M mackan_kal skrev:
Det viktiga med ROT/RUT är att fakturan är betald detta året för att det ska dras på detta årets deklaration.
Dvs, det är du som kund som måste se till att det blir betalt, sen är det ju svårt utan korrekt fakturaunderlag såklart, eller om det kommer försent.

Om ni kommit överrens om ROT hade jag dragit av 30% av arbetskostnaden och betalt in det nu direkt, och sen pratat med elföretaget när de öppnar igen.
Skulle det mot förmodan bli fel ändån eller bli några konstigheter är det ju inte värre än att du får betala resterande eller hur man löser det. Sen är det ju inte många hundralappar du använder av ditt ROT-avdrag så det är ju inte hela världen heller kan jag tycka om det hamnar på nästa år, såvida ni inte planerar stora renoveringar etc.

Här kan du läsa om RUT/ROT vid årsskiftet.
[länk]
Ursäkta men jag blri inte klok på dne länken. Det står att det måste vara betalt under 2019. Men arbetet får va utfört fram till januwri 2020?

Problemet är så här. Det gäller inte bara dessa nissar som gör fel med skatten osv. För vi hade rörfirms här och gjorde om badrum I juni. De gjorde maaassa fel och skulle fixa dom och hsr inte hört av sig förrän i december. Då skicka de räkning utna gjort klart nåt och sen påstår de alla glömt. Även deras el nisse glömde jorda badrummet konstigt stt de arbetsledare vdn jag prata med och elektrikern alls glömmer fixa saker.

Jag ringde då skatteverket och fråga hur detta påverkar vår rot då de aldrig kommer. Å nu när de ska komma och fixa felen så blir det tidigast i januari. Så då blir ju all rot fel där med.
Jag frågade om det drabbar oss på nåt vis. Nej de hsr på sig till slutet av januari sa hon då..

Blir inte klok på detta

BirgitS BirgitS skrev:
Tror du att det går att nå dem på måndag?
Eftersom ni kom överens om ROT så tycker jag att du drar av det från faktura-beloppet innan du betalar så länge. Du kan ju inte få tillbaks ROT-pengarna nästa år för företaget måste ha en faktura med avdragen ROT annars blir det problem med Skatteverket.
Tack för svar läs gärna längre ner vad jag svarade en annan om rot. Jag är så förvirrad om detta. Trots jag prata med skatteverket om det en annan gång

Fairlane
A AlwaysAndForever skrev:
Även deras el nisse glömde jorda badrummet
Är du säker på att de hade en riktig elektriker?
Ett sånt misstag gör man väl inte?

Fairlane Fairlane skrev:
Är du säker på att de hade en riktig elektriker?
Ett sånt misstag gör man väl inte?
Nej alltså han glömde inte jorda först. Utan de skulle va klara veckan efter midsommar. Elektrikern hörde till rörmokaren. Rörmokarna va "klara" bortsett ifrån de fel och skador de gjort. Elektrikern skulle bara jorda kvar. Men kom inte. Jag ringde å frågade veckan efter då sa han att han hann ej den veckan å sen 4v semester. Varpå jag fråga hur de tänkte med detm de skulle ju va klara. Han visste inte.. Han gör bara vad hans arbetsledsre säger. Sen hörde de aldrig av sig..

BirgitS
A AlwaysAndForever skrev:
Tack för svar läs gärna längre ner vad jag svarade en annan om rot. Jag är så förvirrad om detta. Trots jag prata med skatteverket om det en annan gång
Oavsett skatteregler om ROT så ska du aldrig betala en faktura som är på ett högre belopp än vad ni har kommit överens om. Har ni kommit överens om ROT-avdrag ska du förstås inte betala beloppet som motsvarar ROT-avdraget. Betala vad ni har kommit överens om och bestrid resten.

• Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.