Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har enrörssystem med flera rätt långa kretsar och förbereder ombyggnad till tvårörssystem pga bytt till bergvärme i st f oljepanna. De gamla elementen och enrörskopplen måste bort till förmån för fetare radiatorer och tvårörsmatning. Första stället blev akut pga rostig radiator som läckte, och det funkade bra efter utbyte. Men när jag skall in på flera radiatorer i samma slinga så är jag rädd att det kommer bli så mycket strypning i kretsen att det inte blir mycket till flöde kvar. MMA kopplen har ett förbindelsehål som verkar vara 5-6 mm dia, som om det vore gjort för att bibehålla ett tryckfall. Vet någon på forumet om det finns liknande koppel med fullt flöde/ ingen strypning?
Strypningen är ju själva grunden för funktionen vid enrörssystem så att du tar bort element gör inget sämre tvärtom får du lite högre temp för de som är kvar. Vill du ha något utan strypning kan du bygga en del med vanliga rördelar att sätta där tillfälligt.
Du får tänka på att strypningens verkan förutom diametern beror på längden av den och det är kort sträcka i ditt fall.
Du får tänka på att strypningens verkan förutom diametern beror på längden av den och det är kort sträcka i ditt fall.
Kanske bygla med bockad 12mm prisol eller kort flexibel slang så länge.
Se till att gängorna är samma bara & du kanske måste ha en nippel i en flexibel slang med hona i ändarna.
Finns från ca 10 cm längd, 20 cm blir nog bra i ditt fall.
Se till att gängorna är samma bara & du kanske måste ha en nippel i en flexibel slang med hona i ändarna.
Finns från ca 10 cm längd, 20 cm blir nog bra i ditt fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes jag tror jag begriper principen för uppdelning av by-pass och vad som går genom radiatorn - när den finns. Men att upprätthålla tryckfall när det inte sitter någon radiator där, kan syftet vara att det skall bete sig ungefär lika som innan rent tryck/flödesmässigt, sett från pumpsidan? Sedan går oxå rören ingjutna i golvet (prisol 16) så hela konstruktionen andas ju optimistism från 1971 😅 när olja var typ gratis.GK100 skrev:
Strypningen är ju själva grunden för funktionen vid enrörssystem så att du tar bort element gör inget sämre tvärtom får du lite högre temp för de som är kvar. Vill du ha något utan strypning kan du bygga en del med vanliga rördelar att sätta där tillfälligt.
Tack jo jag har övervägt direkt bygling. Det som kommer upp ur golven är 16mm rör med påflänsade M22x1.5 muttrikar så det skulle bli en del adapterande för att lösa det, lite Pettsson-varning om det återkommer på många ställen...om jag inte löder men vet inte om det går att hitta löd-delar för 16mm...J jawen skrev:
Principen är ju normalt så att man ska kunna stänga eller begränsa enskilda element. Det man då ev förlorar lite i flödet kompenseras av att temperaturen inte sänks där det är avstängt. Som du proppat bör det ju dessutom bete sig som ett element fullt öppet men ingen värmeavgivning.G Grävsax skrev:Yes jag tror jag begriper principen för uppdelning av by-pass och vad som går genom radiatorn - när den finns. Men att upprätthålla tryckfall när det inte sitter någon radiator där, kan syftet vara att det skall bete sig ungefär lika som innan rent tryck/flödesmässigt, sett från pumpsidan? Sedan går oxå rören ingjutna i golvet (prisol 16) så hela konstruktionen andas ju optimistism från 1971 😅 när olja var typ gratis.
Klicka här för att svara