Håller på att mura en brandskyddsvägg bakom en vedspis. Har inte hittat någon riktigt bra information hur jag tvättar bort brukrester på tegelsten inomhus. Har testat att skrubba med vatten med lite ättika i dagen efter varje murnings steg, men använde senare rent koncentrat på 12 % ättika vilket funkade någorlunda. Väggen verkar dock bli lite ljusare i färgen av den outspädda ättikan efter några dagar.

Jag murar bara ca 3 rader åt gången under varje arbetspass och jag är nybörjare på murning så det går väldigt långsamt och jag slabbar / kladdar en del. Senaste arbetspassen har jag bara tvättat med rent vatten från sprejflaska, men då rinner det ner uppläst bruk från de övre skiftena och missfärgar de undre tegelstenarna igen som innan dess var någorlunda rena,

Vågar jag använda saltsyra efter någon vecka istället eller när hela väggen är klar?

Är det bättre att vänta ett visst antal dygn innan man försöker tvätta bort bruksresterna?
Inomhus kan jag ju inte spola av väggen efter syrabehandling utan måste då spreja och torka av med rent vatten 5-10 gånger kanske. Skulle tegelstenarna ta skada om det finns saltsyrarester kvar av på grund av otillräcklig avspolning/tvättning?
Vad som gör det hela ännu svårare är att jag har räfflade tegelstenar (alltså inte släta) vilket gör att jag inte kan skrubba i alla riktningar över stenarna när jag försöker få bort bruksresterna.
Tack på förhand för era tips och råd.

• Röd tegelvägg under konstruktion med murverktyg och borstar på golvet, samt plastskydd och en handduk inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad brandskyddsvägg av tegelsten med synliga brukrester, sopkvast, sprayflaska och damm på golvet framför väggen. En öppen eluttag uttag syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.