3 767 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Hur tungt släp får jag köra med?
Hej!
Hypotetisk fråga då solen skiner idag och jag börjar drömma om båt.
Min bil får dra 2700kg och jag har CE-kort.
Får jag t.ex. ta ett 3500kg släp och lasta det till en totalvikt av 2700kg (oklart hur man vet exakt utan att väga). Jag tänker mig en båt på bromsad trailer (båtvikt inkl. allt skulle då vara typ 2ton). Jag tror att det viktiga är vad släpet väger + last vid tillfället inte vad som max är tillåtet på släpet.
Eller måste släpet max vara godkänt för 2700kg (lite begränsat utbud på begagnatmarknaden).
Edit: max tillåten "tågvikt" "Den högsta vikten i kg för fordonet tillsammans med ett tillkopplat släp. Här avses de båda fordonens gemensamma tjänstevikter plus last vid tillfället." är 5450kg.
Hypotetisk fråga då solen skiner idag och jag börjar drömma om båt.
Min bil får dra 2700kg och jag har CE-kort.
Får jag t.ex. ta ett 3500kg släp och lasta det till en totalvikt av 2700kg (oklart hur man vet exakt utan att väga). Jag tänker mig en båt på bromsad trailer (båtvikt inkl. allt skulle då vara typ 2ton). Jag tror att det viktiga är vad släpet väger + last vid tillfället inte vad som max är tillåtet på släpet.
Eller måste släpet max vara godkänt för 2700kg (lite begränsat utbud på begagnatmarknaden).
Edit: max tillåten "tågvikt" "Den högsta vikten i kg för fordonet tillsammans med ett tillkopplat släp. Här avses de båda fordonens gemensamma tjänstevikter plus last vid tillfället." är 5450kg.
Redigerat:
Instämmer! Till mitt försvar kan jag nämna att jag kommer ihåg precis allt annat jag lärt mig på olika utbildningar genom livetS sinuslinus skrev:
Tänker inte på E-biten speciellt ofta annat än när det gäller att jag absolut inte vill ställa till något så jag blir av med det. Ta E-kortet som tillägg på C var rätt krävande vad jag minns. Inte lätt att backa runt hörn, parallellförflytta etc.
Du blandar felaktigt benämningar ganska friskt.
Är det en lastbil eller personbil?
Kan bara regler för personbil:
Om din personbil har max släpvagnsvikt på 2700kg och släpet har totalvikt 3500kg krävs BE-behörighet för att koppla släpet, men det är ok.
Du får dock bara lasta det till en bruttovikt på 2700kg.
Om CE ger BE behörighet vet jag inte.
Om din personbil har max släpvagnsvikt på 2700kg och släpet har totalvikt 3500kg krävs BE-behörighet för att koppla släpet, men det är ok.
Det är en vanlig personbil. CE ger automatiskt BE-behörighet. Min fråga är väl lite om det skiljer mellan personbilar och lastbilar eller om det är behörigheten som styr.David-O skrev:
Du blandar felaktigt benämningar ganska friskt.
Som jag tolkar det:
- vid B-kort gäller släpets totalvikt (dvs vad det är godkänt för) oavsett om det är lastat eller inte.
- Vid BE-kort gäller släpets bruttovikt dvs släpets tjänstevikt+last vid tillfället.
Så om jag köper en båt med trailer där trailern har en totalvikt på 3500kg (men inte väger mer än 2700kg med båt på) kan jag dra det.
Det stämmer, bara att köra 
Brukar rekommendera släpvagnskalkylatorn
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Då kan man få ut alla vikterna enkelt med regnummren.
Brukar rekommendera släpvagnskalkylatorn
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Då kan man få ut alla vikterna enkelt med regnummren.
Totalvikt och bruttovikt gäller alltid, men reglerna ändras helt enkelt beroende på kort:
Totalvikt B-kort bil+släp <= 3500, B96 bil+släp <= 4250, BE släp <= 3500 ("nytt" BE, gammalt har ingen begräsning tror jag så gäller nog inte dig.).
Bruttovikt gäller alltid att du inte får överskrida bilens dragvikt.
Dessa regler tar väl 99% av alla överträdelser, sedan finns det på vissa bilar begränsad tågvikt, alltså då tågvikten är lägre än dragvikt + totalvikt på bilen. Då blir man tvungen att "flytta" last mellan bil och släp om man maxar båda. Ovanligt som sagt.
Finns ju även regler om kulvikt som dessutom kan påverka hur man mäter. Men det kan man oftast ignorera.
Totalvikt B-kort bil+släp <= 3500, B96 bil+släp <= 4250, BE släp <= 3500 ("nytt" BE, gammalt har ingen begräsning tror jag så gäller nog inte dig.).
Bruttovikt gäller alltid att du inte får överskrida bilens dragvikt.
Dessa regler tar väl 99% av alla överträdelser, sedan finns det på vissa bilar begränsad tågvikt, alltså då tågvikten är lägre än dragvikt + totalvikt på bilen. Då blir man tvungen att "flytta" last mellan bil och släp om man maxar båda. Ovanligt som sagt.
Finns ju även regler om kulvikt som dessutom kan påverka hur man mäter. Men det kan man oftast ignorera.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Hur långt skall du köra med båten på släp?
Det finns ju alltid möjligheten med långsamgående fordon, då vikten på släp + last inte får överskrida dragbilens totalvikt.

Det finns ju alltid möjligheten med långsamgående fordon, då vikten på släp + last inte får överskrida dragbilens totalvikt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 719 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 719 inlägg
David-O skrev:
Om båttrailern är bromsad och kvalar in som efterfordon med Lgf-skylt etc så finns det ingen övre viktgräns.KnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara