Byggis1976 skrev:
Fast, spelar det någon roll? Om grannen blir sur och vill stoppa det så kommer denne väl ändå bråka när det för infon från kommunen.
Det är inte säkert. En granne som ogillar planerna kan triggas att överklaga om han känner sig överkörd. Alltså ex. jag tror att jag har vetorätt, och så kommer här en granne och bara kör på och säger att han SKALL bygga. Där jag kanske väntade mig en försiktig fråga om det är OK. Som jag av ren artighet och för grannsämjans skull kanske skulle säga ja till efter lite invändningar.

Om jag däremot förstår att grannen har sin fulla rätt att bygga oavsett vad jag tycker så skulle jag inte bli lika provocerad av inställningen att "jag Kommer att bygga".

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det är inte säkert. En granne som ogillar planerna kan triggas att överklaga om han känner sig överkörd. Alltså ex. jag tror att jag har vetorätt, och så kommer här en granne och bara kör på och säger att han SKALL bygga. Där jag kanske väntade mig en försiktig fråga om det är OK. Som jag av ren artighet och för grannsämjans skull kanske skulle säga ja till efter lite invändningar.

Om jag däremot förstår att grannen har sin fulla rätt att bygga oavsett vad jag tycker så skulle jag inte bli lika provocerad av inställningen att "jag Kommer att bygga".
Men, jag har inte föreslagit att TS skall gå dit och provocera. Jag skulle ev känna mig MER överkörd om ja gfår infon från kommunen om man har en relation me dgrannen......varför ha rgrannen inte kommit och informerat skulle jag nog tänka?

Absolut, meningen var inte att föreslå att låta bli att informera. Tanken var att väcka en tanke på hur informationen kan uppfattas beroende på grannens inställning och kunskap. Det kan vara en känslig situation där orden behöver vägas noga.

Min egen erfarenhet. Är du vän med grannar, vet de redan allt. Har ni inte haft nära kontakt, låt kommunen ta hanz om det. Annars är risken stor, de ska ha åsikter om ALLT! ÄVEN OM VÄXTER SOM NI VILL PLANTERA ELLER ATT BARNEN SKA HÅLLAS INLÅSTA.

Vi gjorde ett fatalt misstag och diskuterade för mycket.

Gör som ni vill. Förr, behövde man grannars godkännande på i princip allt. Idag skötter kommunen detta. Så är det bäst.

Finns ju maxregler för hur mycket av grannens utsikt/sol man får ta. Byggnadsnämnden kan nog ge dig exakt svar.

Du kan ju alltid fråga dig, hur hade JAG reagerat om det var ombytta roller? Det är bara hänsynslösa människor som INTE gör sådana överväganden. Livet funkar dåligt om man bara utgår från vad som inte är olagligt att göra mot sina grannar.

Vi har en sådan granne på vårt område, förhoppningsvis "hade" rätt snart, INGEN pratar med honom längre, han blir aldrig bjuden på grannfester, ingen hjälper honom när han har problem. Totalt utfryst och utmobbad. Hans inställning var jag gör inget olagligt, bara tänjer lite på gränserna... Det är numera grannarnas inställning med.... Han är långtidssjukskriven, hans firma har konkat och INGEN pratar med honom. Men tillbyggnaden står där den står och alla träd är fortfarande jämnade med marken.

Redigerat:
Så ni är ett gäng vuxenmobbare? Härligt, bra förebild för barnen...

Nisken skrev:
Finns ju maxregler för hur mycket av grannens utsikt/sol man får ta. Byggnadsnämnden kan nog ge dig exakt svar.

Du kan ju alltid fråga dig, hur hade JAG reagerat om det var ombytta roller? Det är bara hänsynslösa människor som INTE gör sådana överväganden. Livet funkar dåligt om man bara utgår från vad som inte är olagligt att göra mot sina grannar.

Vi har en sådan granne på vårt område, förhoppningsvis "hade" rätt snart, INGEN pratar med honom längre, han blir aldrig bjuden på grannfester, ingen hjälper honom när han har problem. Totalt utfryst och utmobbad. Hans inställning var jag gör inget olagligt, bara tänjer lite på gränserna... Det är numera grannarnas inställning med.... Han är långtidssjukskriven, hans firma har konkat och INGEN pratar med honom. Men tillbyggnaden står där den står och alla träd är fortfarande jämnade med marken.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle *informera* - inte fråga. Och då informera på ett avspänt och artigt sätt. Man kan börja med en bakgrund/motivering: Familjen växer/vi behöver mer förråd/kontor/vardagsrum eller vad det nu är för anledning till att ni bygger ut. Kan låta banalt och rentav privat - men gör ändå att ni tar en utgångspunkt till byggprojektet som grundar sig i något annat än "nu jäklar ska huset maxas/träden jämnas med marken/trädäcket göra grannen avundsjuk" etc etc.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Har byggt ut mitt nuvarande hus två gånger, och även mina förra hus har blivit utbyggda. Har inte vid något tillfälle informerat grannar om att detta ska ske, ser ingen direkt anledning till att blanda in grannarna i detta, så länge man håller sej inom detaljplanen.

Kan låta lite hårt och kantigt, men varför blanda in någon som man bara hejar på vi häcken? Skillnad är det ju om det är grannar som man umgås med.

R
MB77 skrev:
Har byggt ut mitt nuvarande hus två gånger, och även mina förra hus har blivit utbyggda. Har inte vid något tillfälle informerat grannar om att detta ska ske, ser ingen direkt anledning till att blanda in grannarna i detta, så länge man håller sej inom detaljplanen.

Kan låta lite hårt och kantigt, men varför blanda in någon som man bara hejar på vi häcken? Skillnad är det ju om det är grannar som man umgås med.
jag håller med om detta och det är lite därför jag resonerade som jag gjorde..umgås man med grannarna så pratar man ju såklart om det hela. Har man ingen relation utan bara hejjar på varann så är kanske kommunen bästa medlaren..?

discokapten skrev:
Du är medlem sen 2012. Och bara 6 inlägg. Men kloka inlägg.
Folk glömmer om att LAGEN är till för att följas. Det inte enbart idioter som skapar våra lagar.
Hade vi velat att våra barn skulle utsättas för liknande i skolan? Att ta hänsyn till att andra vill sitta nära ett fönster annars utfrysning?
Ibland tror jag att Byggahus ockuperas av "vi är bättre" klassen.

Här i Sverige ska vi följa svenska lagar. Det är min åsikt.
Och igen. Ett stort GILLA tecken till dig.

Hej ser att du har fått hel katalog med svar...

Jag har flera infallsvinklar på denna situation som jag tror är viktiga..

1. Utbyggnaden måste vara utformad av en Arkitekt som kan sin sak annars kan du riskera att förstöra både ditt hus o grannens utan att åstadkomma annat än katastrof...kommunen saknar kompetens att rädda dig...

2.Håll dig till detaljplanen så slipper du grannen tills du måste visa om det blir aktuellt...

3. Släpp inte in grannen i dina planer och om du får en fråga hänvisa till arkitekten Ge dig absolut inte in i diskussioner om fönsterplaceringar eller dyl

4 Om det blir för komplext sälj o byt hus....det är fullt med sönderbyggda hus...

Lycka till Arkitekten är värd varje kronax10 om du väljer en erfaren och med referenser på genomförda liknande projekt och stilist som kan hustypen

Att vända folk ryggen, som förstör grannskapet, skiter i grannsämjan och bara tänker på sig själva och sina egna behov, är något barnen inte har några som helst problem med.

Om du har det får helt stå för dig.

Redigerat:
Håller HELT med dig. I Sverige ska vi följa svenska lagar. Det kan du ge dig på att vi gör. Liksom grannen gjorde.....

Kommer er utbyggnad förstöra mycket av grannens läge så kan det ju vara schysst att delge honom detta i god tid så de hinner sälja.

discokapten skrev:
Man kan ju tolka niskens info lite som man vill. Men att man håller sig inom lagen betyder ju inte i sig att man är en trevlig person. Att vara odrägligt otrevlig har vi å andra sidan på detta forum sett många exempel på att det INTE är olagligt. Så det är väl ingen lagstadgad rättighet att man måste blir bjuden till grannarna. Och har man den attityden mot alla omkring sig, så kanske det inte är så konstigt att man förlorar sina kunder dessutom. Bara mina två ören ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.