B
märker att du ej byggermycke. lösvirke brukar bli bättre än ett block bygge.
blir mindre köldbryggor

Jag har just burit sonen som väger 69 kg vilket gick bra och jag är ingen hulk direkt. Jag tänkte anlita en flyttfirma om det blir aktuellt.

mvh Mats;)

B
fyra ytter väggar en hel dag
bygga block en dag, transsport och montering en dag.
men det är klart du får bygga som du vill

Redigerat av moderator:
Tack Henke,

att jag får bygga hur jag vill, men det är faktiskt så att jag köper färdig block från fabrik. Det kostar ca: 500 tkr mindre än att platsbygga, jag får en byggtid på en månad i stället för tre. Det finns minimal risk att det blir fuktskadat av regn, kostnadskalkylen blir betydligt säkrare och jag behöver inte oroa mig för hantverkare som jobbar hos fler kunder samtidigt. att platsbygga är inte ett alternativ för mig och borde inte vara det för någon annan heller.

Jag har jobbat i byggbranschen med industriellt byggande i 25 år och har hittils aldrig varit med om att lösvirke totalt sett är fördelaktigt. Jag har lärt mig att noggrann planering är A & O därför söker jag å det ödmjukaste svar på hur mycket man kan tänkas orka bära.

mvh Mats

B
jag jobbar som snickare. finns bara fördelar(nackdel lite dyrare) med lösvirkeshus. kunderna ser direkt om man fuskar och dom kan följa hela förloppet.
block är lättare att fuska med. ofta fattas det isolering. ofta har det spikats för snabbt och man missat att spika flera meter.

ta helikopter hela vägen så slipper du transportbåt, fyrhjuling och fyra flyttgubbar

Om du nu envisas med att lyfta för hand så bygg "räls" de tio metrarna och lägg blocken på en vagn så ni kan dra dem på plas istället för att snubbla i terrängen.
Så gjorde en kompis när han byggde på ett berg utan bilväg.
mobilkran till rälsen och sedan drog vi 15 meter för att sedan manuellt resa väggarna

B
som sagt man måste tänka på säkerhet också innan man köper först och tänker sen hur ska jag få dit mina grejer nu då?

Hur många väggblock är det totalt?

Du är begränsad till max sex man för lyften? Och marken är så ojämn så att det inte går att rulla ett släp över den, men ändå så pass jämn att sex man kan bära ett 3x4 meter stor, 400 kg tungt väggblock över den?
När du väl fraktat dem dit där de ska vara, hur ska du då resa dem? Utan att riskera att någon krossas under blocket om det går överstyr?
Hur stor ska hela stugan bli? Jag begriper inte hur det kan bli en halv miljon billigare att bygga i block än i lösvirke.

Mikael_L
liljebergs skrev:
Jag tror det också, om jag monterar handtag på blocken på lämplig höjd. Ett block som är 4 meter på bredden och tre på höjden väger 396 kg enligt mina beräkningar. Att lyfta ett block på sex man betyder 66 kg/man vilket borde gå även om det är lite terräng och vingligt.
Nope. Knappast.
Det kan gå om det är slätt golv som det ska transporteras över.

Vi lyfte några 8150 armeringsmattor som väger 63kg /st på två man.
Bara det kändes lite på gränsen när man skulle ta det lite högre klivet upp på grunden och att manövrera dem när de skulle läggas på plats utan att paja golvvärmeslingorna.
Vi borde definitivt varit minst 3 pers.

Redigerat:
Det går inte riktigt att bara slå ut totaltvikten delat på antal personer.
Det förutsätter att blocket har exakt jämn viktfördelning, eller att placeringen av handtagen är exakt uträknat, och att blocket hålls 100% vågrätt hela tiden, och att det inte utsätts för några rörelser så du får dynamiska laster, då kan det helt plötsligt bli flera gånger tyngre än 66kg.

Ska du satsa på att flytta blocken för hand så ska du nog ha en helikopter på stand-by ändå, för att transportera skadade medhjälpare till akuten :)

S
liljebergs skrev:
Jag tror det också, om jag monterar handtag på blocken på lämplig höjd. Ett block som är 4 meter på bredden och tre på höjden väger 396 kg enligt mina beräkningar. Att lyfta ett block på sex man betyder 66 kg/man vilket borde gå även om det är lite terräng och vingligt.
// Mats
Hahaha :D

Det skulle jag gärna vilja se. Är ni inte ett gäng som hänger på Anabolagym varje dag så tycker jag att ni ska först rigga upp lite kameror så vi övriga får oss ett gott skratt, gärna live.

-Förhelvete den börjar tippa!
-Var?
-Pfuuu hä-här!
-Förhelvete Bengt, LYFT!!
-Kommer inte åt, du står i vägen.
-Jag hjälper er.
-Nej, släpp för fan inte, du stannar här.
-Hjääääääälp!
-Okej, okej sätt ner den.
-Nej!
-Vadå?!
-Äh jag skiter i det nu, pallar inte hålla åbäket längre.
-Neeej! ...........Aj, aj, aj!! Min fot, min fot, MIN FOT!!!
-Lyft för fan, Åke har foten under!
-Okej jag är fri...
-Den tippar! UNDAN!!!!
BRAAAAAAAAAAAK!!
-Helvete...
........ titta inte på mig!
Bla bla bla.... *bråk*
Nä, nu drar jag. Ni kan dra åt skogen!

• Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Klart det går, inga problem alls. Men att säga att prefab är bättre än platsbyggd är löjligt.

Har du redan bestämmt dig för prefab så är det väl bara att prova att lyfta blocken. Funkar det inte så ta dit några fler gubbar eller helikopter. Det ger sig vad som funkar men är terrängen så uschlig att du inte kommer fram med fyrhjuling lär du ju inte lyckats gående heller.
Jävlig enkelt att vara dumsnål och lyfta sönder sig första byggdan och då kan du ju inte räkna hem resten heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.