15 911 läst ·
90 svar
16k läst
90 svar
Hur tvättar ni era bilar?
Mja... det finns säkert rost i balkar, bakom skärmar, lister och andra ställen som ej är synliga. En bil kan se rostfri ut men ändå ha ett reducerat krockskydd pga rost.krilleman_215 skrev:
Produkter som diskuteras: "Prickfri"
Prick-Fri 1 liter Jape
För mögel/påväxt på ytor utomhus
281 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
DanielF hur gör du?DanielF skrev:
Spolar du rent i balkarna, lättar på lister och sköljer av och kryper in bakom skärmarna och tvättar?
Eller inser du att tvätten inte gör mycket till eller från bilens krocksäkerhet
http://shop.bollnasbilvard.se/foam-lance-kranzle-p-1850-c-635.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-bilschampo-arti--1l-p-3098-c-709.aspx
Beror ju lite på hur smutsig den är och vilken årstid som det är.
Genomsnittstvätten ser ut så här sommartid, är det mycket insekter i fronten duschar jag lite svag alkalisk avfettning på detta (HD-grön) som jag sedan blåser bort med högtrycken.
Sedan får hela bilen en skummande förtvätt med foamlancen (den i länken) så får den stå och dra några minuter tills skummet börjar försvinna sedan blåses hela av ordentligt med högtryck.
Efter detta svampas hela bilen med cherry shampoo shttp://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=298om är en favorit sedan flera år, sedan en ordentlig avspolning och på det tork med våffelduk.
http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-bilschampo-arti--1l-p-3098-c-709.aspx
Beror ju lite på hur smutsig den är och vilken årstid som det är.
Genomsnittstvätten ser ut så här sommartid, är det mycket insekter i fronten duschar jag lite svag alkalisk avfettning på detta (HD-grön) som jag sedan blåser bort med högtrycken.
Sedan får hela bilen en skummande förtvätt med foamlancen (den i länken) så får den stå och dra några minuter tills skummet börjar försvinna sedan blåses hela av ordentligt med högtryck.
Efter detta svampas hela bilen med cherry shampoo shttp://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=298om är en favorit sedan flera år, sedan en ordentlig avspolning och på det tork med våffelduk.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
WOW, här har vi en kille (ursäkta, men det kan inte vara en tjej) som tar bilägandet seriöst!jojjeblom skrev:[länk]
[länk]
Beror ju lite på hur smutsig den är och vilken årstid som det är.
Genomsnittstvätten ser ut så här sommartid, är det mycket insekter i fronten duschar jag lite svag alkalisk avfettning på detta (HD-grön) som jag sedan blåser bort med högtrycken.
Sedan får hela bilen en skummande förtvätt med foamlancen (den i länken) så får den stå och dra några minuter tills skummet börjar försvinna sedan blåses hela av ordentligt med högtryck.
Efter detta svampas hela bilen med cherry shampoo s[länk]om är en favorit sedan flera år, sedan en ordentlig avspolning och på det tork med våffelduk.
Bild på bilen tack!
Blåser av ordentligt med högtrycken
alkalisk avfettning (alfanol hd grön)
blåser av med högtrycken
petroliumavfettning
blåser av (ibland lägger jag avfettningen vått i vått och sparar en avblåsning med högtrycken
schamponerar och tvättar med svamp.
blåser av
....sedan brukar tiden för bilmys vara slut.
alkalisk avfettning (alfanol hd grön)
blåser av med högtrycken
petroliumavfettning
blåser av (ibland lägger jag avfettningen vått i vått och sparar en avblåsning med högtrycken
schamponerar och tvättar med svamp.
blåser av
....sedan brukar tiden för bilmys vara slut.
Effekten av avfettning ökar väl om den läggs på när bilen är torr? Alltså före högtrycken.MathiasS skrev:Blåser av ordentligt med högtrycken
alkalisk avfettning (alfanol hd grön)
blåser av med högtrycken
petroliumavfettning
blåser av (ibland lägger jag avfettningen vått i vått och sparar en avblåsning med högtrycken
schamponerar och tvättar med svamp.
blåser av
....sedan brukar tiden för bilmys vara slut.
Det händer att jag gör så också men jag ser inga problem med att få avfettningen att fungera på våt bil. Tricket är nog att använda rätt sorts avfettning till smutsen man vill ha bort.... Blandar man avfettningen själv kan man ju också välja att blanda lite starkare saft när bilen är blöt.Henri skrev:
Jag kör också denna metod, kombinerat med att jag brukar plocka ut högarna av gamla parkeringslappar, godispapper och annat skräp som har ansamlats i bilen när hustrun klagar för mycket över att bilen ser ut som en soptipp. Jag försöker annars förebygga det med att ha en soppåse i bilen där jag kan slänga skräpet.KnockOnWood skrev:
Eftersom jag har en egen uppfart och högtryckstvätt så tänkte jag avfetta bilen och spola av den någon gång också även om det inte har hänt på 1½ år. Jag har för mig att det strider mot kommunens miljöpolicy, men min egen miljöpolicy har företräde.
Avfettning varje gång!?
Vad är det för stolleprov?
En massa jobb och inte minst skit för miljön,...
Avfettar gör man den gången man ska lägga vax på bilen (och fälgarna)vilken man gör max 2ggr om året, före och efter vintersäsongen.
Där i mellan räcker det med högtrycks avblåsning och sedan handtvätt 1-2 ggr/månad med ett bra vaxbevarande schampo.
Jag har då aldrig haft problem med "sandpapperslack" med ovanstående metod men då kör jag inte mer än 150-200mil i månaden i snitt varav hälften på grusväg.
Vad är det för stolleprov?
En massa jobb och inte minst skit för miljön,...
Avfettar gör man den gången man ska lägga vax på bilen (och fälgarna)vilken man gör max 2ggr om året, före och efter vintersäsongen.
Där i mellan räcker det med högtrycks avblåsning och sedan handtvätt 1-2 ggr/månad med ett bra vaxbevarande schampo.
Jag har då aldrig haft problem med "sandpapperslack" med ovanstående metod men då kör jag inte mer än 150-200mil i månaden i snitt varav hälften på grusväg.
