Jag ska sätta igen två fönster och tilläggsisolera väggen.
Huset är byggt 1965.

Den aktuella väggen var från början en del av garaget, men används idag som ett vanligt rum i bostaden.
När jag har öppnat upp och byggt om andra delar av garagedelen har jag sett att den är isolerad med träfiberskivor som ligger i kors.
Jag förstår inte varför just garaget är byggt på det sättet – någon som vet?

På den ena närbilden ser man träfiberskivorna bakom en masonitskiva.
När garageporten sattes igen har man använt vanlig glasfiberisolering.

Den andra närbilden ser man baksidan på inneväggen.

Fråga:
Vad är bästa sättet att göra detta på nu?

Innerväggen tänker jag att jag sätter plyfa i hålen för fönstren och sedan renoverings gipps över hela inneväggen.

Det finns ingen ångspärr idag, så jag antar att jag inte bör börja experimentera med att lägga till någon.
Min tanke är att riva ut träfiberskivorna, isolera med mineralull, och lägga på 70 mm extra (det är max som går eftersom tegelväggen möter träfasaden).
  • Är det rätt väg att gå?
  • Ska jag lägga de 70 mm liggande för att bryta köldbryggor?
  • Eller borde jag använda något annat material/metod för att förbättra isoleringen?
Jag kommer använda liggande ytter-panel.

Tar gärna emot tips från er som har gjort liknande projekt!

• Närbild av en vägg från ett byggprojekt. Träfiberskivor och isolering bakom masonitskiva syns där väggen är öppnad. Markerat område med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med grön ytterpanel och ett fönster till vänster. Bakom en skiva syns träfiberskivor och isolering.
    Skapa konto
  • Närbild på träfiberskivor bakom en masonitskiva i en vägg, med synlig glasfiberisolering, del av en renoveringsdiskussion kring isolering.
    Skapa konto
C Christofe skrev:
Jag ska sätta igen två fönster och tilläggsisolera väggen.
Huset är byggt 1965.

Den aktuella väggen var från början en del av garaget, men används idag som ett vanligt rum i bostaden.
När jag har öppnat upp och byggt om andra delar av garagedelen har jag sett att den är isolerad med träfiberskivor som ligger i kors.
Jag förstår inte varför just garaget är byggt på det sättet – någon som vet?

På den ena närbilden ser man träfiberskivorna bakom en masonitskiva.
När garageporten sattes igen har man använt vanlig glasfiberisolering.

Den andra närbilden ser man baksidan på inneväggen.

Fråga:
Vad är bästa sättet att göra detta på nu?

Innerväggen tänker jag att jag sätter plyfa i hålen för fönstren och sedan renoverings gipps över hela inneväggen.

Det finns ingen ångspärr idag, så jag antar att jag inte bör börja experimentera med att lägga till någon.
Min tanke är att riva ut träfiberskivorna, isolera med mineralull, och lägga på 70 mm extra (det är max som går eftersom tegelväggen möter träfasaden).
  • Är det rätt väg att gå?
  • Ska jag lägga de 70 mm liggande för att bryta köldbryggor?
  • Eller borde jag använda något annat material/metod för att förbättra isoleringen?
Jag kommer använda liggande ytter-panel.

Tar gärna emot tips från er som har gjort liknande projekt!
En vägg bör ju vara uppbyggt såhär, utifrån och in:
Panel, luftspalt, vindduk/papp, isolering, ångspärr/broms, innervägg (eller i vissa fall ytterligare isolering/installationslager och sen innervägg)

Jag skulle satt en ångbroms (inte spärr!) på insidan, det är aldrig fel att öka fuktresistansen lite, och med en ångbroms tillåter du viss utvädring av fukt som ev kommer in i väggen (genom tex äldre byggnasddelar, glapp osv)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle satt en ångbroms (inte spärr!) på insidan, det är aldrig fel att öka fuktresistansen lite, och med en ångbroms tillåter du viss utvädring av fukt som ev kommer in i väggen (genom tex äldre byggnasddelar, glapp osv)
Skulle du då sätta ångbromsen på befintlig innervägg och sen renoverinsgips?

C Christofe skrev:
Skulle du då sätta ångbromsen på befintlig innervägg och sen renoverinsgips?
För att minska arbetet så kan det nog absolut funka. .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.