Jag har precis installerat/monterat en vägghängd WC. Ifö Sign Art på Geberit Duofix. I mitt fall har jag satt fixturen i väggen. Väggen är alltså öppen på andra sidan så jag kommer åt hela konstruktionen.

Hur är det egentligen tänkt att laster ska tas upp? Mellan fixtur och WC är det i mitt fall 15mm plyfa, 13mm gips, och ca 13mm väggkeramik inkl fix. Det blir alltså ca 41mm avstånd mellan gängorna i fixturen och själva WCn. Sedan har ju den här WCn dold infästning. Så det sitter något slags mutterstycke i plast med mässingsinstats för gängorna. Själva gängorna börjar ju en bra bit in i dessa plaststycken. Det är med andra ord minst 50mm mellan gängor i fixtur och WC. Gängorna i fixturen är ju gjorda direkt i plåten. Så de tar ju inte upp något böjmoment. Plåtbalken som gängorna sitter i tar ju inte heller upp något böjmoment. När jag började dra fast WC-stolen (vilket man gör med någon slags axel på en vinkelväxel uppe vid mutterstyckena) så noterade jag att när WC-stolen var dragen mot kaklet, men inte åtdragen ordentligt, så kunde jag rucka stolen ca en dryg cm uppåt och nedåt. Det beror delvis på en viss rörelsemån mellan mutterstycken och WC-stol. Men då jag har en öppen konstruktion och kan se på baksidan så kunde jag konstatera att de gängade stängerna vickade rejält på baksidan. Kort sagt. Det finns liksom inget som tar upp den skjuvkraften när WC-stolen hänger på gängstängerna och vill sjunka ner. WC-stolen har väl suttit ett par veckor nu. När jag tittar på gängstängerna på baksidan så är det ju helt uppenbart att de pekar lite nedåt. Som om WC-stolen sjunkit lite. Det kan ju inte vara tänkt att plyfa/gips/kakel ska ta upp lasten av gängstängerna. Om WC-stolen sjunker så kommer ju tillslut gängstängerna att vila på kaklet. Allt beroende på hur stora hål man tog upp i kakel osv. Det här känns ju som en urbota korkad konstruktion. Det är ju både avlopp och spolrör som ska hålla tätt. Så att det rör på sig känns ju oerhört olämpligt.

Är det bara jag som reflekterat över detta? Det känns ju som att gängstängernas infästning i fixturen skulle behöva vara på så sätt att de kunde ta upp det böjmoment som uppstår när WCn belastas nedåt.

De känns som det inte är riktigt installerad. Gängstängerna i fixturen har ju en grop i sig som gör att stolen pressas mot kaklet. När man drar fast stolen så kommer den sitta stumt mot väggen.

Har monterat de flesta geberits fixturer och är väldigt pedagogiska.

Men förstår inte hur du kan se bakom fixturen. Där skall det ju vara ett tätskikt. Hela fixturen skall alltså sitta INNANFÖR tätskicktet.

Kanske har någon bild?

• Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Det finns inget tätskikt med i bilden. Det här är en källare med betonggolv. Och då jag ändå inte behöver bygga igen väggen på baksidan så valde jag att sätta fixturen direkt i väggen i ett fack mellan de stående reglarna.

Det är klart att det går att dra WC-stolen stumt mot väggen. Men hur ska den fixeras så den inte kan röra sig uppåt och nedåt? Friktion mot kaklet? Även om man drar skruvförbandet relativt hårt så kan ju WC-stolen så att säga "glida" mot kaklet. För att förhindra det effektivt måste man ha något som ger bra friktion. Lim? Eller dra skrivförbandet rent förbaskat hårt. Så hårt vill man nog inte dra det. Och det är svårt att dra åt hårt med de där vinkelväxlarna.

Jag har en spira art som man först skruvade nån anordning för att sen skriva fast själva WC stolen genom sitsens hål.
Stolen kunde inte flyttas upp och ner men det var lite svajj framtill när man tröck till.
VVSaren som gjorde jobbet hade nån transparent kil som han satte nånstans (snett under från varje sida) och sen blev det stumt.
En annan toalett jag har Hafa Moon hänger direkt på gängstängerna och där räckte det med att bara dra åt så stitter stolen stumt mot kaklet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.