Ett nymålat hus från 2005 /betongplatta.
Behöver dra kabel INOMHUS för nuvarande hybrid (10A) circa 20 meter.
Känner mig osäker vad satsa på? 3g1.5 eller 3g2.5 eller 5g2.5?
Ifall jag får kuku och skaffar ren elbil i framtiden.
Just nu har jag elcentralen intill garaget.
Och 1 m till en undercentral med 3 fas uttag och även 230/16A. Allt detta med 2.5mm².

Hur skulle ni göra själva? Dra i rör? Eller bara kabel EKK 5g2.5 utan rör inomhus men i rör utomhus?

Eller nöja sig med EKK 3g1.5?

Är närmare 70 och har ingen aning om hur länge vi stannar i huset / dör.

Tommty
iallafall 5g2.5 då skillnaden mot 3g2,5 är minimal

Sen rör/inte rör är hur kabeln kommer gå. Rör utanpåliggande blir sällan snyggt, då hellre klammer.

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Skall kabeln klamras i bostadsrum? I så fall skulle jag inte välja EKK. Den brukar inte bli så snyggt klamrad. När jag senast gjorde en utanpåliggande installation använde jag EXLQ. Och om syftet var ett uttag för att ladda en bil så skulle jag välja 5G2,5 mm².

• Gilla
ajn82 och 5 till
  • Laddar…
A
Det är alltid en bra ide att välja en större kabel om det inte skiljer så mycket i pris tycker jag.

20m 1,5 mm2 medför cirka 50Wh förlusteffekt i drift med 10A laddning.

• Gilla
larsag och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Skall kabeln klamras i bostadsrum? I så fall skulle jag inte välja EKK. Den brukar inte bli så snyggt klamrad. När jag senast gjorde en utanpåliggande installation använde jag EXLQ. Och om syftet var ett uttag för att ladda en bil så skulle jag välja 5G2,5 mm².
Den ska dras på vinden. Direkt från ovansidan av elcentralen och sen en konstig väg mellan olika höga rum (dess vindar) ut till ytterväggen. Len planka ska rivas och kabeln placeras i rör ner till uttaget. Planka på... Inget bör synas...
Så tänker jag...

Känner mig dock osäker ..

• Gilla
Remus46
  • Laddar…
A Atom skrev:
Den ska dras på vinden. Direkt från ovansidan av elcentralen och sen en konstig väg mellan olika höga rum (dess vindar) ut till ytterväggen. Len planka ska rivas och kabeln placeras i rör ner till uttaget. Planka på... Inget bör synas...
Så tänker jag...

Känner mig dock osäker ..
Vad är du osäker på? Om det inte är fråga om boyta så går EKK också bra. Rör bakom panelen och i övrigt klamrat låter bra. Jag ser ingen poäng med att klamra rör på väggen för att dra kabeln i.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Så här gjorde vi. Ca 15 m kabel på vinden då elcentralen är inne i huset, sedan ned längs med en planka. Visst, man ser kabeln, men inget som stör mig i alla fall. Finns provisoriska lösningar på bilden som stör mig mer. 😆

• Vit yttervägg med elcentral och hängande kabel. Kabeln löper nedför väggen vid ett fönster, monterad längs en list. Provisoriska lösningar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Atom och 4 till
  • Laddar…
Ska du dölja och dra på vind så kan det ju lika gärna gå i rör.

Dra fram trefas 2,5 mm2 så kan du få ut 16A/11KW på laddaren, eller den som nu övertar kåken. Lämnar du en vettig laddare med den specen så kanske inte det är enorm prishöjare men attraherar nog en och annan spekulant extra som inte väljer bort det i ett första skede...

Litet som fibernät in i huset, kanske inte öka värdet enormt men gör att det inte väljs bort snabbt av en sån som mig t.ex...

Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Man kan ju se det som ren förlust att installera 3g1.5 idag + kostnaden att riva ut den när man uppgraderar till 5g2.5. Och det lär man ju vilja göra eftersom framtiden är elbilar.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Elektrikern som installerar laddboxen löser valet av kabel…

• Gilla
  • Haha
Atom och 5 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Elektrikern som installerar laddboxen löser valet av kabel…
Tycker du verkligen att den typen av inlägg bidrar med något positivt till forumet?

• Gilla
  • Älska
Atom och 7 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du verkligen att den typen av inlägg bidrar med något positivt till forumet?
Detta ett jobb för en Eletriker inte "amatörer" som sitter och diskuterar valet mellan EKK o EXLQ
så jäkla korkat att uppmuntra folk att göra dessa jobb själv möjligt vis att hjälpa till och dra fram kabeln men inte installationen!

• Gilla
  • Haha
Atom och 3 till
  • Laddar…
boped skrev:
Detta ett jobb för en Eletriker inte "amatörer" som sitter och diskuterar valet mellan EKK o EXLQ
så jäkla korkat att uppmuntra folk att göra dessa jobb själv möjligt vis att hjälpa till och dra fram kabeln men inte installationen!
Vad är det som säger att TS ska göra jobbet själv. Kanske TS vill slippa Ahlsellpriser på materiel och låta elektrikern sköta det jobb han är bäst på. Varför anlita elektrikern som någon "personal shopper".

• Gilla
  • Älska
Atom och 3 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Vad är det som säger att TS ska göra jobbet själv. Kanske TS vill slippa Ahlsellpriser på materiel och låta elektrikern sköta det jobb han är bäst på. Varför anlita elektrikern som någon "personal shopper".
Svaret på din fråga är ja förmodligen har vederbörande tänkt att göra detta själv annars hade tilltänkt elektriker svarat på detta inte amatörer på ett forum som sett förutsättningar på plats!

• Gilla
Atom
  • Laddar…
boped skrev:
tilltänkt elektriker svarat på detta inte amatörer på ett forum
Det finns gott om kompetens här som klart överstiger den genomsnittlige elektrikerns kompetens så det argumentet faller platt.

• Gilla
  • Älska
Atom och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.