15 909 läst ·
90 svar
16k läst
90 svar
Hur tvättar ni era bilar?
ska jag definitivt ha i åtanke, tvättmaskinen går dock bort då vi kör med sköljmedel och det ska vara rena döden för microfiber.miksil skrev:Ja ngn form av microfiber är det säkert, men den är inte som vanliga microfiberdukar utan den är våfflad och känns inte så sträv.
Kostar ngn hundring eller två, så springer du på en så tycker jag du ska testa. Tycker den får med sig vattnet upp lättare, får i sig mer vatten, och dessutom bara slänga in i tvättmaskinen för att få den ren.
det är mycket man inte får men gör ändå 
Spolar av, 99 ggr av 100 med högtryckstvätt.
Avfettar runtom/nertill, då det behövs.
Fälgtvätt/avfettar fälgarna.
Svamp och hink med schampo o varmt vatten.
Tvättar fälgarna.
Skinnar av den enstaka ggr.
Görs ofta hemma på uppfarten.
Lacknafta skrev verktygsgurun.. det låter stark för lacken?
Sån där California car duster har jag testat för dammet (grusväg till svärföräldrarnas stuga, och svärfar är bilintresserad), funkar fint!
De få ggr jag använder borste, antingen på slang eller på högtryckstvätten så får jag känslan att den gör mer rent med mindre gnuggande? Men ändå blir jag mer trött i handleden (av alla ställen) av att använda borstvarianten..
Avfettar runtom/nertill, då det behövs.
Fälgtvätt/avfettar fälgarna.
Svamp och hink med schampo o varmt vatten.
Tvättar fälgarna.
Skinnar av den enstaka ggr.
Görs ofta hemma på uppfarten.
Lacknafta skrev verktygsgurun.. det låter stark för lacken?
Sån där California car duster har jag testat för dammet (grusväg till svärföräldrarnas stuga, och svärfar är bilintresserad), funkar fint!
De få ggr jag använder borste, antingen på slang eller på högtryckstvätten så får jag känslan att den gör mer rent med mindre gnuggande? Men ändå blir jag mer trött i handleden (av alla ställen) av att använda borstvarianten..
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Avfettning och supertvätt på sommaren låter som overoverkill för både plånboken och miljön. Vaxa bilen nån gång ibland istället så räcker det med ett bra schampo och kanske lite flugspray. Får du mycket asfaltfläckar kan du ta 5-56 på en trasa och gnugga rent. Högtryckstvätt och syntetskinn/skrapa är bra.
Du kan ha rätt i att det är en viss overkill på sommaren, men dom första vårtvättarna är supertvätt outstanding. Jag tycker inte alls om att vaxa så jag vill ha vaxet i schampot.Maxikatten skrev:Avfettning och supertvätt på sommaren låter som overoverkill för både plånboken och miljön. Vaxa bilen nån gång ibland istället så räcker det med ett bra schampo och kanske lite flugspray. Får du mycket asfaltfläckar kan du ta 5-56 på en trasa och gnugga rent. Högtryckstvätt och syntetskinn/skrapa är bra.
Men att tvätta med supertvätt utan att först köra med avfattning och högtryckstvätt är en högrisk beträffande repor.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Javisst är supertvätt bra på vintern/våren. Men på sommaren har jag aldrig misslyckats med att få bort den lösa smutsen i form av grus och damm med enbart högtryckstvätt för att sen svampa.
Nä vaxning är dryyyygt men det finns såna där snabbvaxer i spray som man lägger på den blöta bilen som ska vara helt OK.
Vad som var allra bäst var däremot när jag körde några år med sån där lackbehandling (typ Ditec, Mr Cap...) en gång om året. Enormt lättvättat hela vintern och det som ändå fastnat under vintern tog de bort när jag lämnade in den på vårkanten. Det var som att få en ny bil igen, och igen, och igen...
Mycket trevligt.
Nä vaxning är dryyyygt men det finns såna där snabbvaxer i spray som man lägger på den blöta bilen som ska vara helt OK.
Vad som var allra bäst var däremot när jag körde några år med sån där lackbehandling (typ Ditec, Mr Cap...) en gång om året. Enormt lättvättat hela vintern och det som ändå fastnat under vintern tog de bort när jag lämnade in den på vårkanten. Det var som att få en ny bil igen, och igen, och igen...
krilleman_215 skrev:
Roligt.. men hur fin är den i lacken om du verkligen tittar lite närmare och drar handen över den? Len och fin eller sandpapper..
Mina gamla godingar brukar tvättas med turtle wax supertvätt varje vecka och torkas av.
Brukar aldrig behöva avfettning på dom faktiskt.
Dom nyare jag ägt eller äger brukar jag nästan aldrig tvätta, Focusen jag hade som vid köpet var 3 år gammal tvättades inte alls under dom 9 månader jag ägde den.
Brukar aldrig behöva avfettning på dom faktiskt.
Dom nyare jag ägt eller äger brukar jag nästan aldrig tvätta, Focusen jag hade som vid köpet var 3 år gammal tvättades inte alls under dom 9 månader jag ägde den.
Redigerat: