Hej!
Bilden visar ritning på vårt hus från 1947.
Vad betyder "rörslits" i murstocken?
Vad betyder de olika fälten i kanalerna?

Är intresserad av vilken kanal som kan vara till det rummet, alltså som frånluftskanal.

• Ritning av ett hus från 1947 med markeringar för sovrum, hall och "rörslits" i murstocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man kan släppa ner ett lod i kanalerna för att avgöra hur långt ner de går. Beroende på hur det ser ut i "rummet" kanske det går att se lodet också.
Man kan spela musik eller annat som låter i "rummet" och lyssna i vilken kanal som ljudet hörs bäst.
Man kan stoppa in en rökpatron i "rummets" ventil och se i vilken kanal som röken kommer ut.

• Gilla
citronskal och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C citronskal skrev:
Vad betyder "rörslits" i murstocken?
Att det finns som en långsmalt urtagning/fördjupning, som en öppen kanal i murstocken där rören kan gå.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
C citronskal skrev:
Vad betyder de olika fälten i kanalerna?
Jag vet inte men gissar:

Jag tror detta är en frånluftskanal/imkanal:

Illustration av en kanalstruktur, möjligtvis en frånluftskanal eller imkanal, med abstrakta linjer och geometriska former.

Jag tror detta är en rökgång:

Svartvit ritning av möjliga ventilationskanaler i en byggnads vägg eller skorsten, potentiellt en frånluftskanal eller rökgång.

Nu får någon rätta mig! Saknades det eldstäder i huset när det uppfördes kanske det ena är en imkanal och det andra en frånluftskanal. Dessutom fanns det ju ibland tilluftskanaler också som leddes till badrum. En ventillucka man öppnade i badrummet för att få tilluft och torka tvätten. Men de kanske inte gick i murstocken?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att det finns som en långsmalt urtagning/fördjupning, som en öppen kanal i murstocken där rören kan gå.
Vilka rör ska gå där? Ser nu på ritningarna för de andra våningsplanen att den här rörslitsen går ända ner i källaren. Men inte till pannrummet konstigt nog.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte men gissar:

Jag tror detta är en frånluftskanal/imkanal:

[bild]

Jag tror detta är en rökgång:

[bild]

Nu får någon rätta mig! Saknades det eldstäder i huset när det uppfördes kanske det ena är en imkanal och det andra en frånluftskanal. Dessutom fanns det ju ibland tilluftskanaler också som leddes till badrum. En ventillucka man öppnade i badrummet för att få tilluft och torka tvätten. Men de kanske inte gick i murstocken?
Ja det verkar stämma! Här är entréplan där eldstad finns i vardagsrummet, sedan byggnationen. Kök i rummet uppe till höger, där finns en frånluftskanal vid spisen.

• Planskiss över entréplan med markering för eldstad i vardagsrum och kök i övre högra hörnet med frånluftskanal vid spisen.
    Skapa konto
Och källaren där det kanske funnits ytterligare en uppvärmning i pannrummet då? Eller vad är "trumma"?

• Källarplanritning med pannrum, tvättstuga och passage markerad som "trumma".
    Skapa konto
BirgitS
C citronskal skrev:
Och källaren där det kanske funnits ytterligare en uppvärmning i pannrummet då? Eller vad är "trumma"?
I pannrummet fanns det en panna, vilket väl innebar eldning med koks, olja eller liknande.

Trumma kan vara en kanal som går vidare till ett annat rum, så att det blir frånluft i det rummet också.

BirgitS BirgitS skrev:
I pannrummet fanns det en panna, vilket väl innebar eldning med koks, olja eller liknande.

Trumma kan vara en kanal som går vidare till ett annat rum, så att det blir frånluft i det rummet också.
Ja det var oljepanna i huset förr.

Aha, ja trumman går nog från badrummet som är under i bilden, till murstocken. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.