta en kakelugn till denna lösning i det ena huset.

Lättast är väl att ansluta ugnen till den sista pipan som går rakt upp.
Kan det innebära några problem?
 
Sotaren kan ha åsikter där..! att ha 2 anslutna kaminer till samma pipa.. tvivlar på att det är godkänt.. du blir nog tvungen o plugga den sånnafall.. Så du får 1 pipa o en kamin..
 
Fast nu var det ju en eldstad till två olika pipor :-/

Du lär ju få en varmare murstock med alt.2.

För mig i alla fall är en sparspis en "minispis" man ansluter till sin vanliga vedspis på sommaren, för att det inte skall bli så j*a varmt i köket ...
 
JesperS skrev:
Fast nu var det ju en eldstad till två olika pipor  :-/

Du lär ju få en varmare murstock med alt.2.

För mig i alla fall är en sparspis en "minispis" man ansluter till sin vanliga vedspis på sommaren, för att det inte skall bli så j*a varmt i köket ...
Ok sparspis är kanske fel namn?
Det var det jag fick från de förra ägarna..

Tanken var att ansluta kakelugnen till den pipa som går rakt upp och vedspisen till den långa pipan..eller tvärtom beroende på placering
 
Skälet till att man har två alternativa rökgasvägar är nog för att det kan vara svårt att få drag i början med pipan som vänder ner. Jag har läst om en liknande instalation där en rak pipa behövdes vid tändandet. Med kakelugnar har man ju annars en mosvarande omväg för rökgaserna, utan dragproblem vid tändandet. Kanske är det den extra vändningen som röken måste göra runt ugnen i vedspisen som gör att det inte går så bra med en vändning i rökkanalen dessutom.
Om man kommer åt att elda i sotluckan, som borde finnas där pipan vänder, kanske det går att skapa tillräckligt drag på detta sätt.
Tar man pipan som vänder till kakelugnen kan det bli motsvarande dragproblem, dessutom kanske rögaserna blir för avkylda och kondenserar i skorstenen med frätskador som följd.


Jag förknippar också en sparspis med en mindre sommarspis, som spar ved.

Hans
 
I vårt hus från sekelskiftet 18-1900 har någon i början av 1900-talet byggt på den gamla rökgången i köket med rökgångar av tegel intill murstocken, som leder röken lite upp-ner-upp, innan den går ut. Samma princip som i en kakelugn alltså, fast inne i murstocken. Inte helt ovanligt enligt vad vi har hört.

Men som sotarn sa - smart när det är nytt, men nu fullständigt livsfarligt eftersom det inte går att göra rent där inne rökgångarna. Så man kan väl räkna med att det är 100 års ansamlat sot däri... :o Nu leder vi röken förbi denna konstruktion, och rakt upp i skorstenen istället.
 
Sara_B skrev:
I vårt hus från sekelskiftet 18-1900 har någon i början av 1900-talet byggt på den gamla rökgången i köket med rökgångar av tegel intill murstocken, som leder röken lite upp-ner-upp, innan den går ut. Samma princip som i en kakelugn alltså, fast inne i murstocken. Inte helt ovanligt enligt vad vi har hört.

Men som sotarn sa - smart när det är nytt, men nu fullständigt livsfarligt eftersom det inte går att göra rent där inne rökgångarna. Så man kan väl räkna med att det är 100 års ansamlat sot däri...  :o Nu leder vi röken förbi denna konstruktion, och rakt upp i skorstenen istället.
Farligt, i princip bara om förbränningen är dålig. Eftersom samma princip finns kakelugnar, så behöver det inte innebära problem. Kakelugnarnas gångar kan vara mycket svåra att sota också, beroende på konstruktion. Om det leder till problem eller inte beror främst på om du har en fullständig förbränning (inte koka tjära) och rökgångens storlek i förhållande till effektutvecklingen i brasan, dvs vilken hastighet som rökgaserna kommer att hålla. Det är dock alltid bra att kunna rengöra sitt system hela vägen, vilket jag antar sotaren mest tänker på. De träffar också många människor som drar ned spjällen och kokar tjära vilket alltid leder till problem. Därav kanske hans råd.
 
norrbottenstorpet skrev:
Farligt, i princip bara om förbränningen är dålig. Eftersom samma princip finns kakelugnar, så behöver det inte innebära problem. Kakelugnarnas gångar kan vara mycket svåra att sota också, beroende på konstruktion. Om det leder till problem eller inte beror främst på om du har en fullständig förbränning (inte koka tjära) och rökgångens storlek i förhållande till effektutvecklingen i brasan, dvs vilken hastighet som rökgaserna kommer att hålla. Det är dock alltid bra att kunna rengöra sitt system hela vägen, vilket jag antar sotaren mest tänker på. De träffar också många människor som drar ned spjällen och kokar tjära vilket alltid leder till problem. Därav kanske hans råd.
Självklart, men hur veta? Vårt hus har varit sommarstuga de senaste 50 åren, och jag är inte alls säker på att alla som har varit där har haft bra, torr ved, eller grundläggande kunskaper i hur man eldar korrekt. Så det kan ha hunnit samla på sig mycket mysigt där redan... Det är ju inte riktigt som om man har en ny, ren konstruktion att börja elda i.

Sedan vet jag inte hur temperaturen påverkar ev. avlagringar, i kakelugnen kommer ju den rejält varma röken direkt upp i sicksackgångarna, här går ju röken genom vedspisen först, värmer först upp spis och sen ugn, och leds sedan vidare en bit åt sidan, och kommer sen in i rökgångarna. Kanske spelar det viss roll?
 
Sara_B skrev:
[quote author=norrbottenstorpet link=1140888743/0#6 date=1141642653]

Farligt, i princip bara om förbränningen är dålig. Eftersom samma princip finns kakelugnar, så behöver det inte innebära problem. Kakelugnarnas gångar kan vara mycket svåra att sota också, beroende på konstruktion. Om det leder till problem eller inte beror främst på om du har en fullständig förbränning (inte koka tjära) och rökgångens storlek i förhållande till effektutvecklingen i brasan, dvs vilken hastighet som rökgaserna kommer att hålla. Det är dock alltid bra att kunna rengöra sitt system hela vägen, vilket jag antar sotaren mest tänker på. De träffar också många människor som drar ned spjällen och kokar tjära vilket alltid leder till problem. Därav kanske hans råd.
Självklart, men hur veta? Vårt hus har varit sommarstuga de senaste 50 åren, och jag är inte alls säker på att alla som har varit där har haft bra, torr ved, eller grundläggande kunskaper i hur man eldar korrekt. Så det kan ha hunnit samla på sig mycket mysigt där redan... Det är ju inte riktigt som om man har en ny, ren konstruktion att börja elda i.

Sedan vet jag inte hur temperaturen påverkar ev. avlagringar, i kakelugnen kommer ju den rejält varma röken direkt upp i sicksackgångarna, här går ju röken genom vedspisen först, värmer först upp spis och sen ugn, och leds sedan vidare en bit åt sidan, och kommer sen in i rökgångarna. Kanske spelar det viss roll?[/quote]

Sant, jag kom aldrig med något slutgiltigt råd utan nämnde bara att det inte med säkerhet är farligt, dock inte heller självklart bra att köra på som du själv säger.

- Rökvägens längd påverkar rökgastemperaturen som i sin tur påverkar ev. lagring av tjära i rökgången. Det har du rätt i, svårt att veta exakt temperatur med ett gammalt system och hur väl rökgaskanalen är anpassad till själva förbränningsanordnignen.

- Att du alltid eldar med fullt drag och ser till att ha varm, torr ved är en grundbult för att minimera riskerna för soteld.

De enda som kan göra denna bedömning för din framtida eldning är en sotarmästare/en kunnig sotare (alla sotare är inte specialister på dessa något komplicerade bedömningar, dock är vissa duktiga) eller möjligen en byggare som specialiserat sig på eldstäder.

Går det inte att skapa/installera en sotningslucka i någon av gångarna? Då borde ni ju vara hemma, eller?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.