Bygger hus på en tomt som kräver installation av minireningsverk med infiltration eller markbädd.

Har grävt ett 1.5 meter djupt hål på tomten med maskin och har försökt göra perkolationstest på sanden.

Vid 40 cm (1) djup är sanden hårt packad och blandad med småsten.
På botten, 1.6m (2) djup är sanden mjukare, blandat med större och större stenar samt småsten.

Köpte ett baga perkolationstest-kit, men blir inte klok på resultatet.
Vi skrapade i sand från 1 och 2 i burkar som vi tog hem för att testa, och tog bort så mycket sten som möjligt.

Jag trodde att den sanden från det hårt packade lagret skulle rinna långsammare.
Efter många repetitoner av testet så får jag många olika resultat i samma sand. 5 cm sand, väntar på 2.5 cm ska rinna igenom.
1) ca 1-4 minuter. LTAR 28-40
2) ca 6-10 . LTAR 23-25

Är det rimligt att den kan rinna så snabbt genom den sanden i test 1? Eller blir det fel eftersom den är mycket lösare efter jag skrapat ned sand i burken jämfört med hur hårt det var i marken.

Är det normalt med så stor skillnad för samma test? Borde jag låta allt stå i blöt i timmar i förväg istället för att bara rinna igenom ett par gånger innan jag börjar testa?

Packade du materialet innan testet?

Centano Centano skrev:
Packade du materialet innan testet?
med mätstickan, inte så hårt jag kunde precis men så att den kunde stå på sanden

Claes Sörmland
Om jag förstår dig rätt så får du lägre perkulationsvärden efter att sanden har haft vatten strömmande igenom sig. Det är exakt vad man förväntar sig, du vattenpackar ju sanden.

Har jobbat en del med biokemi - kolonner - och det är samma sak där. Man packar kolonnernas material med just flödande vatten (buffer).

Det är väl snarare kornstorleken och fraktionsfördelningen som testas och inte hur packat materialet är i orörd mark. Det är ju ofrånkomligt att materialet blir lösare när du skrapar upp det från marken.

• Gilla
TomtenHusson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om jag förstår dig rätt så får du lägre perkulationsvärden efter att sanden har haft vatten strömmande igenom sig. Det är exakt vad man förväntar sig, du vattenpackar ju sanden.

Har jobbat en del med biokemi - kolonner - och det är samma sak där. Man packar kolonnernas material med just flödande vatten (buffer).
Det stämmer i princip, med lite variation. Ska jag ignorera alla resultat förutom de längsta och anta att det är mest mättade sanden som är det relevanta resultatet?

Claes Sörmland
TomtenHusson TomtenHusson skrev:
Det stämmer i princip, med lite variation. Ska jag ignorera alla resultat förutom de längsta och anta att det är mest mättade sanden som är det relevanta resultatet?
Ingen expert på detta test men det står ju i manualen:

"Vattenmätta provet innan tidtagningen startar för att jorden ska packas och spridas jämt i röret. Utgå alltid från det lägsta värdet om fler mätningar görs för att få en extra säkerhetsmarginal."

Låter rimligt att ta det lägre värdet då.

Du vill ju inte stå där i slutändan med en till ytan för liten infiltration.

• Gilla
TomtenHusson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.