boped skrev:
Förlägga kabeln kan själv husaren göra då med efter följande kontroll av elektriker innan anslutning inget konstigt!
Men likafullt brottsligt. Du kritiserar att forumet ger råd om materialval men rekommenderar brott. Mycket märkligt!

• Gilla
Atom och 6 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Men likafullt brottsligt. Du kritiserar att forumet ger råd om materialval men rekommenderar brott. Mycket märkligt!
Fattar inte hur du tänker nu!
Det är anslutning och material kontroll utav förläggningen spika kan man göra!

• Haha
  • Wow
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
boped skrev:
Fattar inte hur du tänker nu!
Det är anslutning och material kontroll utav förläggningen spika kan man göra!
Absolut inte. Var har du fått det ifrån?

Arbetar man inte inom ramarna för firmans egenkontrollprogram så får man inte spika fast en kabel för fast förläggning. Det är strängt förbjudet. Oavsett vad någon elektriker säger vid förläggningstillfället, eller om vederbörande "kontrollerar" efteråt.

Inte för att jag bryr mig, men skall vi tala juridik så får det åtminstone vara rätt.

• Gilla
  • Älska
perror och 14 till
  • Laddar…
boped skrev:
Nä absolut inte och har aldrig påstått heller!
Utan det man fördjupade sig i här var valet utav kabel EKK alt ELXQ även lednings area och det va de jag menade att man fråga den som ska ansluta utrustningen (elektriker) som har kunskap o certifierad.
Förlägga kabeln kan själv husaren göra då med efter följande kontroll av elektriker innan anslutning inget konstigt!
Jag tycker inte att det varit så djupa diskussioner. Och inget svårt ämne heller. Det var redan i första inlägget en fråga om EKK 5G2,5 mm² var en bra kabel. Det var jag som påpekade att EXLQ är lättare att klamra snyggt. Anser du att det var fel eller att den inte passar för uppgiften?

Husägare kan själva både förlägga kabel, ansluta den och fråga om råd om utförandet på detta forum. Det är som du säger ingenting konstigt och det sker hela tiden. Men det är inte tillåtet. Vi brukar hålla på att tala om att det någon tänker göra är otillåtet om det nu är det. Det gör man max en gång i en tråd. Och gärna tillsammans med teknisk information.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Eftersom du ställer frågan så anser jag att du skall anlita en elektriker. Det handlar om mycket mer än kabelarea.

• Haha
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Eftersom du ställer frågan så anser jag att du skall anlita en elektriker. Det handlar om mycket mer än kabelarea.
Eftersom du kommer med påståendet tycker jag att du skall utveckla vilka problem du ser. Vi är många här som kan besvara frågor om mycket mer än kabelarea.

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
tommib
boped skrev:
Enkelt att tala med ansvarig som skall stå för jobbet som har behörighet!
Det var inte ett svar på frågan. Alls.

boped skrev:
Utan det man fördjupade sig i här var valet utav kabel EKK alt ELXQ även lednings area och det va de jag menade att man fråga den som ska ansluta utrustningen (elektriker) som har kunskap o certifierad.
Den som kommer för att ansluta kabeln behöver varken kunskap eller "certifiering". Det räcker bra med att vederbörande jobbar i ett företag med EKP och att hen är upptagen i det.

boped skrev:
Nej, inte alls. Precis som lsa skriver.

Ska du kritisera andra för deras kunskapsnivå så bör du ha torrt på fötterna avseende dina egna påståenden.

Vi tar det igen, vilken specialkunskap anser du behövs för valet av kabel här? Vilka felaktiga råd har givits? Vi bortser från ditt felaktiga påstående om att det skulle vara ok att förlägga kabeln själv bara någon annan kopplar in den.

• Gilla
Panor82 och 7 till
  • Laddar…
boped skrev:
Mycket märklig tillrätta visning må ja säga "min åsikt"!
Märkligt att du anser att man kan ge goda råd i ett yrke där man kräver certifiering!
Förstår din inställning som hobby elektrikern att du anser kunna detta bättre än en hel yrkeskår.
Lev väl!!
Finns det något Hall Of Fame med facepalm-inlägg vi kan addera detta till? :D

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
A
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Absolut inte. Var har du fått det ifrån?

Arbetar man inte inom ramarna för firmans egenkontrollprogram så får man inte spika fast en kabel för fast förläggning. Det är strängt förbjudet. Oavsett vad någon elektriker säger vid förläggningstillfället, eller om vederbörande "kontrollerar" efteråt.

Inte för att jag bryr mig, men skall vi tala juridik så får det åtminstone vara rätt.
Ok har läst på nu angående förläggning jag har fel man får inte spika fast en kabel åt en elektriker (ni läser rätt)!
Håller fullständigt med att EXLQ blir mycket snyggare EKK däremot duger endast inomhus o knappt där.
Det jag ville påpeka är att el installatören inte vi på ett forum ska avgöra valet utav kabel kvalité och dimensioner!
Upplevde att TS ska koppla själv kan ha fel!
Sen kan man säga att jag hade nog valt att sätta en under central nära elbilsladdaren för att säkra framtiden samma jobb lite dyrare!

boped skrev:
Det jag ville påpeka är att el installatören inte vi på ett forum ska avgöra valet utav kabel kvalité och dimensioner!
Är det nu vi berättar om Eldim?

Nej, jag vill inte orsaka någon hjärtinfarkt. ;)

• Haha
  • Gilla
Urban R och 4 till
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Eftersom du kommer med påståendet tycker jag att du skall utveckla vilka problem du ser. Vi är många här som kan besvara frågor om mycket mer än kabelarea.
tommib tommib skrev:
Det var inte ett svar på frågan. Alls.

Den som kommer för att ansluta kabeln behöver varken kunskap eller "certifiering". Det räcker bra med att vederbörande jobbar i ett företag med EKP och att hen är upptagen i det.

Nej, inte alls. Precis som lsa skriver.

Ska du kritisera andra för deras kunskapsnivå så bör du ha torrt på fötterna avseende dina egna påståenden.

Vi tar det igen, vilken specialkunskap anser du behövs för valet av kabel här? Vilka felaktiga råd har givits? Vi bortser från ditt felaktiga påstående om att det skulle vara ok att förlägga kabeln själv bara någon annan kopplar in den.
Ok har läst på nu angående förläggning jag har fel man får inte spika fast en kabel åt en elektriker (ni läser rätt)!

Jag har ej ifrågasatt kunskaps nivån den är hög!

Du kan välja precis vilken kabel du vill men det som framkommit här i diskussionen är att även om vi är ingenjörer raketforskare eller vad vi än är så vad hjälper det när ingen av oss göra dessa saker utan rätt certifiering så får du tycka precis vad du vill inte ens spika fast en kabel i ditt uterum eller gräva ner ett rör för trädgårds belysning vilket jag ej heller visste så något har jag lärt mig i dag😉

A
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Håller fullständigt med det kopplas friskt i stugorna🙄

F
L lbgu skrev:
Kanske svårt att hitta en elektriker som utan att kräva betalt + en massa bilersättning åker ut och tittar på förutsättningarna för ett sådant här småjobb och även lämnar en shoppinglista så att kunden kan köpa allt material själv.
Finns en sådan elektriker så låter det ju som en lysande idé, men jag misstänker att de är svåra att finna.
Man kan ju gå till vilken elektriker man vill. Men jag beställde min laddbox på nätet för 5000kr och gratis installation. Kom en elektriker och satte upp och konfade laddaren på 30-45 min.

Produktbild av Easee Charge Up laddbox med prisuppgifter och specifikationer för standardinstallation och lastbalansering för 5990 kr.

Dock ska sägas att det var ca 7 meter från elskåpet till laddaren så tämligen enkel installation. Har för mig om det var mer än 10 meter så kostade det mer. Vid beställning så skickar man massa bilder.

• Gilla
Anonymiserad 492966
  • Laddar…
Är det nu vi berättar
😴💤😴💤😴💤

tommib
Är det nu vi berättar om Eldim?

Nej, jag vill inte orsaka någon hjärtinfarkt. ;)
Vänta, låt mig hämta deffen först!

Men jag kanske måste ha en elektriker till att koppla in den 🤔

• Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.