757 läst ·
13 svar
757 läst
13 svar
Hur vanligt är det att dela upp betalning vid badrumsrenovering?
Hej!
Jag ämnar i närtid låta renovera mitt badrum och har för ändamålet tagit in fakturor från byggfirmor med gott renommé hos bland annat Reco. Jag har bestämt mig för en firma som jag har en god känsla för. Det var bara en sak som stod ut något jämfört med andra offerter. Man vill dela upp betalningen på fyra gånger enligt följande:
”Betalningsvillkor för beställning av renovering enligt offerten ovan
Betalning 1: 30% vid start
Betalning 2: 30% vid färdigt tätskiktsarbete
Betalning 3: 30% Vid färdig plattsättning
Betalning 4: Resterande belopp om 10% vid godkänt arbete
Löpande betalningar: Inköp av badrumsinredning och material som inte ingår i offerten, samt eventuella extra arbete och extra material
Samtliga betalningar sker med 7 dagars betalningsvillkor.”
Fråga: Har någon härstädes månne kännedom om huruvida det är ett gängse, eller åtminstone vanligt, förfarande? Finns det några risker med det? I min värld betalar man först vid slutfört arbete.
Jag ämnar i närtid låta renovera mitt badrum och har för ändamålet tagit in fakturor från byggfirmor med gott renommé hos bland annat Reco. Jag har bestämt mig för en firma som jag har en god känsla för. Det var bara en sak som stod ut något jämfört med andra offerter. Man vill dela upp betalningen på fyra gånger enligt följande:
Löpande betalningar: Inköp av badrumsinredning och material som inte ingår i offerten, samt eventuella extra arbete och extra material
Fråga: Har någon härstädes månne kännedom om huruvida det är ett gängse, eller åtminstone vanligt, förfarande? Finns det några risker med det? I min värld betalar man först vid slutfört arbete.
Det finns alltid en risk att arbetet (av ngn oförutsedd anledning) avslutas efter något moment. Då kan det bli mycket svårt att få någon annan att ta över (och utan slutintyg). Att en mindre byggfirma har problem med cash flow är förklarligt men jag skulle i detta fall vara tveksam.
De enda gånger jag haft betalningduppdelning har varit med arkitekten och med husbyggaren. Då gällde det större belopp.
De enda gånger jag haft betalningduppdelning har varit med arkitekten och med husbyggaren. Då gällde det större belopp.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Reagerar på 30% vid start, inget arbete inga pengar, betalning för påbörjat arbete det är ett varningstecken! Hur ser hela offerten ut, vad det som kan tillkomma? Jag skulle titta på en annan offert där man betalar för hela arbetet när det är godkänt. Möjligtvis att man betalar löpande för materialet när det är innanför dina väggar och att du har godkänt materielet.G Glunten1 skrev:Hej!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Skriv också ett hantverksavtal, du kan hämta det på Konsumentverkets hemsida och hos Villaägarnas hemsida. Glöm inte att skriva in vite om de inte blir klara den tid ni har kommit överens om.G Glunten1 skrev:Hej!
Kolla upp företagen på Allabolag.se, där står det när de startade, omsättning, att de har F-skatt och är momsregistrerade. Du kan även ringa Skatteverket och kontrollera att de inte har skatteskulder. Ring även Kronofogden och kontrollera om de har skulder eller inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Om du bara baserar din förhoppning om firmans kvalitet på RECO omdömen så tycker jag du skall söka vidare. Det är väldigt vanligt med falska omdömen som företagen skriver själva där. Leta efter en firma med äkta bra referenser. Kolla med grannr, kolleger, släktingar osv. Ser du att det pågår arbete i grannskapet, kolla med de som bor där osv?
Och 30% vid projektstart är en väldigt stor varningsflagga, så gör inte en seriös firma. Med det sagt menar jag att du skall inte ta den här firman även om de backar från förksottsbetalningen.
Ett badrum går normalt såpass snabbt att det är lämpligt med 100% efter godkänt resultat. Byggprojekt som rullar löngre tid, där är det normalt med delbetalningar ungefär var 14e dag.
Och 30% vid projektstart är en väldigt stor varningsflagga, så gör inte en seriös firma. Med det sagt menar jag att du skall inte ta den här firman även om de backar från förksottsbetalningen.
Ett badrum går normalt såpass snabbt att det är lämpligt med 100% efter godkänt resultat. Byggprojekt som rullar löngre tid, där är det normalt med delbetalningar ungefär var 14e dag.
Troligen ett bolag med dålig likviditet.
Har renoverat både kök och föra badrum och har bara betalat när allt är klart.
Skulle inte välja ett bolag som behöver pengar i förskott.
Ett badrum gör man på fyra till fem veckor och då ska inte förskottsbetalning behöva göras.
Har renoverat både kök och föra badrum och har bara betalat när allt är klart.
Skulle inte välja ett bolag som behöver pengar i förskott.
Ett badrum gör man på fyra till fem veckor och då ska inte förskottsbetalning behöva göras.
Det var tur att jag inte kollade Byggahus när jag kollade offerter inför vår badrumsrenovering. Då hade jag nog valt bort den firman som gjorde ett riktigt bra jobb, i tid till, lägsta pris och som sen gjorde att besiktningsmannen kunde säga "ett badrum helt utan anmärkningar, det ser man inte så ofta".H hempularen skrev:
Jag säger inte att det alltid är bra att betala i förskott naturligtvis, men enligt min erfarenhet är ovanstående citat alltför onyanserat.
Är det någonsin bra att betala i förskott @globaljuggler ?globaljuggler skrev:
Är företaget nystartat?
Det vet jag inte. Det jag reagerade på var påståendet att en seriös firma inte ber om förskottsbetalning. Om det sen råkar vara som så att jag hade oerhörd tur och lyckades hitta den enda seriösa firman i Sverige som kräver förskottsbetalning, kan jag naturligtvis inte utesluta.M Mopedolyckan skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta ovanligt/farligt eller något jag bör vara orolig för?
Grund & Markarbeten -
Hur vanligt är det att blanda olika sorters flytspackel ? Sprickor
Golv -
Laga gammal takränna för vintern. Är det vanligt med "fejkstuprör"?
Tak & Vind -
Är det vanligt att ha tryckta reglar på detta vis, och bör man åtgärda?
Fasad -
Hur vanligt är det att det krävs bygglov vid installation av kamin med tillhörande stålskorsten?
Bygglov