21 768 läst ·
230 svar
22k läst
230 svar
Hur välja mellan värmepump och solceller....
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jodå, solceller bidrar till att värma vår kåk en hel del under vår och höst - producerar el som används av värmepumpen. Just under mörkaste smällkalla vintern är det inte så mycket bidrag kanske men det ger en del även nu i början februari.Kvackatore skrev:
Annars är det rätt resonerat, man får se till att ha en vettig värmepump på plats i första läget. Vår nuvarande är en urgammal LLVP i aktuellt hus, funkar fint och den får gå tills den stupar. Vi är inte beroende av att den funkar, har fjärrvärme, men bidrar bra till låga uppvärmningskostnader. Skulle den ge upp skaffar vi en ny som är tystare och ännu effektivare.
Varför ska du få den om den är fjuttig, klarar du inte dina egna investeringar? I dag behövdes väl inte solcells produktionen vad jag förstår och har du nån el att leverera nu i kväll om jag skulle vilja köra värmepump istället för att värma med ved i natt?Sittställning skrev:
Solkraften är inte värdelös, men den levererar ju knappast när behovet är som störst i den mörka kalla polarnatten om man väljer solceller och borde därför inte uppmuntras i onödan utan köpas av de som kan få ihop kalkylen för egenproducerad energi utan att vi andra måste sticka emellan med våra surt förvärvade slantar, skatterna behöver användas till försvar och inte förslösas.
Tar man tillvara solen med biobränsle odling/ förbränning eller värmepump förväntar man sej knappast att grannarna ska betala, samma borde gälla elproduktion.
Då var väl nätnyttan 700kr.B buffyin skrev:
Men går inte er anläggning ihop sig på egna meriter kan ni väl skjuta till resten själva, det är väl inget som behöver drabba statskassan?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Oavsett vad solcellsivrarna och säljarna säger. Det är en tidsfråga tills stat och elbolag tröttnar och alla varianter av subventioner dras in. Gissningsvis tröttnar staten först. Det är nog kort tid kvar på solcellernas subventioner. Men om någonting är så bra så ska man inte behöva subventioner. Om det kostar för mycket så är det inte tillräckligt bra.
Oavsett vad det handlar om så ska du aldrig lita på subventioner från staten. Framförallt sådana som kommer löpande. Så när man gör en budget ska man räkna bort subventioneringen.
När det gäller solceller tror jag att det är väldigt lätt att bli lurad just nu. Normalt kan det vara svårt. Nu lär det finnas många lycksökare.Såna som är intresserade av pengarna och snabba avslut. Jag har fått för mig att det inte finns så många tillverkare.
Många säljare lär använda förra vinterns priser. Troligtvis de högsta priserna.
Oavsett vad det handlar om så ska du aldrig lita på subventioner från staten. Framförallt sådana som kommer löpande. Så när man gör en budget ska man räkna bort subventioneringen.
När det gäller solceller tror jag att det är väldigt lätt att bli lurad just nu. Normalt kan det vara svårt. Nu lär det finnas många lycksökare.Såna som är intresserade av pengarna och snabba avslut. Jag har fått för mig att det inte finns så många tillverkare.
Många säljare lär använda förra vinterns priser. Troligtvis de högsta priserna.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Mja. Det finns en subvention som gäller installationskostnaden för solceller, 20% vill jag minnas. För batteriinstallationer med syftet att lagra egenproducerad solel ligger den på 50% sist jag kollade. Man kan tycka vad man vill om dessa subventioner, själv tycker jag att den senare är av tveksam nytta både samhällsekonomiskt och privatekonomiskt men visst det finns väl fall där det kan gå ihop sig.
Men som sagt, detta med den sk "60-öringen" som många hänger upp sig på, det är inte att betrakta som en subvention utan ett sätt att kompensera för den moms man annars skulle ha fått räkna av som mikroproducent när man säljer el.
Tror vi alla ska vara tacksamma att man valt denna lösning, momsadministration är dyrt för alla inblandade. Skulle någon regering av någon anledning plocka bort detta så ersätter alla mikroproducenter detta med momsavräkning istället, med den extra administration som detta innebär.
Men som sagt, detta med den sk "60-öringen" som många hänger upp sig på, det är inte att betrakta som en subvention utan ett sätt att kompensera för den moms man annars skulle ha fått räkna av som mikroproducent när man säljer el.
Tror vi alla ska vara tacksamma att man valt denna lösning, momsadministration är dyrt för alla inblandade. Skulle någon regering av någon anledning plocka bort detta så ersätter alla mikroproducenter detta med momsavräkning istället, med den extra administration som detta innebär.
Vill man minska energiförbrukningen så kan man göra nedanstående i fallande effektordning:
1. Sänk innetemperaturen. Håller själv den på 15 grader. Går alldeles utmärkt.
2. Stäng av rum som du inte behöver hålla varma.
3. Täta alla hål och springor i väggar och tak.
4. Minska ventilationen (dvs minska förlust av varm luft). Måste vägas emot risk för fuktproblem och lukt.
Sedan finns ju sådant som att öka isoleringen. Men det är helt beroende på hur huset ser ut.
1. Sänk innetemperaturen. Håller själv den på 15 grader. Går alldeles utmärkt.
2. Stäng av rum som du inte behöver hålla varma.
3. Täta alla hål och springor i väggar och tak.
4. Minska ventilationen (dvs minska förlust av varm luft). Måste vägas emot risk för fuktproblem och lukt.
Sedan finns ju sådant som att öka isoleringen. Men det är helt beroende på hur huset ser ut.
Så klart OT.
Men skriver lite ändå.
2002 investerade vi i en stor täljstensugn med skorsten. Gick färdigt på under 100 000.
Inget underhåll eller reparationer (förutom en sprucken ruta).
Klarar säkert mer än 30 år till.
En värdeökning år för år.
Stängde av all direktel.
Värmer hela kåken.
Kyler även sommartid.
Och är en betydande mysfaktor.
Köper björk, hemkört per lastbil.
Utegym varje vår. Sågning, klyvning och inhystning under tak.
Eldar som polaren sa med
Vedpatroner.
Två gånger om dagen i smällkalla vintern. Runt nollan en gång om dagen. Inte alls varma årstiden, utom för matlagning och rent mys.
FTX fixar värmeåtervinning och perfekt luftomsättning.
En livsstil vi har... Vedeldare.
Dessutom helt oberoende av el, för att säkerställa värme.
Sambon är uppe och tänder lagomt till frukosten. Fiiiint när lådorna spelar.
BT.
Men skriver lite ändå.
2002 investerade vi i en stor täljstensugn med skorsten. Gick färdigt på under 100 000.
Inget underhåll eller reparationer (förutom en sprucken ruta).
Klarar säkert mer än 30 år till.
En värdeökning år för år.
Stängde av all direktel.
Värmer hela kåken.
Kyler även sommartid.
Och är en betydande mysfaktor.
Köper björk, hemkört per lastbil.
Utegym varje vår. Sågning, klyvning och inhystning under tak.
Eldar som polaren sa med
Vedpatroner.
Två gånger om dagen i smällkalla vintern. Runt nollan en gång om dagen. Inte alls varma årstiden, utom för matlagning och rent mys.
FTX fixar värmeåtervinning och perfekt luftomsättning.
En livsstil vi har... Vedeldare.
Dessutom helt oberoende av el, för att säkerställa värme.
Sambon är uppe och tänder lagomt till frukosten. Fiiiint när lådorna spelar.
BT.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ännu mer OT, Cocker Spaniel?H Hybro skrev:Så klart OT.
Men skriver lite ändå.
2002 investerade vi i en stor täljstensugn med skorsten. Gick färdigt på under 100 000.
Inget underhåll eller reparationer (förutom en sprucken ruta).
Klarar säkert mer än 30 år till.
En värdeökning år för år.
Stängde av all direktel.
Värmer hela kåken.
Kyler även sommartid.
Och är en betydande mysfaktor.
Köper björk, hemkört per lastbil.
Utegym varje vår. Sågning, klyvning och inhystning under tak.
Eldar som polaren sa med
Vedpatroner.
Två gånger om dagen i smällkalla vintern. Runt nollan en gång om dagen. Inte alls varma årstiden, utom för matlagning och rent mys.
FTX fixar värmeåtervinning och perfekt luftomsättning.
En livsstil vi har... Vedeldare.
Dessutom helt oberoende av el, för att säkerställa värme.
Sambon är uppe och tänder lagomt till frukosten. Fiiiint när lådorna spelar.
BT.
[bild]
Av TS inlägg tolkade jag det som att TS hade att välja mellan ny värmepump eller solceller. Tråkigt om värmepumpen pajar om 1 år och inga pengar finns till ny för de har gått till solceller.P PHPersson skrev:
Men, jag kan ha missuppfattat.
Ah, eller så har jag missuppfattat. Om ekonomin är ”dålig” så att det inte finns buffert så skulle jag tänkt som dig eller ännu hellre inte gjort något alls men haft pengarna redo om pumpen går sönder och inte går att laga.Kvackatore skrev:
Men tror vi tänker lika bortsätt från att jag bakade in lite information som jag faktiskt inte vet säkert.
Om någon står i valet och kvalet med Solceller så har jag gjort en räknesnurra till hjälp. Den är baserad på ZON3 med förutsättningen att man lånar hela investeringen och använder alla intäkter till amortering.
Perioden Maj-19 till December-23 är baserade helt på mina egna uppgifter från min anläggning.
Säger inte att den ger all fakta men är åtminstone ett verktyg på vägen, har sett många kalkyler som är rena fantasin så förhoppningsvis kan mina verkliga uppgifter bidra till något.
Som det ser ut nu har min anläggning en återbetalningstid på 10 år.
Lite fakta om min anläggning; 9,75 kWp, årlig produktion ca 9000 kWh.
Sydsydost med viss skugga sen höst/vinter/tidig vår. Inga optimerare.
Perioden Maj-19 till December-23 är baserade helt på mina egna uppgifter från min anläggning.
Säger inte att den ger all fakta men är åtminstone ett verktyg på vägen, har sett många kalkyler som är rena fantasin så förhoppningsvis kan mina verkliga uppgifter bidra till något.
Som det ser ut nu har min anläggning en återbetalningstid på 10 år.
Lite fakta om min anläggning; 9,75 kWp, årlig produktion ca 9000 kWh.
Sydsydost med viss skugga sen höst/vinter/tidig vår. Inga optimerare.
Redigerat:
Jo möjligen…men jag kan ju bara ge mitt exempel ifrån Verkligheten (och rår ej på Marknadspriser för stunden eller Dag i månaden)….vad anser du hade varit en lämpligare tidpunkt att investera då? (Inräknat långa lev.tider från leverantörer)D Dilato skrev:
Dessutom glider du Off Topic och går ifrån mitt svar på SC-teknikens möjligheter…till ett helt annat ämne som det kan skrivas spaltmeter om: Motivering för Investering…
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men du är momsbefriad om säljer för mindre än 80000;-H Harald Blåtumme skrev:Mja. Det finns en subvention som gäller installationskostnaden för solceller, 20% vill jag minnas. För batteriinstallationer med syftet att lagra egenproducerad solel ligger den på 50% sist jag kollade. Man kan tycka vad man vill om dessa subventioner, själv tycker jag att den senare är av tveksam nytta både samhällsekonomiskt och privatekonomiskt men visst det finns väl fall där det kan gå ihop sig.
Men som sagt, detta med den sk "60-öringen" som många hänger upp sig på, det är inte att betrakta som en subvention utan ett sätt att kompensera för den moms man annars skulle ha fått räkna av som mikroproducent när man säljer el.
Tror vi alla ska vara tacksamma att man valt denna lösning, momsadministration är dyrt för alla inblandade. Skulle någon regering av någon anledning plocka bort detta så ersätter alla mikroproducenter detta med momsavräkning istället, med den extra administration som detta innebär.
Om du bara får Dra sv 60öre när du säljer sol el men inte när jag säljer en skärbräda. Då är det en subvention av elpriset.
samms regler ska gälla både skärbrädan
och el. Elen h är belagd med massa skatter som du inte kommer undan. .