DanielF skrev:
Avfett
Rengöring i motorrummet.
Spolning
Schamponering
Spolning
Polish
Vaxning

Dammsugning
Putsa rutorna invändigt
Torka rent alla ytor
Välkommen hem till mig...... :D
 
S
krilleman_215 skrev:
En till som ställer sig i skaran icketvättare, mina bilar står alltid ute. Sommar som vinter. Har haft min A4 i 7år nu och kört 10,000mil. Total mätarställning 22,000 och fortfarande 100% rostfri!
Mja... det finns säkert rost i balkar, bakom skärmar, lister och andra ställen som ej är synliga. En bil kan se rostfri ut men ändå ha ett reducerat krockskydd pga rost.
 
Krilleman
Prickfri besiktning i våras! :thumbup:

Krockskyddet i form av balkar och bärande konstruktioner är det inte det besiktningen slår ner direkt på?

Inget sandpapper än...
 
Redigerat:
Bilen tvättas på naturlig väg när det regnar. Skulle dock gärna tvätta bilen rejält men svårt att hinna med småbarn. Maskintvätt är pengar i sjön.
 
Min fru tvättar bilen!
 
DanielF skrev:
Mja... det finns säkert rost i balkar, bakom skärmar, lister och andra ställen som ej är synliga. En bil kan se rostfri ut men ändå ha ett reducerat krockskydd pga rost.
DanielF hur gör du?

Spolar du rent i balkarna, lättar på lister och sköljer av och kryper in bakom skärmarna och tvättar?

Eller inser du att tvätten inte gör mycket till eller från bilens krocksäkerhet ;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
http://shop.bollnasbilvard.se/foam-lance-kranzle-p-1850-c-635.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-bilschampo-arti--1l-p-3098-c-709.aspx
Beror ju lite på hur smutsig den är och vilken årstid som det är.

Genomsnittstvätten ser ut så här sommartid, är det mycket insekter i fronten duschar jag lite svag alkalisk avfettning på detta (HD-grön) som jag sedan blåser bort med högtrycken.
Sedan får hela bilen en skummande förtvätt med foamlancen (den i länken) så får den stå och dra några minuter tills skummet börjar försvinna sedan blåses hela av ordentligt med högtryck.

Efter detta svampas hela bilen med cherry shampoo shttp://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=298om är en favorit sedan flera år, sedan en ordentlig avspolning och på det tork med våffelduk.
 
jojjeblom skrev:
[länk]
[länk]
Beror ju lite på hur smutsig den är och vilken årstid som det är.

Genomsnittstvätten ser ut så här sommartid, är det mycket insekter i fronten duschar jag lite svag alkalisk avfettning på detta (HD-grön) som jag sedan blåser bort med högtrycken.
Sedan får hela bilen en skummande förtvätt med foamlancen (den i länken) så får den stå och dra några minuter tills skummet börjar försvinna sedan blåses hela av ordentligt med högtryck.

Efter detta svampas hela bilen med cherry shampoo s[länk]om är en favorit sedan flera år, sedan en ordentlig avspolning och på det tork med våffelduk.
WOW, här har vi en kille (ursäkta, men det kan inte vara en tjej) som tar bilägandet seriöst!

Bild på bilen tack!
 
Jag sparar pengarna på tvättning genom att köra fort i vattenpölar.
 
  • Gilla
Micro och 1 till
  • Laddar…
Blåser av ordentligt med högtrycken
alkalisk avfettning (alfanol hd grön)
blåser av med högtrycken
petroliumavfettning
blåser av (ibland lägger jag avfettningen vått i vått och sparar en avblåsning med högtrycken
schamponerar och tvättar med svamp.
blåser av
....sedan brukar tiden för bilmys vara slut.
 
MathiasS skrev:
Blåser av ordentligt med högtrycken
alkalisk avfettning (alfanol hd grön)
blåser av med högtrycken
petroliumavfettning
blåser av (ibland lägger jag avfettningen vått i vått och sparar en avblåsning med högtrycken
schamponerar och tvättar med svamp.
blåser av
....sedan brukar tiden för bilmys vara slut.
Effekten av avfettning ökar väl om den läggs på när bilen är torr? Alltså före högtrycken.
 
KnockOnWood skrev:
WOW, här har vi en kille (ursäkta, men det kan inte vara en tjej) som tar bilägandet seriöst!

Bild på bilen tack!
Har inga vettiga bilder men det är bara en vanlig V70N T5a samt en Volvo 854 T5a som tvättas på detta vis:)
 
Henri skrev:
Effekten av avfettning ökar väl om den läggs på när bilen är torr? Alltså före högtrycken.
Det händer att jag gör så också men jag ser inga problem med att få avfettningen att fungera på våt bil. Tricket är nog att använda rätt sorts avfettning till smutsen man vill ha bort.... Blandar man avfettningen själv kan man ju också välja att blanda lite starkare saft när bilen är blöt.
 
KnockOnWood skrev:
Tvättar aldrig bilen.

Ibland regnar det. Då blir den ren :)
Jag kör också denna metod, kombinerat med att jag brukar plocka ut högarna av gamla parkeringslappar, godispapper och annat skräp som har ansamlats i bilen när hustrun klagar för mycket över att bilen ser ut som en soptipp. Jag försöker annars förebygga det med att ha en soppåse i bilen där jag kan slänga skräpet.

Eftersom jag har en egen uppfart och högtryckstvätt så tänkte jag avfetta bilen och spola av den någon gång också även om det inte har hänt på 1½ år. Jag har för mig att det strider mot kommunens miljöpolicy, men min egen miljöpolicy har företräde.
 
Avfettning varje gång!?
Vad är det för stolleprov?

En massa jobb och inte minst skit för miljön,...:(

Avfettar gör man den gången man ska lägga vax på bilen (och fälgarna)vilken man gör max 2ggr om året, före och efter vintersäsongen.

Där i mellan räcker det med högtrycks avblåsning och sedan handtvätt 1-2 ggr/månad med ett bra vaxbevarande schampo.

Jag har då aldrig haft problem med "sandpapperslack" med ovanstående metod men då kör jag inte mer än 150-200mil i månaden i snitt varav hälften på grusväg.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.