Hej

Eftersom det börjar bli för många högar med blandat virke så är det dags att bygga ett virkesställ för att få ordning på allting.

Precis som mycket annat går ett virkesställ att bygga enkelt och snabbt såväl som avancerat och dyrt. Mitt blir mest det förstnämnda då virke från riven altan kommer att användas.

Planen är att det ska bli 5 meter långt och cirka 2 meter brett och bestå av 5 stående sektioner som hålls ihop med snedsträvor och de reglar som taket kommer fästas i.

Det jag funderar över är hur sektionerna ska utformas.
De alternativ jag funderar på syns på bilden nedan.
A - pulpettak med korta utstick på hyllplanen under den höga sidan
B - sadeltak med korta utskick på hyllplanen på båda sidor.
Teckning av två virkesställ med olika taktyper: ett med pulpettak till vänster och ett med sadeltak till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så min fråga är om något av alternativet är bättre eller sämre ut något sätt?

C
Skall det förankras i en vägg? Mot vägg är väl pulpettaket det uppenbara alternativet.

Har sett att många annars bygger "A"-ramar för att det inte skall bli så rangligt med tanke på att man inte gärna vill ha några snedsträvor genom facken. Och det talar väl i sin tur för ett sadeltak.

Att det ska vara fristående borde jag så klart ha skrivit.

Snedsträvorna tänkte jag sätta på längden mellan sektionerna utsidan. Ungefär som på denna bild.

Ritning av fristående struktur med snedsträvor mellan sektioner, används som exempel på konstruktion av utsidor.
Skapa konto

C
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Snedsträvorna tänkte jag sätta på längden mellan sektionerna utsidan. Ungefär som på denna bild.
Det blir nog bra för att stabilisera stället i längdled, men du vill ju också att det skall vara stabilt i tvärled, så att säga.

Du menar något som liknar denna?
Trähylla i flervåningsstativstil med räta vinklar, fylld med träplankor, placerad i en täckt utomhusmiljö.
Skapa konto

Blir det verkligen så mer ostabilt med räta vinklar liknande detta ställ?
Trähylla med räta vinklar, byggd av träreglar i ett garage eller verkstad, diskuterar stabilitet i foruminlägg.
Skapa konto

C
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Du menar något som liknar denna?
Exakt så ja. Har aldrig byggt ett sådant själv, så jag har ingen konkret uppfattning om vad det kan innebära för stabiliteten, men helt klart är att "rangligheten" är en utmaning med ett fristående ställ.

Du kan lägga in horisontella kryss mellan stöden för virket så stjäl det inget utrymme. Taket och utrymmet längst ner funkar också för snedsträvor.

Håhå, jag som trodde detta skulle bli ett lätt projekt.

Jag får bestämma för mig en sorts profil och sedan skriva ihop en sektion och sedan gunga och vrida den i alla riktningar för att se hur hållfast den verkar vara.

Tänkte skruva fast skivor i de översta facken så att det går att lägga kortare bitar någonstans utan att de ramlar ned. Det kanske ger mer stabilitet åt hela konstruktionen så att inga snedsträvor behövs.

Jag har en ställning utan de extra stöden och den håller trots att den lutar pga att marken sjunkit. Skulle jag satsat på långtidsförvaring. hade jag lagt ner mer tid för att vara säker. Nu har jag tömt den under sommaren så det lilla som ligger kvar belastar inget.

Det tog några månader men nu har jag äntligen börjat bygga ställningen.

Får erkänna att mitt ögonmått var rejält ur funktion, vilket jag insåg när den första sektionen ställdes upp. Hade tänkt mig något mindre.
Mycket virke kommer det få plats i alla fall.

Imorgon blir det till att lägga ut 12 plattor och försöka få dem i samma nivå så att sektionerna blir vågräta.
Hur presseningen ska fästas ovanpå återstår att lösa. Blev ju hela 2,5 meter till taknocken.

Träram formad som en husstruktur, placerad över två svarta soptunnor utomhus med träd i bakgrunden.
Skapa konto

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hur presseningen ska fästas ovanpå återstår att lösa.
Kan starkt rekommendera att planera för takplåt redan från början. Gärna begagnad.
Presenningar är för det ändamålet djävulens påfund och kommer bara att leda till bekymmer.
Blåser sönder, läcker, slits ut, och omöjligt att undvika svackor där det samlas vatten med mindre än att man bygger ett komplett undertak.
En riktig gummipress håller i och för sig längre, men är dyrare än plåt.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
En 180 gr/m2 presenning som spänns och skruvas fast med trallbitar duga tills vidare. När det är dags att flytta ställningen till en ny plats om något år så kanske det blir plåttak.

C
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
En 180 gr/m2 presenning som spänns och skruvas fast med trallbitar duga tills vidare.
Ja ja, glöm inte bort att du blev varnad 😆

Varningen är noterad. Återkommer i vår om presenningen fortfarande är kvar i väderskyddade skick.

Träram av ett byggprojekt med en presenning i förgrunden, omgiven av skog.
Skapa konto

En träkonstruktion förvarar byggmaterial under en presenning i en skogsmiljö.
Skapa konto

Lite reglar på kortsidorna saknas så att presseningen hålls sträckt även där.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
En till uppdatering nu efter stormen Johannes och snöfallet Anna.

Presenningen är fortfarande hel, men jag hade förväntat mig att snön skulle glidit av. Risken är väl att pressningen brister om det snöar mer utan att allting glider av.

Snötäckt träställning i skogsmiljö, täckt med presenning efter storm och snöfall. Solbelysta träd omkring.
Skapa konto

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.