Dsub, ang det du skrev så kan jag meddela att det finns mindre kommuner som frågar grannar om ALLT, även om byggen följer detaljplan eller är utanför detaljplan o uppfyller boverkets regler, medan de å andra sidan har noll koll på saker som byggts, dåliga enskilda avlopp bl.a. 2-kammar brunnar med wc som använts i 20 år.
De lägger helt enkelt ner all energi på fel saker. Lite OT men så har jag det där jag bor.
Grannen ska bygga garage 10m från min tomt o frågade mig om det var ok, då kommun ville höra av sig till mig. Jag sa att det har jag inte med att göra. Nej, det tyckte inte han heller...
När han styckade av sin tomt frågade de mig också som närmsta granne.
Det vore bättre om kommun följde boverkets byggregler så man slapp ringa kommun. De är väl förmodligen nyfikna o gillar att sätta sig i vägen?
Samma kommun som ville tvinga konstnären som målade huset röd/orange/gult att måla om i en färg...

Vi är i eran grannes situation och vår granne körde bara sitt eget race och struntade fullständigt i våra och andra grannars åsikter.
Slutade med att det tog 4 år av strider i domstolar och totalt förstörd grannsämja, inte bara mellan oss och dem utan även mellan oss och andra grannar och dem och andra andra grannar pga att de tog ställning för ena eller andra parten.

Vi förlorade massor med pengar på jurister, de har fått bo 4 år med tre barn i ett halvfärdigt hus och har förmodligen oxå åkte på stora extrakostnader pga förseningen.

Tro inte att ni kommer kunna smyga i genom detta,även om det inte blir grannehörande så kommer de ändå att delges och de kan överklaga (och om ni inte snackar med dem innan kan jag garantera att de kommer göra det)
Förankra det väl hos grannarna, VAR ÖDMJUKA!

Intressant med alla åsikter! Hade inte trott att tråden skulle få så många svar:) Men som vanligt när det gäller människorelationer så finns det inget givet svar...

Jag kommer iaf göra så att jag börjar med att låta en arkitekt ta fram en skiss som vi är nöjda med. Kommer då även rådfråga arkitekten hur han tror att det kommer påverka grannarnas solläge etc. Förhoppningsvis är påverkan mindre än vad man först känner när man hör "en våning till ska byggas". Det är trots allt ett relativt stort avstånd mellan husen. Ifall det visar sig vara så kan man försiktigt nämna planerna för grannarna och sen informera dem om att vi har diskuterat påverkan med grannarna med arkitekten och att han inte anser att det kommer ha någon större negativ inverkan.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Utgå från vad ni själva behöver. Tror det är omöjligt att tillfredsställa alla grannar. Vad händer om nån ny flyttar in i kvarteret och inte gillar färgen på ert hus/markis/bil/blommor? Tänk mer på er själva. (Med det menar jag inte att man aktivt ska sabba för andra)

Uppdraget som fastighetsägare är att freda och utveckla sin tomt. Håll er bara till reglerna och låt kommunen medla. Ni betalar dem ju för det jobbet. En skopa skattepengar nu och i evig tid samt nåt belopp i tiotusenkronorsklassen för bygglovet.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Det är normalt att snacka med grannar, men säg inte för mkt o ta reda på alla fakta först, dvs vad ni får göra o vad ni vill göra för annars blir det bara pannkaka. Sedan räcker det att säga, vi funderar på att bygga ut huset genom att höja en våning. Vi har kollat med arkitekt o det ska inte påverka solinsläpp till er.
Efter det hade jag låtit kommunen sköta allt.
Säger ni inget är risken att de känner sig kränkta o blir osämja. Det finns alltid en risk men i nån gammal bok står det att man ska behandla folk som man själv vill bli behandlad. Det är en bra tumregel!

patriklarsson skrev:
Det är normalt att snacka med grannar, men säg inte för mkt o ta reda på alla fakta först, dvs vad ni får göra o vad ni vill göra för annars blir det bara pannkaka. Sedan räcker det att säga, vi funderar på att bygga ut huset genom att höja en våning. Vi har kollat med arkitekt o det ska inte påverka solinsläpp till er.
Efter det hade jag låtit kommunen sköta allt.
Säger ni inget är risken att de känner sig kränkta o blir osämja. Det finns alltid en risk men i nån gammal bok står det att man ska behandla folk som man själv vill bli behandlad. Det är en bra tumregel!
Men TS har ju redan i sitt ursprungliga inlägg klargjort att det är precis vad som kommer ske. Påverka solinsläppet. Jag förstår ärligt talat inte vitsen med att "informera" grannarna. Ansöker TS om bygglov kommer ju grannarna bli informerade. Alternativet vore ju då om TS kan tänka sig att avstå om grannarna inte samtycker. Men så uppfattar jag det inte som att TS resonerar. Så vad är vitsen med information då?
Tror knappast grannen kommer gilla att få sin tomt skuggad av en extra våning på grannhuset. Sen vet man ju inte om grannen går så långt att denne överklagar för den sakens skull. Jag ser mer än risk att ett ev informationssamtal går väldigt fel. Att det bara kommer uppfattas som arrogant. Om inte TS är beredd att backa skulle jag nog avstå från informationssamtalet, utan istället låta kommunens kvarnar nöta.

Det framgår ju att det troligen inte påverkar speciellt mycket.
Om man har grannar är det för mig bättre att man säger till själv än att et kommer ett brev med posten. Jag gillar varken brev eller grannar men föredrar att grannen kommer o nämner det.
Oavsett vilket så påverkar det inte annat än grannsämjan.
Han kanske bygger på två våningar nästa år, vem vet ;)
Jag blir lite bekymrad över er som inte tycker man ska prata med grannen. Ni platsar nog ute i skogen eller liknande. Då har man inte grannar o behöver inte visa något som kallas hänsyn.
Min granne som frågade mig om han får bygga garage 10m in på sin tomt har jag bättre relation med nu än tidigare tack vare att vi bytt nummer osv (jag är inte bosatt där).
Kommun däremot vill jag ha så lite att göra med som möjligt! De agerar irrationellt..

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Tänker att *informera* ja, *fråga* nej, och båda är riskabla.

Vanskligt att komma med utfästelser av typen "vi ska bygga ut men det kommer inte påverka er negativt". Vem avgör det? Hur rättar ni till det om grannen faktiskt känner sig påverkad av bygget i efterhand? Det blir ju också lite halvful säljtaktik om man börjar med att slå fast att det "inte påverkar er negativt". Dvs ingen betänketid och inte ens en fråga. Kan nog slå fel, hur fina avsikter och hur nogranna förstudier ni än har gjort...

Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
"Grannarna bakom oss har sitt hus på en lägre höjd än vårat hus och en extra våning kommer nog ta lite kvällssol för dem så det finns en risk att de inte kommer tycka om bygget."

Vad ska de säga då? Tjena, vi tänkte bygga på en våning på vårt hus. Det är möjligt att solen på eran tomt försvinner, men det skiter vi i...? Tveksamt om ett sådant samtal är bättre än att få ett brev från kommunen. Sen tror jag personligen inte det är så viktigt HUR informationen delges Antingen bryr man sig inte om grannens byggnad, eller så gör man det.

Ingen jublar väl när en granne bygger ut. Det påverkar ju alltid ens egen fastighet i någon mån, genom sämre utsikt, mer skugga etc. Och ju fler byggnader nära min tomt, desto lägre blir marknadsvärdet på min tomt.

Däremot kan man ju samtidigt ha *förståelse* för grannens behov av att bygga ut, så man suckar lite, funderar och smälter det hela, och vänjer sig förhoppningsvis vid förändringen.

Ska klargöra min otydlighet; känslan är att viss skuggning kommer ske, iaf vintertid då solen står lågt. Dock är det en ca 20 m mellan husen så det är möjligt att påverkan kanske inte blir så stor som jag tror. En skiss från arkitekt där vi fastställer höjden skulle hjälpa att avgöra.

Vi avser inte att backa om grannarna blir missnöjda. Dock hoppas vi att de inte reagerar så negativt (intrycket vi har av dem är att de är ganska medgörliga) och startade därför tråden för att höra åsikter hur vi bör lägga upp det hela för att 1. Minska risken för överklagan som kan dra ut på tiden, 2. Påverka grannsämjan så lite som möjligt.

Av tråden att döma finns det väldigt skilda meningar om det är lämpligast att låta info gå via kommunen eller om man bör ge personlig information i ett tidigare skede.

harry73
Zusgazah skrev:
Av tråden att döma finns det väldigt skilda meningar om det är lämpligast att låta info gå via kommunen eller om man bör ge personlig information i ett tidigare skede.
Och du vet bäst vilken kantakt du har med dina grannarna, och känner dom bäst, så det blir nog din magkänslan som gäller, men nu har du i alla fall läst lite olika åsikter som förhoppningsvis har gett dig lite idéer.
Kom gärna med lite återkoppling när du har bygglov, eller kanske ett projekttråd?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Svårt att ge något generellt råd gällande detta tycker jag. Det är så beroende på hur grannarna är som personer, om man har någon kontakt med dem osv osv.

Är det en byggnation inom detaljplan som inte har någon påverkan på grannar är det väl egentligen inte någon anledning att knacka på hos grannar man annars aldrig har någon kontakt med eller som man vet kan vara av den vresiga sorten.

Skulle man bygga något som möjligtvis kan störa alternativt är i detaljplanens gråson kanske det är bra att diskutera saken med berörd granne i så tidigt skede som möjligt. Dvs innan man cementerat sina egna planer för mycket och inte är benägen att ta in ny information och nya ideer.

Magkänsla - kombinerat med fingertoppskänsla.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
harry73 skrev:
Och du vet bäst vilken kantakt du har med dina grannarna, och känner dom bäst, så det blir nog din magkänslan som gäller, men nu har du i alla fall läst lite olika åsikter som förhoppningsvis har gett dig lite idéer.
Kom gärna med lite återkoppling när du har bygglov, eller kanske ett projekttråd?
Absolut! Har fått många bra tips och råd från olika inlägg. Och min magkänsla säger att det känns justare att prata med dem innan info kommer från kommunen.

Ska absolut återkomma och överväga en projekttråd när vi kommit så långt som bygglov och första spadtaget. Detta är dock ett ganska långsiktigt projekt och kan nog ta ett bra tag innan vi kommer igång ordentligt. Nästa steg blir att hitta en arkitekt vi får förtroende för!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.