21 767 läst ·
230 svar
22k läst
230 svar
Hur välja mellan värmepump och solceller....
Inte helt korrekt.H Harald Blåtumme skrev:Omöjligt att svara på din fråga utan data från hur ditt nuvarande system presterar. Alla data behövs, var du bor, hur kallt det blir på vintern, area på din uppvärmda yta.
Solceller har enbart effekt under den ljusare delen av året och det är inte där du behöver mata din värmepumpsanläggning med el för uppvärmning.
Jag har haft solceller några år nu och betalar ingen el på vinter.
Jobbar upp en pott stor nog att leva på vinter tid så får bara nollfakturor.
Brukar börja betala lite smått under feb/mars men då börjar dom producera bra igen och nästa pott kommer.
Har du Jämtpriset eller kanske Södrasmedlemsel? Eller har du rentav funnit ett annat/ bättre sätt att "spara" sommarens produktion till vinterns förbrukning?T TH885 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag har fått detta med momskvittning delvis om bakfoten, det är inte det som är förklaringen till varför "60-öringen" finns.Bananskalare skrev:
Det stöttes och blöttes en del olika ersättningsmodeller för tio år sedan i regering och riksdag, man valde denna skattereduktionsmodell som är delvis kopplad till elskatten.
Motivet var/är att ge en rimlig ersättning till mikroproducenter för såld el vilket sker till spotpris men att man köper tillbaka denna el med påslag för elskatt, moms, nätavgifter, detta ansågs alltför ogynnsamt för mikroproducenterna. Hade all producerad el gått till egenkonsumtion direkt utan att ta omvägen via elnätet så hade mikroproducenten inte haft dessa skatter och avgifter, så kan resonemanget se ut kanske. Vet ej men en gissning.
Jag har samma värmesystem som dig från 2007.
Min värmepump började väsnas för något år sedan och bytte då till en ny värmepump CTC 400 serien med en CTC tolk mellan nya värmepumpen och elpannan. Detta har fungerat över förväntan och jag har inte haft några felkoder och en effektivare värmepump än den från 2007.
Jag har även solceller på taken som fungerar bra. Står valet mellan ett bra grund värmesystem eller solceller så väljer jag i första hand att uppgradera värmesystemet för att i nästa skede kontrollera så att taket håller ytterligare 30 år och sen solceller.
Min värmepump började väsnas för något år sedan och bytte då till en ny värmepump CTC 400 serien med en CTC tolk mellan nya värmepumpen och elpannan. Detta har fungerat över förväntan och jag har inte haft några felkoder och en effektivare värmepump än den från 2007.
Jag har även solceller på taken som fungerar bra. Står valet mellan ett bra grund värmesystem eller solceller så väljer jag i första hand att uppgradera värmesystemet för att i nästa skede kontrollera så att taket håller ytterligare 30 år och sen solceller.
Besparing eget, du lägger till samma värde en gång till, varför?Kvackatore skrev:
Om någon står i valet och kvalet med Solceller så har jag gjort en räknesnurra till hjälp. Den är baserad på ZON3 med förutsättningen att man lånar hela investeringen och använder alla intäkter till amortering.
Perioden Maj-19 till December-23 är baserade helt på mina egna uppgifter från min anläggning.
Säger inte att den ger all fakta men är åtminstone ett verktyg på vägen, har sett många kalkyler som är rena fantasin så förhoppningsvis kan mina verkliga uppgifter bidra till något.
Som det ser ut nu har min anläggning en återbetalningstid på 10 år.
Lite fakta om min anläggning; 9,75 kWp, årlig produktion ca 9000 kWh.
Sydsydost med viss skugga sen höst/vinter/tidig vår. Inga optimerare.
Besparing eget=(E*I)+(E*1)
E=Använt eget av produktion
I=spotpris
(Använt eget av produktion * spotpris) + (Använt eget av produktion *1)
Om man tittar på Dec 2023, så har du en Besparing Eget på 21,25 kr med en användning på 13 kWh
13 kWh använt * 0,6347 kr spot = 8,2511 kr, det förstår jag.
Sedan lägger du till 13 kWh *1 = 13 kr, det förstår jag inte varför?
och får då 8,2511 + 13 = 21,2511 kr
Intjänat sålt
Intjänat sålt=(I*G)+(J*G)+(K*G)
G=Sålt kWh
I=Spotpris
J=Påslag
K=Elöverföring
Kolumnen Påslag som är en intäkt, vad är det?
Kolumnen Elöverföring (3,9 öre) som är en intäkt, vad är det ?
Berätta mer om denna pott? Hur funkar det, vilket elbolag har du?T TH885 skrev:
MVH Erik
För att man inte får 60-öringen för mer el än årsförbrukningen, vilket gör att man måste ha rejält med solpaneler för att tjäna in till vinterns elpriser med sommarens produktion. Så stora parker lönar sig dock ytterst sällan för privatpersoner då prislappen för installationen blir stor. Men om man inte behöver räkna hem installationen så kan man ju göra så...K Klacken skrev:
1kr / kWh motsvarar elnätsavgifterna (Skatt, elöverföring, etc). Varierar var man befinner sig men generellt brukar det ligga runt 1kr/kWh. Sen skall det sägas att jag enbart har räknat spotpris från Nordpool, normalt har man ett påslag man betalar men det har jag inte tagit med. Så det är lite ge och ta.D Dilato skrev:Besparing eget, du lägger till samma värde en gång till, varför?
Besparing eget=(E*I)+(E*1)
E=Använt eget av produktion
I=spotpris
(Använt eget av produktion * spotpris) + (Använt eget av produktion *1)
Om man tittar på Dec 2023, så har du en Besparing Eget på 21,25 kr med en användning på 13 kWh
13 kWh använt * 0,6347 kr spot = 8,2511 kr, det förstår jag.
Sedan lägger du till 13 kWh *1 = 13 kr, det förstår jag inte varför?
och får då 8,2511 + 13 = 21,2511 kr
Jag får ett påslag på 5 öre/kwh från mitt elhandelsbolag för varje kWh jag säljer till dom, vissa får 0 och vissa får 20 öre/kwh. Varierar för varje bolag.D Dilato skrev:
Nätnytta brukar det kallas i vanligt tal, lagstadgad ersättning från nätbolaget (som varierar från bolag till bolag) för att mina grannar kan använda min ström istället för att bolaget får elförlust och överföringskostnader för att ta elen långt bortifrån.D Dilato skrev:
EDIT!
Gjorde denna snurra för flera efterfrågade den av mig i ett annat forum. Min egna kalkyl är mer komplex och hämtar data från flera olika flikar men då jag inte ville outa hela min privatekonomi så fick jag hacka ut den från dokumentet. 🙂 Ser att jag glömt ränteavdraget på lånedelen btw.
Redigerat:
Ok, om jag tolkat det rätt så får du både extra ersättning med 5 öre/kWh ovanpå spotpriset, plus 3,9 öre nätnytta.Kvackatore skrev:
1kr / kWh motsvarar elnätsavgifterna (Skatt, elöverföring, etc). Varierar var man befinner sig men generellt brukar det ligga runt 1kr/kWh. Sen skall det sägas att jag enbart har räknat spotpris från Nordpool, normalt har man ett påslag man betalar men det har jag inte tagit med. Så det är lite ge och ta.
Jag får ett påslag på 5 öre/kwh från mitt elhandelsbolag för varje kWh jag säljer till dom, vissa får 0 och vissa får 20 öre/kwh. Varierar för varje bolag.
Nätnytta brukar det kallas i vanligt tal, lagstadgad ersättning från nätbolaget (som varierar från bolag till bolag) för att mina grannar kan använda min ström istället för att bolaget får elförlust och överföringskostnader för att ta elen långt bortifrån.
Spot + 8,9 öre/kWh, det är väldigt generöst.
Vilket elbolag är det?
+ den berömda 60-öringen, så du får 68,9 öre + spot i ersättning för exporten.
Elnätsavgift + energiskatt här hos Eon Syd är:
Elöverföring 28,9 öre per kWh inkl moms (Vattenfall kostar 34 öre)
Elskatt 53,5 öre per kWh inkl moms
82,4 öre /kWh totalt inkl moms (eller 88,4 öre med Vattenfall).
så din siffra på 1 krona är högt räknad vilket ger en högre skenbar besparing på 12-18 öre/kWh.
Ju mer du använder själv ju större blir felet i kronor (men vi snackar om bara 2-300 kronor/år).
Angående påslag på spot så har jag ett rörligt månadsmedelpris-avtal med ett påslag på 0,5 öre/kWh vilket jag anser är sjukt bra för att slippa förhålla sig till timpris.
December 2023:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser några större problem med denna.Kvackatore skrev:
Om någon står i valet och kvalet med Solceller så har jag gjort en räknesnurra till hjälp. Den är baserad på ZON3 med förutsättningen att man lånar hela investeringen och använder alla intäkter till amortering.
Perioden Maj-19 till December-23 är baserade helt på mina egna uppgifter från min anläggning.
Säger inte att den ger all fakta men är åtminstone ett verktyg på vägen, har sett många kalkyler som är rena fantasin så förhoppningsvis kan mina verkliga uppgifter bidra till något.
Som det ser ut nu har min anläggning en återbetalningstid på 10 år.
Lite fakta om min anläggning; 9,75 kWp, årlig produktion ca 9000 kWh.
Sydsydost med viss skugga sen höst/vinter/tidig vår. Inga optimerare.
1. Spotpris snitt under dina första 2 år (före priserna stack) är i snitt 34 öre. Spotpriser du uppskattar framåt snittar 67 öre. Min gissning är att det är i överkant men det bör man ha i tanken och möjligen ha en korrigerande faktor för. Tror man att priserna kommer att fortsätta gå tillbaka (2022 158öre, 2023 60 öre) så bör man korrigera.
2. Räntan är 1,5% enligt din beräkning. För "någon står i valet och kvalet" är en kalkylränta på 1,5% idag inte realistisk.
Eftersom det i princip är dessa två faktorer som påverkar återbetalningstiden förutom politiska eller rent geografiska faktorer så hade det varit bra om de kan korrigeras efter ens egen gissning på hur elpriser och ränta kommer utvecklas.
Skulle man exempelvis räkna på 4,5%, att priserna återgår till som det var före och att politikerna drar in 60-öringen så blir resultatet lätt 100 000 lägre på dessa år, lite mer åt "fel" håll så är det en ren förlustaffär. Så ska man ha nytta av en liknande beräkning så bör man dels inte se bakåt på de för ett visst utfall extremt fåtal år och dels kunna justera siffrorna efter vad man tror framtiden ger.
Man kan ju annars förledas att tro att exempelvis inköp av dieselbil är en ren vinstmaskin, om man bara tittar på hur priserna varierat det senaste året. Det har ju funnits tillfälle där man kan köpa en begagnad dieselbil, köra den 5000 mil och sälja den dyrare än man betalt, enbart på grund av omvärldsfaktorer.
Redigerat:
När jag tittar på mina kurvor över det med solhöjden viktade elpriset under sommarmånaderna så verkar du ha runt 5-10 öre/kWh högre elpris än vad jag har räknat med. Nu har jag iofs räknat med söderläge och här spelar ju riktningen på taket stor roll. Har man taket i sydväst exempelvis så får man nog bättre elpris i snitt.
Mina siffror för förra sommaren är teoretiska, jag har inga solpaneler (åtminstone inte än). Jag har helt enkelt använt andras produktionskurvor i Göteborgsområdet (utifrån maxeffekten de har) och sedan per timme räknat ut hur mycket produktion det blir och räknat med det pris man får och sedan viktat detta till ett medelpris per månad. Jag har inte tagit hänsyn till om det är sol eller inte, vilket gör att den verkliga betalningen riskerar att vara ännu lägre.
I juni-23 hamnade detta medelpris 5 öre under medelpriset för månaden och på samma nivå som min förbrukningskurva. I maj-23 hamnade det 10 öre under medelpriset och 3 öre under mitt medelpris på konsumtionen. Bara för att ge ett par exempel.
Min bedömning är därför att du räknar med för högt medelpris på elen du säljer på sommaren. På hösten (men inte på våren) kan det å andra sidan vara tvärtom (man får bättre betalt för elen än vad medelpriset är) enligt mina beräkningar, men då producerar man ju relativt sett mindre el också.
Mina siffror för förra sommaren är teoretiska, jag har inga solpaneler (åtminstone inte än). Jag har helt enkelt använt andras produktionskurvor i Göteborgsområdet (utifrån maxeffekten de har) och sedan per timme räknat ut hur mycket produktion det blir och räknat med det pris man får och sedan viktat detta till ett medelpris per månad. Jag har inte tagit hänsyn till om det är sol eller inte, vilket gör att den verkliga betalningen riskerar att vara ännu lägre.
I juni-23 hamnade detta medelpris 5 öre under medelpriset för månaden och på samma nivå som min förbrukningskurva. I maj-23 hamnade det 10 öre under medelpriset och 3 öre under mitt medelpris på konsumtionen. Bara för att ge ett par exempel.
Min bedömning är därför att du räknar med för högt medelpris på elen du säljer på sommaren. På hösten (men inte på våren) kan det å andra sidan vara tvärtom (man får bättre betalt för elen än vad medelpriset är) enligt mina beräkningar, men då producerar man ju relativt sett mindre el också.
F fribygg skrev:
Man får den på lika mycket som du köpt för el för (antal kWh). Max 30.000 kWh.pacman42 skrev:
För att man inte får 60-öringen för mer el än årsförbrukningen, vilket gör att man måste ha rejält med solpaneler för att tjäna in till vinterns elpriser med sommarens produktion. Så stora parker lönar sig dock ytterst sällan för privatpersoner då prislappen för installationen blir stor. Men om man inte behöver räkna hem installationen så kan man ju göra så...
