Byggahus.se

Hur väljer man bra mäklare?

1. M
    Inredare · halland · 98 inlägg

MoveMe

Inredare
    Vad tycker ni? Ska man välja en mäklare som är trevlig, men som inte tillhör dem stora kända fastighetsförmedlarna? Som kanske kan lägga ned mer tid för att de inte har så många objekt samtidigt, eller ska man välja en som är etablerad som säljer många objekt samtidigt, med många spekulanter på listan men som kanske inte brys sig så mycket om de får ett till objekt att lägga till i portfolion? Tycker ni att mäklares utskick om nya passande objekt är effektiva? Eller räcker Hemnet gott och väl? Mäklararvoden skiljer sig också, men inte det allra viktigaste.

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 773 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag är skeptisk till små fristående mäklare. Där finns dels en grupp som är "för bra" för att jobba på en stor kedja, dels sådana som inte riktikt platsar på kedjorna. Tyvärr tror jag att den senare gruppen är vanlig.

Min son köpte för några år sedan en bostadsrätt, där det var en fristående mäklare som sålde, han var usel. Missade väsentliga saker om lägenheten som definitivt skulle vara värdehöjande. Budgivningen blev utdragen, och på eftermiddgaen före en långhelg säger mäklaren när min son just lagt ett bud, "jag har inte tid med fler bud, kom in och skriv nu, så skippar vi den andre budgivaren...".

Min dotter köpte härom året. Liten fristående mäklare. Dottern hoppade av när buden blev för höga. Sedan trissade två budgivare upp priset ytterligare ca 200 000. Mäklaren ringer och säger att budvinnaren inte har tid att skriva kontrakt nu, och tvåan svarar inte i telefon, så dottern får köpa 200 000 under vinnande bud. Tvåan avfärdades för att han missade att svara i telefon. Bra för dottern. Budgivningslistan var ett skämt. totalt 5 eller 6 budgivare angivna med förnamn eller smeknamn och telefon. Typ Krille 07........ Numren var inte sökbara.

Mitt bästa tips, välj en mäklare som säljer mycket i området. Mäklaren behöver inte nödvändigtvis ha lokal kontor just där. Kolla lite statistik.

Här i området ligger priserna i området 7 - 11 milj. för närvarande. Det finns en mäklare som hela tiden får ut påtagligt högre priser än andra, en annan mäklarfirma som hela tiden får ut påtagligt låga priser.

För ett par år sedan var det väldigt tydligt när de sålde var sitt hus i samma kvarter, samma vecka. De två husen var likvärdiga att döma av bilderna och beskrivningen. Den bra mäklaren fick ut drygt 11 milj. Den sämre drygt 7 milj. Det kan givetvis ha funnits någon saklig grund för skillnaden. Men liknande skillnad har jag sett tidigare också mellan de här två mäklarna, men då har det varit några veckor mellan försäljningarna.

Jag vet via en bekant som anlitat den bättre mäklaren att den mäklaren är tydlig med att göra en "markandsplan" sådana enkla saker som "detta hus kommer att köpas av en småbarnasfamilj de vill se ett badkar i badrummet".

Jag tror att en mäklare som visar intresse för objektet, inte bara för affären, lyckas bättre. Fördelen med en mäklare med lokalkännedom är att de kan peka på detaljer som gör ett viss läge bättre än ett annat inom området. Saker som en ung förstaköparfamilj kanske inte tänker på som skoltillhörighet.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · stockholm · 3 387 inlägg

JohanLun

Medlem
    ...blev på tal om mäklare uppringd av "Erik Olsson" som erbjöd en gratis värdering då "de var i vårt område" (låter nästan som de som ringer nån gång i månaden och vill kolla ventilationen). Jag började med att säga att vi inte planerade att sälja, men han sa att det kunde vara bra ändå att få en värdering, förstå vilka renoveringar som höjer marknadsvärde och så vidare. Ok, jag jobbar ändå hemma, så det går väl bra säger jag då. Han fortsatte att fråga om huset, tomten, renoveringar etc. Bad mig leta upp en tid i kalendern som passade. Efter nästan 10 minuter säger han, "jag vill bara kolla, om ni hittar rätt objekt skulle ni då sälja inom ett år?" Bah? Jag har ju inledningsvis sagt att jag inte letar nytt boende det var HAN som ville värdera utan någon motprestation från min sida! När jag då säger att det inte är sannolikt då vi inte aktivt letar hus så säger han, då får vi återkomma om nåt år för att inte spilla vår och din tid. Men hallå. Ni har redan spillt min tid. Ni får inte återkomma till mig. Är man inte beredd att skicka ut nån på vinst och förlust ska man väl inte ringa och sälja in konceptet???

Så. Erik Olsson är INTE en mäklare jag kommer välja. Numret nu rapporterat som spam och på blocklistan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.