kallavfettning/petroliumavfettning kör jag vid behov, sällan sommartid för då finns det ingen sådan smuts att ta bort. Alkalisk avfettning varje gång, ja tveklöst. För mycket skit kvar annars innan man börjar nudda lacken.

jojjeblom skrev:
[länk]
[länk]
Beror ju lite på hur smutsig den är och vilken årstid som det är.

Genomsnittstvätten ser ut så här sommartid, är det mycket insekter i fronten duschar jag lite svag alkalisk avfettning på detta (HD-grön) som jag sedan blåser bort med högtrycken.
Sedan får hela bilen en skummande förtvätt med foamlancen (den i länken) så får den stå och dra några minuter tills skummet börjar försvinna sedan blåses hela av ordentligt med högtryck.

Efter detta svampas hela bilen med cherry shampoo s[länk]om är en favorit sedan flera år, sedan en ordentlig avspolning och på det tork med våffelduk.
Intressant med skumningen, hur ser bilen ut efter skumningssteget? Bruksfärdig? Eller är det mer som efter en omgång alfanol?
Hur pass bra fäster carnubavaxet med enbart skumningen?

Nimajneb skrev:
Intressant med skumningen, hur ser bilen ut efter skumningssteget? Bruksfärdig? Eller är det mer som efter en omgång alfanol?
Hur pass bra fäster carnubavaxet med enbart skumningen?
Beror ju lite på hur pass skitig den är från början, men är den bara lätt skitig tycker jag skummning räcker som tvättsteg, ingen svampning alltså.
Använder inte vax, utan kör med lackskydd ist (Menzerna Power Lock) mycket bra lackskydd som är lättjobbat ger bra glans och livslängden är ok.

nikasp
Tvättar ni alla på gatan? Jag har fått miljösamvete på senare år och det känns inte alls bra att spola ner all skit från bilen plus schampoo och avfettning m.m. i dagvattnet även om medlen hävdas vara miljövänliga. Vet att det är skönt att stå hemma på tomten men det känns lite o-upplyst tycker jag.

På uppfarten, så det mesta av vattnet rinner ner i marken. Tvätthallen är av praktiska skäl inte ett alternativ så det blir väl till att låta bilen rosta sönder och köpa en ny istället. DET är miljövänligt.....eller....

MathiasS skrev:
På uppfarten, så det mesta av vattnet rinner ner i marken. Tvätthallen är av praktiska skäl inte ett alternativ så det blir väl till att låta bilen rosta sönder och köpa en ny istället. DET är miljövänligt.....eller....
Det händer att jag också tvättar på uppfarten och det är tillåtet i min kommun så länge som vattnet inte rinner ner i dagvattenbrunnar. Men för det mesta blir det en tvätthall för min del.
Men jag är nyfiken på vilka praktiska skäl som omöjliggör tvätt i bilhall för dig? Är din bil för stor för att komma in? I så fall finns det fina hallar där man kan köra in bussar och lastbilar. Där borde din bil också få plats. ;)
Sen finns det andra alternativ till att låta bilen rosta sönder. Du kan ju t ex sälja den och ta cykeln/bussen/tåget/vandringskängorna istället.

Det finns ju de som bor på landet där man har behov av bil samt orimligt långt till tvätthall...

mariatherese skrev:
Det finns ju de som bor på landet där man har behov av bil samt orimligt långt till tvätthall...
VA!?!

• Gilla
Jante
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Fast de flesta kommer nog förbi en tvätthall då och då. När man åker till jobbet eller skall tanka eller handla till exempel. Jag är inte emot att folk tvättar sina bilar på sin egen tomt. Jag är bara nyfiken på vad det är för praktiska skäl som gör att man inte kan tvätta i tvätthall.

Tvättar i tvätthall på jobbet oftast innan jobbet.

Avfettning, högtryck, svampa, högtryck.
Värmefläkt tills jag slutat jobba.

nikasp
-RB- har nog en poäng, om man vill sluta att spola ut tvättmedel och avfettning i backen så går det nog. Alla kör väl förbi en mack förr eller senare. Jag har tvättat hur mycket som helst ute men är skeptisk numer. Jag skulle t.ex. aldrig spraya 5 dll miljöavfettning över morotslandet eller hälla ut tvättvattnet med schampo i potatislandet om man spetsar till det lite.

http://www5.goteborg.se/prod/Miljo/Miljohandboken/dalis2.nsf/vyFilArkiv/N800_FB41.pdf/$file/N800_FB41.pdf

Jag kör inte förbi någon på vägen. Bara en automattvätt. Och då bor jag inte särskilt långt ut på landet och har ca 2mil till min vanligaste arbetsplats.

nikasp
Det går troligen om du vill. Vad är det för praktiska skäl?

MathiasS skrev:

Problemet man eg vill komma åt är väl inte så mycket bilschampo och avfettningsmedel utan man vill inte ha ut skiten som sitter på bilen i dagvattnet. Tycker GöteborgsPDFen blir lite missvisande och missar målet med div konstig propaganda. Gör man medvetna val om rengöringsmedlen så faller deras argument pladask. Andra kommuner fokuserar mer på det verkliga problemet, mao vad som finns på bilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.