21 921 läst ·
110 svar
22k läst
110 svar
Hur undviker man att reglarna lyser igenom osb och gips?
Var det inte det inbyggda utrymmet runt om garderoben som avsågs?blackarrow skrev:
En frånluftsventil ska det ju vara i en gå-in-garderob. Då räcker lite läckande tillluft mellan dörr och tröskel. Man sågar av dörren 1-2 cm nertill, eller så är det en urfräsning i karmen upptill. Vår walk in garerob har en urfräsning upptill i karmen.
En garderob byggd mot yttervägg i ett dåligt isolerat hus, tex kattvind, kan ge kläder dålig lukt i ett dåligt isolerat hus.
Normalt räcker väl springan mellan "Ikea dörr" och garderob. Det går ju att justera ut dörren lite extra om man vill.
Ett problem med slutna utrymmen som ej går att inspektera, OM något går snett så kan det gå lång tid innan det upptäcks.slothy skrev:
Har du läst tråden? Om du har använt standardgipsskivor så har de en fasning på långsidorna. Det är den som syns i bilden. Man skär normalt sett bort den när man ansluter mot en garderob sådär.
Det är inte någon regel som "syns igenom", det är gipsskivan som ser ut sådär.
Det är inte någon regel som "syns igenom", det är gipsskivan som ser ut sådär.
Så det jag skulle ha gjort är att jag skulle ha kapat bort 10 cm av kanten för att få en helt rak sida? Finns det inga gipsskivor som inte har den försänkningen? Jag ville ha den rakaste delen mot garderoben för att det skulle vara snyggast, men hade noll koll på att denna försänkningen fanns längs med.. Men då vet jag till nästa gång!tommib skrev:
Redigerat:
Jag använde rutiga håliga remsor. De är dock 5 cm breda. Men försänkningen är 10 cm? Hur går det ihop?🤔Nissens skrev:
Såna här kommentarer bör man ju undvika helt att svara på, men jag måste gå veta. Vad gör du på detta forumet? Jag är en nybörjare som försöker lära mig av mina misstag. Om jag inte förstår, vad tycker du att jag ska göra då? Det är lätt för dig som verkar vara expert (tveksamt). Riktigt pinsam kommentar av dig.N Nickesågen skrev:
Jag klädde gipset med återställningstapet. Yes, jag ska kolla mig om efter foder och fundera över om ett kan bli snyggt. Med tanke på färgen på väggen så syns inbuckningen knappt, så frågan är om det är värt det. Men det är ett bra tips på räddning!boihus123 skrev:
Rakt bakom ryggen av garderoben är det nu ett smalt tomrum på cirka 30 cm. Och bakom den väggen är det en kattvind som jag inte kommer åt.Mikael_L skrev:
Man får titta på främst 3 parametrar:
1. Hur mycket fukt bildas det i utrymmet
2. Hur diffusionsöppet är det slutna utrymmet
3. Vad är temperaturerna i och utanför.
Finns det ingen fuktkälla i utrymmet (någon som andas, vattenläckage, fukt genom diffusion från något närliggande utrymme, ja då är det så gott som riskfritt, men man bör ändå ta höjd för att det alltid kan bildas något lite lite fukt.
Är väggar eller tak/golv diffusionsöppna mot torra utrymmen bredvid så kommer alltid små mängder fukt ta sig bort.
Temperaturer kan vara viktiga, är det kallare i det slutna utrymmet så ökar risken att fuktnivån ökar och i värsta fall kan det bli kondenserad fukt.
Ja det finns mycket att tänka över om man vill tänka på alla parametrar, men enklast är det nog att man har ett praktiskt klart exempel att tänka på och resonera över.