ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
Vi har i alla fall lyckats tillräckligt bra för att undvika skador. Detta med tre (tror jag) olika tvättmaskiner under kanske 20-30 år. Diskmaskin tror jag kan vara svårare men det har vi ingen.

Tömmer man tanken och häller lite glykol i vattenlåset brukar det fungera bra med djupfryst toa under vintern.

Då vi lyckats, och mina föräldrar före oss, med det omöjliga i snart 50 år. Men numera (kanske senaster 30 åren) brukar vi "stänga i gatan" för säkerhets skull.
Jag ska inte säga emot dig men det är alltid en risk att vattenmätaren fryser sönder. Till hemmanet i Norrbotten fick vi en modern mätare som ska tåla frost om den är tömd men då får man bryta förseglingen. Där kallställer jag trots kommunalt vatten men där vi en egen självdränerande ventil i "gatan" så att vi kan stänga av inkommande vatten. Dock har vi frostfritt i toaletten. Vattenmätaren töms ur. Glykol har vi slutat med men det kanske finns sorter idag som funkar i reningsverken?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag ska inte säga emot dig men det är alltid en risk att vattenmätaren fryser sönder.
Ja det är absolut lite nervöst varje vår men hittills har vi i alla fall i "modern" tid sluppit alltför obehagliga överraskningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.