torbeno skrev:
Nej IQ är inte allt. Ingen tror att spisen går på en 16 A-säkring. Detta eftersom det inte finns någon spis i huset. Däremot en häll och ugn.
Nej där har du fel. Enligt förteckningen finns det en spis ...

• Arg
tobbbias
  • Laddar…
Är detta ett äldre hus? Kanske det bara fanns en grupp till tvättstugan förut, men så småningom ville man ha torktumlare och behövde en grupp till. Och det är inte så lätt att dra ett nytt rör genom gamla väggar, så då löste man det på detta vis. I mina ögon en nödlösning, på alla byggen jag varit på har jag bara sett det en enda gång.

Lösningen med två eller trefasgrupper som fördelas till enfas är en bra ROT lösning i gamla kök och tvättstugor med klen elmatning. En komplettering med en FK kan fördubbla tillgänglig effekt i ett kök.

I TS fall talas det INTE om säkringsnr. Det står klar och tydligt gruppnr. Under gruppnr 12 finns två automatsäkringar. Dvs två faser. Att de delar nolla och jord bör vara tämligen självklart då de delar grupp. Att det är två skilda olika faser bör vara lika självklart, då det är två säkringar.

Jag tycker inte att det kan bli så mycket mer klart. Man kan väl iaf inte missa att 12:an har två vippor.

schmakita skrev:
Nej där har du fel. Enligt förteckningen finns det en spis ...
... men inte i verkligheten

Kalle B skrev:
Är detta ett äldre hus? Kanske det bara fanns en grupp till tvättstugan förut, men så småningom ville man ha torktumlare och behövde en grupp till. Och det är inte så lätt att dra ett nytt rör genom gamla väggar, så då löste man det på detta vis. I mina ögon en nödlösning, på alla byggen jag varit på har jag bara sett det en enda gång.
Detta är ett hus från 2014.
Och jag har varit i ganska många hus (grov uppskattning 5000) och uppenbarligen aldrig sett denna lösning tidigare. Det låter fullt vettigt om det hade varit ett äldre hus och enligt din beskrivning. Men nu är det som sagt nytt och byggt av nån av de stora drakarna.

AG A skrev:
I TS fall talas det INTE om säkringsnr. Det står klar och tydligt gruppnr. Under gruppnr 12 finns två automatsäkringar. Dvs två faser. Att de delar nolla och jord bör vara tämligen självklart då de delar grupp. Att det är två skilda olika faser bör vara lika självklart, då det är två säkringar.

Jag tycker inte att det kan bli så mycket mer klart. Man kan väl iaf inte missa att 12:an har två vippor.
Tack, jag noterar vad du skriver.

Hela anledningen till att jag undrar om det här är ju att det finns ett problem, Torktumlaren drar 7,7 A. Säkring löser ut, ibland. Därför riktades min misstanke mot elen. Huset är "prispressat" och många i området har haft alla möjliga problem, vattenintrång mm. Området är lite känt för att man byggt för fort. Det är med detta i bakhuvudet som jag bad om hjälp att tolka elen. En byggfirma som verkar i området uppförde 2013 ett hus där alla lägenheter hade 1 fas till hällen och en sån där snikvariant till häll (även den 1-fas) som är lämpad för sommarstugor. Inte så poppis hos de boende där.

Givetvis kan det vara säkringen som är dålig och bryter vid för låg ström. Det skulle även kunna vara något mer som är inkopplar på den säkringen som också drar ström. Var mäter du någonstans? Det är i alla fall inte själva lösningen med en tvåfasgrupp som gör att säkringen löser. Jag skulle primärt misstänka torktumlaren. Är det inkopplat med stickpropp? Vad händer om du byter plats på matningen till tvättmaskin och torktumlare? Vad händer om du kopplar in torktumlaren med skarvsladd från ett annat rum?

Mikael_L
sitter båda maskinerna på ett och samma dubbeluttag, eller har dom varsitt uttag?

Är det ett maskinfel med ökande ström brukar det ofta vara ett jordfel som borde löst ut jordfelsbrytaren.

SueCia skrev:
Vet inte hur man får bilderna klickbara för fullsize så tyvärr blev det inte bättre än såhär.. :(
Det fungerar inte med länkade bilder. Du måste ladda upp bilden till forumet, och den måste vara av typen jpg, åtminstone fungerar inte png.

torbeno skrev:
... men inte i verkligheten
Och i verkligheten ser man omgående att tm/tt sitter på en 2-fasgrupp, så varför ens fundera över saken!?

Men om vi då tittar på det faktiska problemet, säkringen löser när torktumlaren är igång. Om jag fattar rätt. Och då är det alltså torktumlarsäkringen som löser ut? Inte en huvudsäkring eller jordfelsbrytaren?

Den första om kanske troligaste orsaken som kommer för mig, är att det är felkopplat vid maskinerna så att båda är inkopplade på samma fas, den ena säkringen tar hela lasten.

Hur ser det ut vid maskinerna, sitter det ett dubbeluttag eller flera uttag?

hempularen skrev:
Men om vi då tittar på det faktiska problemet, säkringen löser när torktumlaren är igång. Om jag fattar rätt. Och då är det alltså torktumlarsäkringen som löser ut? Inte en huvudsäkring eller jordfelsbrytaren?

Den första om kanske troligaste orsaken som kommer för mig, är att det är felkopplat vid maskinerna så att båda är inkopplade på samma fas, den ena säkringen tar hela lasten.

Hur ser det ut vid maskinerna, sitter det ett dubbeluttag eller flera uttag?
Ägaren sa att det var säkring nr 12 och inte jfb eller huvudsäkring. Inget jag kan verifiera dock.
Ja, nån felinkoppling kan det absolut vara. Jag minns inte om det var ett dubbelt eller 2 enkla faktiskt. Skall kolla om jag kommer tillbaka dit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.