Hej

Jag har en träfasad målad med falu rödfärg med svartmögel på.

Jag vill tvätta den men tänkte inte måla om den. Hur underhållstvättar jag birt svartmöglet så skonsamt som möjligt så att inte färgen flagnar?

Med vänlig hälsning,

Peter

Det går tyvärr inte, det rätta är att borsta av fasaden mögelbehandla och måla om.

Men då det är slamfärg så är det ju inget större jobb kan jag tycka om det inte gäller en jättelada förstås?

TorpAnders skrev:
Det går tyvärr inte, det rätta är att borsta av fasaden mögelbehandla och måla om.

Men då det är slamfärg så är det ju inget större jobb kan jag tycka om det inte gäller en jättelada förstås?
Fast det är ju inte ovanligt med mögelpåväxt redan efter 1-2 år efter man målat med falu rödfärg. Finns det inget alternativ till att måla om vartannat år?

Om det blir påväxt så snabbt bör du se över omgivningen, ta bort växtlighet och rabatter intill huset, se till att det är väldränerat material där istället, se till att hängrännorna är okej osv.

Precis luftigt är aldrig fel, men ofta målar man i bef mögel och då har men ett eller två år sedan är det dags igen,

Jag har också erfarenhet av en massa svarta prickar på rödfärgen, men i det fallet tror jag inte det är mögel utan något annat som växer. Det kommer på andra ytor också, men där är det lätt att skura bort. Jag upplever inte att det skulle vara värre där det är närmare till växtlighet. (Däremot märks det ju mest på norrsidan.)
Senast jag målade så körde jag med bensaltensid i rödfärgen. (Än så länge är det för tidigt att avgöra om det hjälpt.) Ska du inte måla om så kanske det hjälper något att ta en ryggspruta och spruta på sådant.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.