Hej,
Fick en rejäl kortslutning i ett fristående oljefyllt el element igår kväll.
Höga smällar, synliga gnistor, rök.
Drog omedelbart ur sladden och förpassade elementet utomhus.

Det märkliga är att jordfelsbrytaren inte slog till, och ingen säkring gick.
Elementet var tillverkat februari 2020 enligt märkningen. Inköpt hos en av dom större byggvarufirmorna som börjar på J...
Det satt via en skarvsladd, alltså inte direkt i väggen om det skulle spela någon roll.

Ska kontakta firman för att se om det är en produkt dom har dragit tillbaka.

Hur vanligt förekommande är det här ?
Har blivit väldigt orolig för brandfaran eftersom jag har två andra element igång, från samma tillverkare men nyare modell och tillverkningsår. Behöver jag vara orolig ?

L Lars Larsson8 skrev:
Hej,
Fick en rejäl kortslutning i ett fristående oljefyllt el element igår kväll.
Höga smällar, synliga gnistor, rök.
Drog omedelbart ur sladden och förpassade elementet utomhus.

Det märkliga är att jordfelsbrytaren inte slog till, och ingen säkring gick.
Elementet var tillverkat februari 2020 enligt märkningen. Inköpt hos en av dom större byggvarufirmorna som börjar på J...
Det satt via en skarvsladd, alltså inte direkt i väggen om det skulle spela någon roll.

Ska kontakta firman för att se om det är en produkt dom har dragit tillbaka.

Hur vanligt förekommande är det här ?
Har blivit väldigt orolig för brandfaran eftersom jag har två andra element igång, från samma tillverkare men nyare modell och tillverkningsår. Behöver jag vara orolig ?
Har själv ett oljefyllt element av fabrikat Anslut och vill minnas att det i bruksanvisningen står att det ska kasseras efter fem år så hållbarheten är väl inte på topp. Har ett annat element av märket Mill som verkar vara betydligt gedignare så kvaliteten varierar stort. Det skrivs också att de ska användas under tillsyn. Skarvsladden lär inte ha påverkat i detta fall men bör ändå undvikas, det är hög effekt och kan lätt bli överhettning i kontakten om man har otur.

Ska man veta nåt så lär man ju plocka isär och se om det går att få nån ledtråd till haveriet. Läckage av olja kanske?

Men om nu varken säkring eller jordfelsbrytare slog till så hade du ingen kortslutning. Låter mer som det har varit någon glappkontakt i elementet på beskrivningen

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.