Hej!
Bilden visar ritning på vårt hus från 1947.
Vad betyder "rörslits" i murstocken?
Vad betyder de olika fälten i kanalerna?
Är intresserad av vilken kanal som kan vara till det rummet, alltså som frånluftskanal.
Bilden visar ritning på vårt hus från 1947.
Vad betyder "rörslits" i murstocken?
Vad betyder de olika fälten i kanalerna?
Är intresserad av vilken kanal som kan vara till det rummet, alltså som frånluftskanal.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Man kan släppa ner ett lod i kanalerna för att avgöra hur långt ner de går. Beroende på hur det ser ut i "rummet" kanske det går att se lodet också.
Man kan spela musik eller annat som låter i "rummet" och lyssna i vilken kanal som ljudet hörs bäst.
Man kan stoppa in en rökpatron i "rummets" ventil och se i vilken kanal som röken kommer ut.
Man kan spela musik eller annat som låter i "rummet" och lyssna i vilken kanal som ljudet hörs bäst.
Man kan stoppa in en rökpatron i "rummets" ventil och se i vilken kanal som röken kommer ut.
Jag vet inte men gissar:C citronskal skrev:
Jag tror detta är en frånluftskanal/imkanal:
Jag tror detta är en rökgång:
Nu får någon rätta mig! Saknades det eldstäder i huset när det uppfördes kanske det ena är en imkanal och det andra en frånluftskanal. Dessutom fanns det ju ibland tilluftskanaler också som leddes till badrum. En ventillucka man öppnade i badrummet för att få tilluft och torka tvätten. Men de kanske inte gick i murstocken?
Ja det verkar stämma! Här är entréplan där eldstad finns i vardagsrummet, sedan byggnationen. Kök i rummet uppe till höger, där finns en frånluftskanal vid spisen.Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte men gissar:
Jag tror detta är en frånluftskanal/imkanal:
[bild]
Jag tror detta är en rökgång:
[bild]
Nu får någon rätta mig! Saknades det eldstäder i huset när det uppfördes kanske det ena är en imkanal och det andra en frånluftskanal. Dessutom fanns det ju ibland tilluftskanaler också som leddes till badrum. En ventillucka man öppnade i badrummet för att få tilluft och torka tvätten. Men de kanske inte gick i murstocken?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
I pannrummet fanns det en panna, vilket väl innebar eldning med koks, olja eller liknande.C citronskal skrev:
Trumma kan vara en kanal som går vidare till ett annat rum, så att det blir frånluft i det rummet också.
Ja det var oljepanna i huset förr.BirgitS skrev:
Aha, ja trumman går nog från badrummet som är under i bilden, till murstocken. Tack!
Klicka här för att svara