Hur bra är mobilt bredband?
Hur mycket bättre är 5G jämfört med 4G?
Är 5G snabbare än Fiberbredband?
Behöver man mobilantenner på taket för att kunna stream HD på TVn?
Ingen av dessa frågor vill jag ha svar på i denna tråd utan tänker presentera lite olika produkter som går att köpa i Sverige i butik eller svensk webbshop.
Och framförallt lista viktiga egenskaper och vad de är lämpliga för för att kunna välja vad man ska skaffa sig eller byta upp sig till.
Tabeller är inte komplett och innehåller lite frågetecken (?) vidvosäkra uppgifter.
Se den som en översikt för inspiration.
Tex:
Så det blir en tabell med olika produkter och lite data på vad de presterar.
Priserna på 5G routrar har ju rasat även om det forfarande finns dyra produkter.
Är det dags att köpa 5G router?
*1 outdoor burkarma har några dBi antennförstäkning
*2 IP passthrough, no NAT, Netgear magic,
*3 Fungerar på samma sätt som Netgear ”magic” fast den har även WLAN för åtkomst till dess WebGUI.
Begrepp och förklaringar
Ext.Ant = Extern antenn
Bridge Mode = Går att använda som modem till befintligt nätverk/router
Anv = lämpligt användningsområde
Resan = batteridriven mobil rese Wi-Fi router.
Fast = kräver nätadapter och drar ofta 1-2A vid 12V
Landet = bättre mottagningsmöjligheter för den som bor på landet eller försommarstugan
DL DownLink hastighet förvattvladda hem data
UL UpLink mest intressant om man jobbar på distans, har videomöten eller om nån server vill ”ut”.
FWA Fixed Wireless Access
mmWave högre frekvensband för framtida 5G (används ej i Sverige).
Ytterligare kommentarer
Nån av 5G routrarna hade mgmt/WebGui IP # på Wi-Fi och trafik på 2,5GbE trådat PoE
Nån annan WWAN. (Wireless WAN access).
Hur mycket bättre är 5G jämfört med 4G?
Är 5G snabbare än Fiberbredband?
Behöver man mobilantenner på taket för att kunna stream HD på TVn?
Ingen av dessa frågor vill jag ha svar på i denna tråd utan tänker presentera lite olika produkter som går att köpa i Sverige i butik eller svensk webbshop.
Och framförallt lista viktiga egenskaper och vad de är lämpliga för för att kunna välja vad man ska skaffa sig eller byta upp sig till.
Tabeller är inte komplett och innehåller lite frågetecken (?) vidvosäkra uppgifter.
Se den som en översikt för inspiration.
Tex:
- Går en viss mobilrouter att använda som mobilnätsmodem till en befintligt LAN med redan existerande router?
- Har den uttag för externa antenner?
- Jag har dålig mottagning men tycker externa antenner verkar bökigt. Finns det någon lämplig produkt?
Så det blir en tabell med olika produkter och lite data på vad de presterar.
Priserna på 5G routrar har ju rasat även om det forfarande finns dyra produkter.
Är det dags att köpa 5G router?
| Mobil 4G, 5G router | Egenskaper | Ext ANT | Bridge Mode | Pris, leverantör | Anv | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 4G MiFi, portabel batteri/USB laddning | Typiskt 4G Cat 4, Max 150Mbit/s | nej | Från några hundralappar | Resan | ||
| 5G MiFi, portabel batteri/USB laddning | Ca 1500-3000kr | |||||
| Netgear Nighthawk M3 5G, mobilt bredband | 5G 2,5 Gbps? WiFi 6, 32 users, 13h batteri | ja | y *2 | 5790 kr Elgiganten | Resan | |
| Netgear M6 Pro MR6450 | 5G 3,6 Gbps, WiFi 6E, 32 users, 13h batteri Ethernet 2,5Gbit/s, | ja | y *2 | 8790 kr Dustin | Resa | |
| Huawei B525 | End of life | ja | Fast | |||
| Huawei B535 | 4G vanligen 300Mbit/s DL Se även 4G CPE nedan | ja | y *3 | Fast | ||
| Huawei 4G CPE # | # nr för olika varianter tex 3 Operatörsbrandad B535-xxx där xxx = 232 Cat 6 DL Max 300 Mbit/s 235 Cat 7 högre UL 100Mbit/s 333 Cat 13 DL/UL 400/150Mbit/s | ja | Fast | |||
| Zyxel Nebula FWA505 Indoor 5G Router | WiFi 6 , 5G 4670 Mbps | 2490kr Dustin | ||||
| Zyxel LTE7480 4G/LTE router | 4G Cat12, DL 600Mbit/s | N/a | Y | 1795kr, Dustin | Landet | |
| Zyxel Nebula FWA710 5G Outdoor Router | Sub-6 NR, 3GPP Rel 15 SA & NSA 5G SA: DL 4.67 Gbps; UL 2.5 Gbps 5G NSA: DL 3.74 Gbps UL 1.46Gbps | N/a | 4996kr Dustin | Landet | ||
| ZTE G5TS 5G Router WiFi 6 AX1500 | 5G: DL 2,86 Gbps LTE: 1730 Mbit/s (?) | 1999kr Classe, ny 1595kr Dustin | ||||
| ZTE MC7010 outdoor 5G router | Sub6 + mmWave, 5G up to 3,8Gbps DL, 331 Mbps UL 4G Cat22/20 | N/a | Y | 12 469 kr Pricerunner, elektronik24.se | Landet | |
| ZTE MC889 Outdoor 5G Gateway | 4G LTE Cat16 5G NR 3Gbit/s, 2,5GbE Qualcomm Snapdragon™ X62 5G modem | N/a 4dBi? | Ca 3000kr ProShop, Dustin | Landet | ||
| ZTE MC888 Pro indoor 5G Gateway | 5G DL 3,8Gbit/s 4G Cat16 (1Gbit/s?) VoLTE till RJ11 | Ca 3500kr Pro Ca 2700kr ej Pro | ||||
*1 outdoor burkarma har några dBi antennförstäkning
*2 IP passthrough, no NAT, Netgear magic,
*3 Fungerar på samma sätt som Netgear ”magic” fast den har även WLAN för åtkomst till dess WebGUI.
Begrepp och förklaringar
Ext.Ant = Extern antenn
Bridge Mode = Går att använda som modem till befintligt nätverk/router
Anv = lämpligt användningsområde
Resan = batteridriven mobil rese Wi-Fi router.
Fast = kräver nätadapter och drar ofta 1-2A vid 12V
Landet = bättre mottagningsmöjligheter för den som bor på landet eller försommarstugan
DL DownLink hastighet förvattvladda hem data
UL UpLink mest intressant om man jobbar på distans, har videomöten eller om nån server vill ”ut”.
FWA Fixed Wireless Access
mmWave högre frekvensband för framtida 5G (används ej i Sverige).
Ytterligare kommentarer
Nån av 5G routrarna hade mgmt/WebGui IP # på Wi-Fi och trafik på 2,5GbE trådat PoE
Nån annan WWAN. (Wireless WAN access).
Denna 4G router, Zyxel LTE7480-M804, för utomhusmontage blir min favorit för den med extra krav på bra mottagning och dessutom är den prisvärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produktegenskaper
- 4G LTE-A Cat.12 med upp till 600 Mbps datahastighet
- Inbyggd 4x4 MIMO riktantenn med hög förstärkning på upp till 8 dBi
- Inbyggt brygg- och routerläge
- IP68 utomhusvänlig design
- Alternativ för vägg- och stolpmontering
- Standard 802.3af/at PoE
- Gratis app för att hitta den bästa installationsplatsen
- Fjärrstyrning
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Snygg sammanställning!
Har precis skiftat från 4G+ via en Huawei B-535 till 5G (NSA) via en TP-Link Deco X50.
Kör med dubbla Poynting riktantenner mot masten som står 9 km bort. Fri sikt (ser masten).
Fick med en Nokia Fast Mile antenn med inbyggd receiver och en router från Telia men de använder jag inte.
Toppat 310 Mbit/s ner och 100 Mbit/s upp hittills vilket är en betydlig förbättring jämfört med 4G+ som var bra och stabilt även det.
Så jag är inte ledsen över att det aldrig tycks bli någon fiberutbyggnad i detta område.
Har precis skiftat från 4G+ via en Huawei B-535 till 5G (NSA) via en TP-Link Deco X50.
Kör med dubbla Poynting riktantenner mot masten som står 9 km bort. Fri sikt (ser masten).
Fick med en Nokia Fast Mile antenn med inbyggd receiver och en router från Telia men de använder jag inte.
Toppat 310 Mbit/s ner och 100 Mbit/s upp hittills vilket är en betydlig förbättring jämfört med 4G+ som var bra och stabilt även det.
Så jag är inte ledsen över att det aldrig tycks bli någon fiberutbyggnad i detta område.
Enklast är att göra en ny liten tabell om det finns fler önskemål.Hannuse skrev:
Vilken/vilka Teltonika borde vara med?
Jag ville ha med lite annan information än "Bästa Mobilroutern" testerna i media.Hannuse skrev:
Man kan ha lite olika tankar och prioriteringar runt funktionalitet och användningsätt.
Det tar ju lite tid att pilla ihop info och ev dubbelkolla prestanda & egenskaper beroende på källa.
Det började med att jag kikat på en ersättare för min Netgear LB2120 och sent undrade jag om en BBcode tabell fungerar i foruminlägg...
Klicka här för att svara