Tjena, jag skulle vilja ha svar på hur jag på bästa sätt utför en korrekt kontinuitetsmätning för skyddsledare med en Eurotester. Jag har kikat på en snabbmall, bifogar bild. Men undrar fortsatt hur man ska gå tillväga mest effektivt..
För att få ut ett korrekt värde, måste jag använda en förlängningssladd och kompensera slingan eller kan man mäta detta vid inkopplingspunkt/uttagen och dividera med två, om L/PE har samma mm2?

Tack för era kloka svar!

• Instruktioner för kontinuitetsmätning och anläggningens spänningstillstånd, markerade med rött och grönt, och en skärmvisning.
Vad är det du ska kontinuitetsmäta?
Är det inkommande jord till centralen eller på inkommande nolla och jord?

Du behöver först veta hur hela kontrollen av villkoren för automatisk frånkoppling ska utföras. Kontinuitetsprovningen är en del av denna, och helheten bestämmer ifall du behöver mäta resistansen hos skyddsledaren eller om det räcker att "pipa" den. Du ska inte försöka ratta din eurotester förrän du har detta klart för dig.

Kontroll av villkoren för automatisk frånkoppling innefattar
- inspektion av skyddsledaren är korrekt kopplad och ensam förmedlar kontakt med skyddsjord i elcentralen.
- mätning av skyddsledaren att den faktiskt har kontakt med elcentralen.
- kontroll att kortslutningsströmmen är tillräckligt hög för att lösa överströmsskydden i elcentralen inom föreskriven tid. Denna sista punkt kan göras på papper och/eller genom mätning, där mätning av skyddsledarens resistans kan vara en del, men vanligen är den inte det.

U Uffe A skrev:
Vad är det du ska kontinuitetsmäta?
Är det inkommande jord till centralen eller på inkommande nolla och jord?
Mitt fall var hypotetiskt och vill lära mig instrumentet men låt säga att det är en utbyggnad av befintlig matning i bostad, alltså på inkommande nolla och jord. Kontroll ska göras två våningar upp i en villa, med elcentralen på bottenvåningen.:)

Du får gärna förklara även inkommande jord till centralen om du vill:cool:

Jag kan bara upprepa mitt föregående svar. Du måste förstå vad du gör innan du börjar mäta. "Bästa sätt", "effektivt", "utbyggnad", "övervåning" är fullständigt irrelevant så jag vet inte var jag ska börja förklara. Vad har du för kunskaper? Vad vet du om "utlösningsvillkoret", det som idag heter villkor för automatisk frånkoppling? Vad ska jag förklara ang "inkommande jord"? Du ska inte försöka lära dig instrumentet innan du vet vad du ska mäta.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Instämmer helt med Bo i föregående inlägg. Ställer också frågan vad du har för kunskaper sedan tidigare och om du utan kunskaper införskaffat ett så avancerat instrument.
Utan att ha kunskaper om mätningarna är det inget användbart instrument.
Varför vill du lära dig det är min nästa fråga?
Vet du inte vad inkommande jord är så utgår jag ifrån att du är novis inom elområdet.
Tycker att du bör införskaffa rätt kunskaper innan du ger dig på det här, dessa kunskaper kan du inte få på ett internetforum via några få inlägg

U Uffe A skrev:
Instämmer helt med Bo i föregående inlägg. Ställer också frågan vad du har för kunskaper sedan tidigare och om du utan kunskaper införskaffat ett så avancerat instrument.
Utan att ha kunskaper om mätningarna är det inget användbart instrument.
Varför vill du lära dig det är min nästa fråga?
Vet du inte vad inkommande jord är så utgår jag ifrån att du är novis inom elområdet.
Tycker att du bör införskaffa rätt kunskaper innan du ger dig på det här, dessa kunskaper kan du inte få på ett internetforum via några få inlägg
Pluggar till elektriker och har fått möjligheten att laborera med verktyget. Vad jag är ute efter är motståndet i skyddsledaren, på ett så korrekt sätt som möjligt, utan att behöva kompensera en slinga man springer med i trappan.
Kanske formulerar mig otydligt.. men önskar väl få fram impedansen i skyddsledaren separat genom kontinuitetsmätning…

Vet du då vilken impedans i skyddsledaren som är ok? Annars är det meningslöst att mäta. En eurotester är ett dödligt vapen i händerna på okunniga (ursäkta).

Vad det (villkoren för automatisk frånkoppling) hela går ut på är dels att kontrollera att det finns en skyddsledare och att kontrollera att kortslutningsströmmen är tillräckligt hög för att lösa överströmsskydden i elcentralen inom föreskriven tid. Det handlar om att 230 / impedansen * säkerhetsfaktorer > den ström som löser säkringen i tid.

Du verkar inne på att mäta impedansen i skyddsledaren. Så kan man göra. Impedansen i min formel är den totala impedansen i transformatorn, nät och servisledningar, huvudledningar och gruppledningen, den som du kontrollerar.

Du behöver då veta förimpedansen i centralen som matar denna gruppledning. Den går att beräkna eller mäta upp. Då kan du räkna ut vilken högsta impedans som får finnas i gruppledningen, och särskilt dess skyddsledare. Den kan du sedan mäta och kontrollera att den i varje punkt är lägre.

Vid denna mätning är det lämpligt att ansluta ena mätledaren på skyddsjordsplinten i elcentralen. Sedan behöver man bortse från impedansen i mätledningen som du helt riktigt är inne på. Jag kan inte eurotester, men den bör ha en funktion för att "nolla" denna impedans. Därefter kan du gå runt och dels kontrollera kontinuiteten och dels impedansen.

Men normalt skulle jag säga att så här gör man inte. Man (jag) mäter förimpedansen i elcentralen och beräknar hur lång en gruppledning med 1.5 mm² får vara. Det är ganska surt att i efterhand komma till insikt med att man behövde en större area...speciellt om man spikat upp utanpåliggande kablar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.