Hej, jag har ett sandfilter av okänd modell och märke.
Jag vet inte alldeles för mycket om det i ett underhållsperspektiv.

Jag ser att det finns en ventil längst ner, och jag kan skruva ur en skruv. Dock händer det ingenting när jag skruvar ut den, och jag har ingen aning om vilken typ av slang som passar om jag skulle få vattnet att flöda.

Alla tips och idéer är välkomna, bifogar lite bilder så ni får en uppfattning om hur det ser ut.
Tack!

• Anslutning av avloppsrör till toalett med synliga smuts och installation på träbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en fastsatt mutter på vit bakgrund med svart detalj i förgrunden.
    Skapa konto
  • Läckande svart plaströr på en byggarbetsplats.
    Skapa konto
  • Poolfiltreringssystem med en tryckmätare på toppen av en tank och anslutna slangar samt kopplingar.
    Skapa konto
Vet inget om sandfilter men gissar att det finns en luftskruv som måste öppnas i toppen nånstans. Annars töms det inte bara för att man skruvar ur bottenskruven.

F Finndjävel skrev:
Vet inget om sandfilter men gissar att det finns en luftskruv som måste öppnas i toppen nånstans. Annars töms det inte bara för att man skruvar ur bottenskruven.
Plus andra sätt

M
Mitt filter ser inte ut som ditt, utan ventilvredet (det vita på din bild) sitter monterat på toppen av filtret. Det ställer jag på läge "Winter" eller "Waste" och öppnar pluggen som på din bild. Sedan rinner vattnet ut, om än väldigt långsamt.

M Markarbetaren skrev:
Mitt filter ser inte ut som ditt, utan ventilvredet (det vita på din bild) sitter monterat på toppen av filtret. Det ställer jag på läge "Winter" eller "Waste" och öppnar pluggen som på din bild. Sedan rinner vattnet ut, om än väldigt långsamt.
Sen är det klart

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.