Jag tänkte köpa ett par glaskassetter från Interglas men då de vill ha drygt 7000 i frakt tänkte jag hämta dem själv i Södertälje. Enligt deras hemsida hämtas de oförpackade så då är frågan hur jag bäst tar dem på släpet? Min tanke är att bygga en liten ställning av trä - typ två EU-pall där ena är liggande och den andra stående med några stagande reglar för att hålla den stående. Kassetterna är ca 1x1.5m med 4mm glas och får stå på långkant lätt lutade mot pallen med typ ett liggunderlag/frigolit under och wellpapp mellan kassetterna, ett spännband lätt spänt runt och över.
Någon som har egen erfarenhet eller tips för att minimera transportskaderisken?

Glaskassetter brukar transporteras på L-ställ liknande dessa.

L-ställ

Jag föreslår att du bygger något liknande (i trä) och vadderar med nåt mjukt både på "vägräta" och "lodräta" sidorna och mellan glasen. Och att glasen spänns fast, med skydd mellan spännband och glas.

Och kör försiktigt. Enaxlad kärra är ju inte optimalt, men kanske det enda som finns att tillgå.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C CeciliaQ skrev:
Jag tänkte köpa ett par glaskassetter från Interglas men då de vill ha drygt 7000 i frakt tänkte jag hämta dem själv i Södertälje. Enligt deras hemsida hämtas de oförpackade så då är frågan hur jag bäst tar dem på släpet? Min tanke är att bygga en liten ställning av trä - typ två EU-pall där ena är liggande och den andra stående med några stagande reglar för att hålla den stående. Kassetterna är ca 1x1.5m med 4mm glas och får stå på långkant lätt lutade mot pallen med typ ett liggunderlag/frigolit under och wellpapp mellan kassetterna, ett spännband lätt spänt runt och över.
Alltid svårt med glas.
Jag hade helst valt en personbil, skåpbil då en sådan går mycket mjukare över alla ojämnheter.
En släp har begränsad fjädring åt det hårdare hållet för att tåla mycket last.
Hur man sen lastar och säkrar vill jag inte tipsa om ifall det går åt skogen:)

C
C CeciliaQ skrev:
Tycker det låter perfekt som du tänker dig.

C CeciliaQ skrev:
Gör så, men bygg med reglar runt hela paketet. Du ska under inga omständigheter spänna med spännband mot glaskanten. Inte ens löst.

C CeciliaQ skrev:
Enligt deras hemsida hämtas de oförpackade så då är frågan hur jag bäst tar dem på släpet?
Jag har köpt kassetter från Interglas i Köpenhamn, de var tillverkade i Polen. Vet inte var dina kommer ifrån men är de från samma fabrik i Polen så lär de inte åka därifrån opackade. Dvs jag tror de kommer ha en ställning redan. Men dina kanske tillverkas i Sverige/Sthlm ?

En gång i tiden när jag monterade och byggde partier så körde jag mycket glas som inte var inpackat på släp, brukade åka och hämta hos tillverkaren och sedan körde jag dit jag skulle montera vilket kunde vara i hela riket.
Jag använde då ett A-ställ och det fungerade bra med L-ställ så får du tyngden på ena sidan och det vill man inte ha med A-ställ utgår tyngdpunkten från mitten.
Det är vid lastning och montage som det är störst risk att något kan gå fel, använd lämpliga skyddsglasögon speciellt om det är härdat glas.
Kontrollera även tyngden så det inte blir någon oväntad överraskning.

Ibland fanns det kantskydd men ofta användes bara korkmellanlägg som klistrades på glaset så de inte kan skava mot varandra.
Jag rekommenderar även att man använder ett vadderat stag/fyrkantsrör som är lite längre än glaset då man inte bör använda spännband så som många vill spänna fast glaskassetterna.
Om glasen är otympliga så kan det löna sig att packa in dom och bygga en träram då det är bökigt att lasta av glas från en släpvagn, det går inte att sätta ner glaset hur som helst, vid lastning finns det ofta tillgång till hjälpmedel men vid lossning står man ofta utan.
Ta lite tid och planera lastning och lossning innan du sätter igång då man inte flyttar glas så som man ofta gör med annat.

Nu har du kassetter 1x1.5m med 4mm glas så varken otympliga eller speciellt tungt men det kanske är ett större antal.

Redigerat:
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.